• Lars Stefan

Saknar henne

Hej! Jag är en man som är separerad från mitt livs kärlek sedan ca 8 månader. Då vi träffades för 5 1/2 år sedan har vi träffats och umgåtts varje dag. Tre månader efter vi träffats var jag otrogen med ett ex till mig. Hon förföljde mig per telefon och dök även upp i min lägenhet. Tyvärr släppte jag in henne och med ett löfte om att lämna mig ifred om hon fick en sista kyss. Det fick hon och dök naturligtvis upp nästa dag. Då var det samma visa och hon skulle avslöja för min nya kvinna att vi hade kyssts. Det hela slutade med samlag och ett löfte från henne att inte berätta det för någon. Direkt efteråt förstod jag vilken ofattbar handling jag gjort och kastade ut mitt ex. I en dag funderade jag på om jag skulle berätta om händelsen eller inte. Mitt ex hade då lämnat ett brev i min nya kvinnas brevlåda och där berättat om allt som skett. Sedan den dagen har jag levt i skuld gentemot mot nya kvinna och jag har försökt kompensera det på alla vis. jag drog mig undan från mina vänner, gick aldrig på krogen och försökte på alla vis få tillbaka den förlorade tilliten. Vi förlovade oss 18 mån senare och allt kändes väldigt bra. Under vår tid tillsammans hade vi det tuft ekonomiskt och arbetslöshet drabbade oss båda. Dock inte samtidigt.  När jag blev arbetslös blev jag passiv, både hemma och i förhållandet. Detta gick dock över men kommunikationen blev allt sämre. Det enda som inte förändrades var mina känslor för henne. Varje morgon jag vaknade med henne vid min sida tackade jag någon högre makt för att vi var ett par och att jag älskade henne så starkt. Vilket jag fortfarande gör! Vid alldagliga diskussioner kun vi alltid, till slut, in på otroheten och därmed var slget förlorat. På så vis tystnade jag tidigt och undvek att prata ut. Jag kunde aldrig gå segrande ur en dispyt utan den stora skulden och sveket gjorde sig gällande. Till sist drog hon sig ur relationen och det spelade ingen roll hur mycket jag visade att jag kunde ändra på mina dåliga sidor. Nu arbetar jag hårt med mig själv, samtalsterapi, fysisk träning mm. Jag saknar henne så enormt mycket och skulle vilja veta om det finns någon möjlighet att nå tillbaka dit vi startade en gång, nyförälskade och utan att skuldkänslan hänger över huvudet hela dygnet. Det senaste året har jag varit klar och tydlig, orädd och ärlig över mina känslor för henne. det verkar dock vara för sent. Om det finns en enda möjlighet att kunna hitta tillbaka så är jag tacksam för alla råd.

• Svar på tråden Saknar henne
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Din otrohet i början av ert förhållande skadade naturligtvis er relation och hennes tillit till dig. Ni fortsatte sedan tillsammans och måste också haft en tro på att ni skulle klara av denna svårighet tillsammans. Eftersom otroheten därefter kommit upp i olika sammanhang tyder det på att skadan inte läkt riktigt. Ibland behövs hjälp i parterapi för att bearbeta sådana problem. Man behöver komma till en punkt där man inte längre känner att den ene är skyldig och den andre utsatt. Sedan har ni också haft andra problem i er relation som skapat avstånd mellan er. Du blev tyst och undvikande. Någonstans på vägen gav hon upp och drog sig ur. Det kanske är för sent för er att rädda relationen. Om den skall räddas behöver det finnas en tro och motivation från hennes sida. Dessutom tror jag det är alldeles nödvändigt för er med utomstående hjälp i form av parterai i så fall. Det är nog den enda tänkbara räddningen.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Saknar henne