• maadicken

baka i silikonform. hjälp! eller ska man helt enkelt hålla sig till "gammla hederliga" formar?

provade på att göra muffins i silikonform igår. smörjde formarna väl med flytande margarin (känns som det blev ovanligt feta muffins...) men hade ändå svårt att få ur dom hela och fina ur formarna.

finns det något bra trick för att lyckas bättre? ska man få ur dom direkt, eller ska dom få svalna en stund först?
    eller ska man helt enkelt inte baka i silikonformar...?  hjälp!

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden baka i silikonform. hjälp! eller ska man helt enkelt hålla sig till "gammla hederliga" formar?
  • Frontline

smörja och kanske mjöla in dom lite vad vet jag...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • msister

Jag skulle baka en tårta i en silikonform men det sket sig totalt. Sen dess är jag väldigt skeptiskt till just sådana formar.

• FruJohansson82

Tror dom traditionella formarna är bäst!

• Dr Mupp

jag har silikonformar som ser ut som vanliga muffinsformar. dvs som bullpapper. Jag smörjer inte och det fastnar inte.

i fuffinsplattorna brukar jag ställa ner muffinsformar i papper först, då är det lätt att få upp dem samtidigt som muffinformen gör att pappret inte kollapsar av smeten.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • maadicken

jag kanske ska tillägga att det är en platta med plats för 8 muffinsar i varje. den ena är av modell stjärna och den andra bilar, så det går inte att ställa ner pappersformar i dom.

ingen mer som provat på silikonformar?

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • 1Effe

När det gäller muffins i silikon behöver du inte smörja alls - det är dock viktigt att de får svalna helt på galler för att inte fastna.

Svar på tråden baka i silikonform. hjälp! eller ska man helt enkelt hålla sig till "gammla hederliga" formar?