• Anonym (possible FP)

Islam?

Hej

Mycket av er politik stämmer överens om vad jag tror och tycker. Men det finns en sista avgörande sak - islam. Det är så att jag är muslim, en vanlig sådan som inte gör något väsen utan är som vilken människa som helst. Skillnaden är att jag tror annorlunda och bär slöja.

Då undrar jag. Är Sverige ett land som jag kan få bo kvar i och utöva min religion så som behövs för mig? En moské att gå till, rätten att bära slöja, kunna köpa halalslaktad mat, och att mina barn om de så önskar - slipper äta gris i skolan utan antingen nötkött eller vegetariska alternativ. Går det?

Jag läste om FP för ett tag sedan tror jag och å ena sidan så ville ni ha imamskolor, men å andra sidan så skulle heltäckande slöjor förbjudas. Nu är sakerna inte samma men jag undrar lite vart ni står i den här frågan.

Mvh en möjlig fp:are

• Svar på tråden Islam?
  • Folkpartiet

Hej!
    Vi står upp för religionsfriheten. Kyrkor, moskéer och tempel ska kunna verka sida vid sida i vårt land. Människor ska kunna utöva sin religion så länge de inte kränker andra.

Jag har uppfattat att de flesta skolor i dag erbjuder elever alternativa rätter om barnen t ex inte äter fläskkött eller är vegetarianer. Har du stött på problem med detta?

Vår utgångspunkt är att människor självklart ska få klä sig som de själva vill. Men i vissa situationer på jobbet eller i skolan måste det också fungera rent praktiskt. Nyligen sade Jan Björklund i en radiointervju att han vill se en lagändring som gör det möjligt för skolledare att stoppa elever från att bära klädsel som täcker ansiktet, exempelvis burka och niqab. Detta har lett till en viss debatt.

Det är viktigt att understryka att Folkpartiet inte kräver ett förbud mot burka eller niqab på allmän plats, eftersom människor måste få klä sig som de vill. Däremot är det rimligt att en skola ska kunna kräva att en lärare eller elev visar ansiktet. Undervisning bygger på kommunikation och samspel mellan läraren och eleven. I all undervisning, oavsett om det är i förskolan eller på universitetet, är kroppsspråket och mimiken viktiga arbetsverktyg. I dag är rättsläget oklart eftersom Diskrimineringsombudsmannen håller på att pröva om det var rätt av en skola på en vuxenutbildning i Stockholm att säga till en elev att hon inte fick bära niqab i klassrummet. Därför behöver regelverket förtydligas.

Hoppas att du tycker att mitt svar var klargörande  och att vi får ditt förtroende i valet i höst!  

Svar på tråden Islam?