• Anonym (Snurrig)

Vilket anses vara värst? Betalningsanmärkning eller misskött kredit? Och så allt annat..

Hade en tråd i slutet på förra året där jag skrev en massa kring hur jag upptäckte att mitt liv inte riktigt var som det såg ut att vara. Från en dag till en annan levde jag ett nytt liv.

En fredag råkade jag hitta en större mängd oöppnade kuvert och det tog en stund innan jag kunde ta in vad det var jag faktiskt såg. När min man förstod att jag visste tänkte han ta sitt liv men lyckligtvis förstod jag vad som var i görningen och lyckades övertala honom att åka till psyk-akuten. Han blev inlagd och så småningom bättre.

Ekonomin var total katastrof och jag kände mig så förödmjukad att ringa runt precis överallt och fråga vad vi var skyldiga. Det låg skulder hos Kronofogden och hos flertalet inkassobolag.

Någon slags övre makt måste ändå ha vakat över oss när jag upptäckte dessa kuvert eftersom vi var endast dagar ifrån att bli vräkta. Begäran om avhysning hade redan inkommit till Kronofogden men tack vare en otroligt förstående person (som sedan fick dagens ros i tidningen Solig) så drogs detta tillbaka och jag betalade vad vi var skyldiga.

Också tack vare en snäll syster och svåger så fick jag låna en summa pengar och lösa allting sådant som var på Kronofogden eller på väg in. När jag sålde bilen (och köpte en annan som är fullt betald) kunde jag lösa alla övriga skulder och i slutändan kvarstod endast den skuld som vi hade innan allting brakade lös.

MEN.. livet har varit hårt. Vad jag inte gick in på tidigare var mitt eget mående särskilt mycket. Innan min man kraschade hade jag det lite jobbigt själv. Gick (och går) i terapi för en våldtäkt jag utsattes för som barn. När han blev så sjuk så ökade belastningen på mig markant, och det gick, för det var tvunget att gå. Men mer och mer har kraften sugits ur mig.

Våra egna svårigheter har lett till en oförmåga att finnas där för varandra och vi har bestämt oss för att separera. Eftersom vi är osäkra på våra känslor för varandra vill vi inte ta steget att skilja oss utan vi tänkte först separera och få tid ifrån varandra för att dels få möjlighet att fokusera på oss själva och egna måendet, men också för att få tid att reflektera över vad vi känner för varandra. För att bespara barnen så mycket som möjligt tänkte vi göra så att vi alternerar istället för barnen. Vi skaffar en liten 1:a och bor växelvis mellan 4:an och mellan 1:an.

Nu är det så mycket praktiskt som ska lösas och igår stötte jag på första bekymret. FK vet inte riktigt hur de ska göra eftersom de inte varit med om denna variant tidigare, och maken som studerar behöver bostadsbidrag. Bidraget är ju till honom, men eftersom jag var ärlig (jag vet inte varför men jag MÅSTE vara ärlig) och sa att vi ska alternera så blev det komplicerat. Väntar på besked från FK. Vore ju trist om vi tvingades skilja oss för att han ska få bostadsbidrag.. Obestämd

Idag stötte jag på nästa bekymmer. Vi ska ju dela upp våra ekonomier. Trots det som varit får han nu ta ansvar för sin egen ekonomi, även om jag kommer att "hålla ett öga på honom". Jag kommer att försäkra mig om att han betalar hyran och liknande viktiga saker. Saker som rör barnen, gemensamma kostnader som barnomsorg osv, det kommer jag att betala och så får han ge mig halva summan. Allt detta är vi överens om. MEN.. var inne på SEB idag och öppnade ett eget konto. När jag kom hem kom jag på att jag inte frågade om det var VISA med. Ringde kundtjänst och detta skulle man ordna över tfn. Allt gick finfint, tills hon gjorde kreditupplysningen. Pga den betalningsanmärkning jag fick när min man skrev under ett delgivningskvitto i mitt namn, så får jag inget VISA-kort!! Kände mig totalt omyndigförklarad. Rynkar på näsan Nu har jag ju Tingsrättens beslut om att anmärkningen ska röjas, men med allt som varit har jag inte fått tummen ur att skicka in detta till UC. Det hamnade på lådan nu ikväll, så bråttom fick jag när jag insåg att jag inte ens får ett VISA-kort. Ska till banken på personligt möte inom ett par veckor, ska då ta med mig domen och se om det förändrar saken.

Men, nu är det så att vi ju har en större skuld till ett inkassobolag. Dessa vill att skulden ska vara fullt betald inom 3 år och det rörde sig om c:a 86 000 från början. Med den ekonomin vi har idag blir det svårt för oss att betala skulden inom 3 år, men det som kvarstår kommer bolaget att kräva oss på oavsett har jag fått förklarat för mig. Min tanke är att om jag kunde låna 50 000 kr från banken så kunde vi lösa den större delen av det kvarstående beloppet och på så sätt betala allt till inkassobolaget inom 3 år och vara av med denna skuld. Om vi får en avbetalningstid till banken på 3 eller 5 år från nu så kommer detta att ordna sig också eftersom min man är färdig med sin utbildning om 2 år och då kommer att få en ganska bra lön och då kan vi genast öka på amorteringen. Men min undran är, finns det NÅGON som helst möjlighet att låna 50 000 kr när man har en betalningsanmärkning och inte ens får ett VISA?? Och om jag nu kan röja betalningsanmärkningen så kvarstår en notering om misskött kredit. Är det någon som vet hur banken ser på det? Vilket är värst? Betalningsanmärkningen eller den misskötta krediten. Kvarstår noteringen om misskött kredit också 3 år?

Kanske blir en del förvirrade över att jag säger att vi ska separera men att jag ändå planerar två år framåt. Även om vi inte lever tillsammans om två år så kommer vi gemensamt att avsluta dessa skulder och när min man börjar tjäna bra så kommer han också att betala en skuld till mig, en kompensation för den skada han åsamkat mig ekonomiskt.

Ursäkta om detta blev långt och rörigt.. men min hjärna är inte vad den har varit och det är mycket tankar som susar runt.

• Svar på tråden Vilket anses vara värst? Betalningsanmärkning eller misskött kredit? Och så allt annat..
  • strojes

Angående lån hos banken för att lösa skuld: finns det någon som kan stå som borgenär för lånet så kan det gå lättare att få ett lån beviljat i ditt läge.

Angående boende, bostadsbidrag och fk: även om ni alternerar mellan boendena finns det möjlighet att din man står ensam på den ena lägenheten? I så fall kan han väl få bidrag? Sen att ni sover "hos varandra" emellanåt gör det ju inte till oärlighet.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Anonym (Snurrig)
    strojes skrev 2010-08-12 17:20:22 följande:
    Angående lån hos banken för att lösa skuld: finns det någon som kan stå som borgenär för lånet så kan det gå lättare att få ett lån beviljat i ditt läge.

Angående boende, bostadsbidrag och fk: även om ni alternerar mellan boendena finns det möjlighet att din man står ensam på den ena lägenheten? I så fall kan han väl få bidrag? Sen att ni sover "hos varandra" emellanåt gör det ju inte till oärlighet.
    Tack för ditt konkreta svar på mitt mycket förvirrade och långa inlägg.

Vet inte hur banken ställer sig till detta med borgesman. När allting uppdagades i december kontaktade jag min gamla bank där jag varit kund tidigare och således "betrodd" men i och med att betalningsanmärkningen då var så färsk (och då hade jag inte heller något domslut på den) så var jag inte kreditvärdig. Förhörde mig då om detta med borgesman och då förklarade man att man inte använder sig av det i privatlån.

Tycker också att han borde på bostadsbidrag för ingenting förändras ju egentligen av att vi bor varannan vecka. Men jag skulle inte bli förvånad om inte FK såg det så.
  • Anonym

Kommer ihåg din tråd. Tråkigt att du inte mår bra, och att du och maken separerar.

Ett problem för er är ju att ni som gifta är försörjningsskyldiga för varandra. Och att ha ett extra boende är ju inte riktigt med i den norm som man betalar ut bostadsbidrag enligt...

Angående lånet så borde det inte vara heeelt omöjligt att få ett lån. Du har ju löst er ekonomi på ett strålande sätt, och om du bara visar vad du gjort, förklarar och lägger fram den kalkyl du tänkt dig så tror jag att det finns möjlighet att de känner förtroende för dig.

Vad jag funderar på är varför din man inte söker jobb och kanske tar ett års studieuppehåll om han får något? Det kan ju göra en hel del för ert ekonomiska läge, och kanske även för ert förhållande. Det är säkert jättebra att han pluggar, och kan få ett mer välbetalt jobb. Men det är ju samtidigt nu ni går på knäna ekonomiskt...

Och det jobbet skulle säkert även göra det möjligt för er att skaffa ett boende att alternera med, även om FK säger nej till bostadsbidrag...

• Anonym (emma)

Hej ts.

Jag har tyvärr ingariktiga råd angående banken men jag håller tummarna för att de går på din linje så att allting ordnar sig. Om du är ärlig tycker jag att de borde gå med på det, du har ju faktiskt ordnat det hela.

Jag minns din förra tråd och vill bara skicka en kram till dig.
    Jag tycker att du har varit så duktig och stark i det här.

• Anonym (Snurrig)

Hej på er, och tack.

Pratade med FK idag. Det är inga problem för maken att söka bostadsbidrag meddelade hon. De vill gärna ha någon som styrker vår separation och det är inga problem för oss att inkomma med det. Det finns både barnpsykolog och socialsekreterare som kan styrka vår berättelse. Vi blev för en tid sedan beviljade kontaktfamilj eftersom vi inte har någon möjlighet att få avlastning med barnen. Vi har båda sjuka föräldrar och syskon som inte bor i närheten osv. Socialsekreteraren är helt fantastisk och jag är glad att jag tog kontakt med dem. Jag var så rädd att bli stämplad som "dålig" för att jag kände att vi inte räckte till. Men i utredningen de gjorde står det uttryckligen att det ska "ses som en styrka" att vi bett om hjälp. Det värmde. Däremot har det varit svårt att hitta kontaktfamilj eftersom det krävs ett pälsdjursfritt hem.

Pratade med socialsekreteraren ang vår separation och sa att det kanske inte är aktuellt med kontaktfamilj framöver då vi ju kommer att vara ensamma varannan vecka och varannan helg. Men hon tyckte inte alls att vi skulle avskriva det utan sa att vi ändå kan behöva en helg i månaden för att få möjlighet att spendera tid med varandra och för att barnen ska få komma iväg på lite eget. Det är ju oerhört bra att kunna lösa det så eftersom vi trots allt ändå hoppas på att kunna hitta tillbaka till varandra, och om vi alltid avlöser varandra så innebär det ju att vi inte får någon tid ihop. Jag är glad att hon tänkte så, för det gjorde inte jag först.

Anonym skriver att min man kanske kan ta ett studieuppehåll. Han har letat extrajobb men det är svårt att få. Dessutom är det kanske inte så bra egentligen med tanke på att han har lite svårt att fixa vardagen så det vore nog dumt av oss att öka belastningen på någon av oss. Och att ta ett år ledigt för att jobba är lite svårt att lösa i praktiken eftersom det dels är svårt för honom att få ett jobb. Innan utbildningen gick han arbetslös. Det finns en orsak jag helst inte vill gå in på eftersom jag inte vill "outa" honom för mycket, men han har kanske svårare att få jobb än genomsnittet. Efter utbildningen däremot kommer han att vara garanterad jobb eftersom han läser till ett yrke där det råder mycket stor brist, och då han är oerhört duktig på detta har det visat sig. Så det känns bättre att försöka ta sig igenom dessa kommande år och sedan se fram emot ett bättre liv.

Men, sedan vet vi inte om det blir ett bättre liv tillsammans.. eller ett bättre liv var och en för sig.

Tack för uppmuntran om banken. Jag tappade hoppet igår när jag inte ens var betrodd med VISA. Men när vi ska på ett personligt möte så ska jag försöka att förbereda mig så mycket som möjligt och visa vad jag faktiskt gjort! Från att vara i totalt kaos så har vi ändå struktur idag, även om vi inte har det bra ekonomiskt, så går det ändå runt.

Ska bli spännande att se vad UC säger också. Jag hoppas verkligen att de tar bort anmärkningen! Sedan läste jag på UC´s sida att noteringen om misskött kredit kvarstår 3 år från uppkomsten, så den har jag dessvärre i ytterligare 2 år... *suck*

Men men, det är som det är. En sak i taget.

• Anonym (Snurrig)

Lycka! Fick ett brev från UC precis. Betalningsanmärkningen är borttagen. Lalalalalaaaaaaa! Solig

• Anonym

Härligt!

Hur har det gått med banken? Eller har du kanske inte hunnit prata med dem än?

Svar på tråden Vilket anses vara värst? Betalningsanmärkning eller misskött kredit? Och så allt annat..