Funderar på om sonens diagnos verkligen stämmer...(Autism)
Jag sitter ikväll och spekulerar lite med mig själv om sonens diagnos verkligen stämmer, tänkte kolla lite med er som har mer kunskap än jag.
Han fick diagnosen "Autismliknande tillstånd" när han var 4 år.
Anledningen till att vi sökte hjälp var problem i det sociala samspelet, svår att bryta, slog gärna när han "inte hade tid" att berätta (han stammar även mycket periodvis)
Idag ca 1 år senare känns det som att diagnosen inte riktigt stämmer, kan berätta lite om hur sonen är
*Impulsiv, svår att få att förstå att han inte får göra vissa saker, impulsen tar alltid överhanden, överlag väldigt impulstyrd.
*Fungerar idag något bättre med det sociala samspelet, men pratar mycket om ovesäntligeheter (ovesäntligeheter för andra barn)
*Inga specialintressen, låser sig mindre vid att göra samma saker som han var för ett år sedan nu har han många intressen
*Väldigt duktig på att rita/måla, något han kan göra länge, väldigt kreativ i sina teckningar, förskolepersonalen är imponerade
*Rutiner och sådant spelar ingen roll för honom
*Pratar väldigt högt, något entonigt ibland, skriker ganska ofta när han pratar
*Väldigt klok i sitt sätt att resonera, går att få att ändra åsikt, men det mamma sagt,så är det.
*Duktig på att tala om sina känslor "Nu blir jag ledsen på dig mamma"
*Hoppar gärna från aktivitet till aktivitet när han är med kompisar
*Väldigt intensiv som sagt och impulstryrd mot vad andra barn i hans ålder är, lite som en ettåring emellanåt, han vet vad han inte får tex rita på väggen men endå händer det
*I Nuläget väldigt trotsig men det är nog normalt
*Mycket intresserad av hur saker funkar, klockan, bokstäver,skyltar
*Pendlar väldigt ofta i humöret
*kan låsa sig i sin trots, man kan se att han vill sluta med det han trotsar i men har svårt att bryta det
*har stor omsorg om andra barn, känner empati även om hans impulser kan göra tvärtemot.
ADHD kan det enligt läkaren inte vara då han har för mycket tålamod och kan koncentrera sig länge på samma sak
.
Vad är eran tanke? och hur är era barn ni som har barn med samma diagnos?