• hannahhannah

    Styvbarnsadoption-finns det en chans???

    Jag lever med världens underbaraste man som verkligen har tagit mitt barn till sitt hjärta och betraktar det som sitt eget. Han vill i framtiden adoptera det om möjlighet finns. Frågan är om möjligheten finns??? Ge gärna ditt råd eller åsikt!!!


     


    Den biologiska fadern träffade barnet under bevakade umgången (enligt domstolsbeslut) tills barnet var 3, sedan dess har vi inte hört av honom. Han är bosatt sedan ett par år tillbaka i sitt hemland och vi har ingen kontakt. Han är dömd för misshandel mot mig, haft besöksförbud och förlorade vårdnaden när barnet var under 1 år gammal...

    Jag vet att man måste vara gifta för att adoptera men finns det några regler för hur länge man måste ha varit gift ??? Om vi har gemensamma barn, spelar det ngn roll???


    Jag vet att den biologiska fadern måste "höras" men han har ingen veto-rätt i frågan om adoption om jag har ensam vårdnad. Jag vet att den biologiska fadern antagligen skulle motsätta sig en adoption men frågan är hur tungt hans åsikt väger för domstolens bedömning i frågan om barnets bästa i vårt fall???

  • Svar på tråden Styvbarnsadoption-finns det en chans???
  • Kvarnlyckan

    Du skall vända dig till familjerätten och diskutera med dem tycker jag. Självklart finns möjligheten men hur stor den är, är inte jag rätt person att upskatta.

    Det jag tänkte skicka med är att även om det inte går nu tror jag att det är viktigt för erat barn, för det är ju så ni ser på det, så den dagen barnet fyller 18 år skall ni självklart genomföra det direkt. Tänkte bara att det var viktigt att komma ihåg det om byråkratin eller något annat krånglar till det för er. Ibland stämmer den ju inte överens med verkligheten.

    Lycka till!

  • Zeitgeist

    Det är svårt att säga hur stora chanserna är utan att veta mer om barnets relation till pappan, hur länge sedan de hade kontakt, om barnet är gammalt nog för att ha en åsikt, om din nuvarande man har något i bagaget som gör honom olämplig osv. Det jag kan säga är däremot att det inte finns några krav på hur länge man ska ha varit gift. Lycka till! 

  • hannahhannah

    Tack för era svar!
    Barnets relation med den biologiska fadern bestod i fram till 3 års ålder i 3 timmar bevakat umgänge varannan vecka, vilket på slutet blev mer och mer sporadiskt. I slutet gick det 1-3 månader emellan. efter att barnet fyllde 3 har barnet varken sett eller haft kontakt med bio-fadern (nu är barnet 6 år). 
    styvfadern har inget som skulle kunna belasta honom. Han tar lika stort ansvar för barnet som jag.

  • linjes

    min fd man har adopterat min dotter du kan inboxa mig om du känner fört

Svar på tråden Styvbarnsadoption-finns det en chans???