Uppsägningstid
Hej jag undrar hur det funkar att bryta en anställning och skippa 1 månads uppsägningstid.
Vad händer om man går på stört o det vill inte arbetsgivaren.
Vad kan jag för vänta mig?
Nån som kan hjälpa mig lite.
Hej jag undrar hur det funkar att bryta en anställning och skippa 1 månads uppsägningstid.
Vad händer om man går på stört o det vill inte arbetsgivaren.
Vad kan jag för vänta mig?
Nån som kan hjälpa mig lite.
Man går på olika avtal som reglerar uppsägningen. Är du säker på att du har 1 månad och inte mer?
Det kan ställa till problem att bryta ett avtal och gå tidigare emot arbetgivarens godkännande. De kan kräva dig på skadestånd.
Ni som vet, snälla hjälp mig så jag inte gör nåt dumt.Har blivit erbjuden ett nytt jobb men måste ta det på en gång.
Ni som vet, snälla hjälp mig så jag inte gör nåt dumt.Har blivit erbjuden ett nytt jobb men måste ta det på en gång.
Crazy mom
Skadestånd vad menar du med det? Jobbar inom handels.
Vi har inte skrivit några papper men jag har jobbat där ca 10 månader.Och det jag har tänkt själv är väl att det blir fast anställning efter 6 månader eller har jag fel?
Ingen som kan ge mig svart på vitt vad som gäller?
Hör du till Handels så får du kolla deras kollektivavtal om du är ansluten. Fast har du inte skrivit under några papper så har du ju inte ett kontrakt, fast kanske ett muntligt avtal. Har du jobbat 10 månader så bör du ha fast anställning, men igen, har du inget papper på vad som gäller så får du nog snällt gå och prata med arbetsgivaren och du inte är fackansluten.
skadestånd dvs att de drar igång en rättslig process mot dig där du kan bli skyldig att betala ekonomisk ersättning till arbetsgivaren.
Du får dessutom ingen god referens.
Jag skulle inte råda dig att bryta avtalet. Ring Handels om du är medlem där, men tror de säger detsamma.
Vad säger din nuvarande arbetsgivare. Vill han inte släppa dig tidigare?
Crasy mom
Nej det vill han inte.Och den nya vill ha mig på måndag.Sitter i en tuff sits då den gäller en heltid mot en deltid.
Och jag känner mig lite dum mot nuvarande men pengar styr ju en hel del.
Men vill inte få hur mycket skit för detta som helst.
Blir så osäker då vi inte skrivit nåt men det har gått över 6 månader sen jag började hos honom.
Även om du jobbat i 6 månader behöver det inte betyda att du har en tillsvidareanställning/fast. Det kan även handla om en visstidsanställning eller likn. Och som andra redan skrivit så är frågan vad ni kommit överens om muntligt, då även muntliga avtal gäller.
Både du och arbetsgivaren måste följa de lagar som gäller. Och din nuvarande arbetsgivare följer inte LAS om du fortfarande inte fått något avtal:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
"6 c § Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information.
Informationen skall innehålla åtminstone följande uppgifter:
1. Arbetsgivarens och arbetstagarens namn och adress, anställningens tillträdesdag samt arbetsplatsen.
2. En kort specificering eller beskrivning av arbetstagarens arbetsuppgifter och yrkesbenämning eller tjänstetitel.
3. Om anställningen gäller tills vidare eller för begränsad tid eller om den är en provanställning samt
a) vid anställning tills vidare: de uppsägningstider som gäller,
b) vid anställning för begränsad tid: anställningens slutdag eller de förutsättningar som gäller för att anställningen skall upphöra och vilken form av tidsbegränsad anställning som anställningen avser,
c) vid provanställning: prövotidens längd.
4. Begynnelselön, andra löneförmåner och hur ofta lönen skall betalas ut.
5. Längden på arbetstagarens betalda semester och längden på arbetstagarens normala arbetsdag eller arbetsvecka.
6. Tillämpligt kollektivavtal, i förekommande fall."
Och:
"4 §
...En arbetstagare får med omedelbar verkan frånträda sin anställning, om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren."...
Men jag vågar inte svara på om detta tolkas som att arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden. Det bör du nog tala med en jurist om eller facket.
Du bör för det första kolla vad kollektivavtalet säger, för det andra resonera med din nuvarande och din blivande arbetsgivare - du kanske kan gå lite i förtid från ditt nuvarande jobb och börja något senare på ditt nya jobb? Ibland går frågor som denna att lösa bara genom att prata med varandra.