Höstblåsor men ej i munnen???
...kan man ha det? Kliar utslagen innan de blir blåsor. Tacksam för svar. Försöker lista ut vad det är sonen har...
...kan man ha det? Kliar utslagen innan de blir blåsor. Tacksam för svar. Försöker lista ut vad det är sonen har...
Jag har haft två barn med höstplåsor nyligen. Min 2½-åring fick riktigt hög feber, totalvägrade att äta och fick insiktsliknande utslag på enbart benen. En var lite blåslik. Förmodligen hade han i munnen, eftersom han inte ville äta, men vi fattade inte att det var höstblåsor förrän lillebror på 15 månader insjuknade strax efter. Han fick inte så hög feber, åt lite ovilligt, men åt (fick ej titta i munnen), men fick utslag nästan över hela kroppen. Blåsor blev det bara på händerna, fötterna och några runt munnen (vet ej i munnen som sagt), sedan hade han röda, upphöjda utslag på ben, rumpa, mage, rygg, armar.
Kan tillägga att jag själv åkte på det också, trots att det ska vara ovanligt som vuxen. Jag fick rejält hög feber i ett dygn, jätteont i halsen (kunde ana blåsor på mandlarna men svårt att se) och pyttepyttesmå blåsor på fingertopparna. Mm-stora och ganska djupt satt de på mig, såg ut som lila små prickar som stacks när man tryckte på dem.....kändes som när man fått en sticka ungefär.
Min minste hade bara på fötterna, medan den mellanbrodern hade på armarna... storebror hade det för 4 år sedan och hade knappt blåsor men mest prickar på händer/armar, ben/fötter och i "blöjområdet", han hade dessutom en del i munnen för han vägrade äta och dricka innan han fått panodil.
Tack för svaren. Kliade prickarna?