• Anonym (orolig mamma)

4 hål i tänderna på dottern.

Jag känner mig riktigt urusel som mor! Trots att jag har borstat min dotters tänder sen första mjölktanden tittade upp, morgon och kväll, så har hon två hål i överkäken och två i underkäken!

Jag förstår inte hur det kommer sig. Jag har vänt mig till en tandläkare som har skickat en remiss till tandreglieringen. Jag förstår bara inte vad som är fel, och varför hon får hål!

Vi äter vid regelbundna tider, bara sötsaker på lördagar och som sagt är vi supernoga med tandbortsningen! Men trots det så har hon totalt 4 hål. Jag skäms något fruktansvärt. Hon är bara 3 år.
    Men hon verkar ändå inte ha ont utav hålen, utan hon äter och dricker som vanligt.

Hoppas på att få tid från tandreglieringen inom kort, men jag förstår som sagt inte hur det har kunnat bli såhär. Har någon erfarenhet ang. detta?

/ Orolig mamma.

• Svar på tråden 4 hål i tänderna på dottern.
  • mia83

Prata med bvc eller tandhygienisten. Dom stöter säkert på många, och kan ge dig lite positiv feedback. Tycker inte du är en usel mamma, man gör så gott man kan.

• Ullio

Jag känner igen det där.. Det var precis likadant med min äldsta dotter! Och tandläkaren (folktandvården) sa bara att då får vi borsta noggrannare, även fast jag förklarade att jag hade tunn emalj, och "dålig" saliv och att hon kanske hade ärvt det.. Det viftades bort och sades "inte ha något med saken att göra"

När jag bytte till privat tandläkare lyckades han både bota den tandläkarrädsla som Folktandvården lyckats ge henne, (nej, jag säger inte att all folktandvård är dålig, men mitt förtroende har de tappat!) samt remitterade henne till Huddinge för att få sina tänder inplastade då hon hade extremt tunn emalj..

• Anonym (tandtroll)

åh vad jag känner igen mig.. jag har alltid haft hål i tänderna och jag fick så mycket skäll av tandläkaren när jag var barn så jag hade ångest föra tt gå dit. Jag borstade och borstade så att det gjorde ont. Morogn, middag och kväll ändå hål. Gick i småskolan första gången jag fick rotfylla och idag i vuxen ålder har jag två tänder som inte är mina egna då de gamla gått sönder och lagats så mycket... så för några år sedan fick jag en ny tandläkare och hon berättade för mig att endel har bara dåliga tänder. I mitt fall är det saliven som har fel phvärde och fräter sönder mina tänder. Jag har även väldigt sköra tänder så äter jag något hårt så kan tänderna ramla sönder... Hon gav mig rådet att börja med flourskölj (vet inte om det finns för så små barn som 3år, du kan ju fråga på apoteket) och nu är det 4-5 år sedan jag hade ett hål sist. Känns helt underbart. Tror även att tänderna är lite starkare, jag har ivarjefall inte biti sönder någon tand på 2½år nu och de är länge för att vara mig.

Lycka till och du är inte ursel.

Får du inte hjälp så byt tandläkare!!!! Jag önskar att jag kommit till denan kvinna betydligt tidigare i mitt liv.

• Ullio

Tandtroll, känner igen det där.. Tänk om man vetat då att vad en enstaka tandläkare säger inte är en absolut sanning!

• Anonym

Min äldsta son hade också ett hål när han var 3 år.
    Hans hål satt mellan framtänderna. Han var lite bråkig när det gällde tandborstningen så det var väldigt svårt att komma åt överallt.
    Tandläkaren sa då att oftast när det handlar om hål i framtänderna på små barn så beror det på att dom dricker ur flaska. Och på äldre barn att dom går runt med klubba.
    Han slutade med välling och sin flaska i samma veva samt att tandborstningen blivit lättare. Så nu har han inte haft fler.
    Men vi fick recept utskrivet av tandläkaren på flourtabletter med banan smak till honom.

• Menhir

Lite förenklat kan man antingen ha dålig kvalitet på själva tänderna (vanligen emaljen) eller på saliven som gör att man får karies. Och har man otur har man både och. Eller också - vilket är det allra vanligaste (även om inte alla vill erkänna det) är att man faktiskt inte sköter om tänderna (itne borstar noga, inte använder tandkräm och framförallt småäter).

TS jag skulle tro att du fått remiss till pedodontin. Där kommer ni få tips om hur just din dotter behöver sköta sina tänder för att inte få "hål" och kanske kommer de att "plasta in" kommande permanenta tänder. Kankse tar de salivprov för att mäta bakteriehalt och salivens "läkningsförmåga".

En del kan leva på godis och aldrig borsta tänderna men får ingen karies för det. Andra har inga marginaler alls att "slarva" på utan måste skölja med fluor och använda tandtråd vareviga dag resten av livet. Orättvist men sant. 

Och förresten - dålig mamma är du om du itne går till Pedodontin och inte får hennes tänder lagade så dottern får tandvärk eller om du inte tar till dig av de råd du får. Misstag kan alla göra utan att man för den sakens skull är "dålig"! Tvärtom är du en BRA mamma som tar tag i det här nu!

Menhir, leg tandläkare

Svar på tråden 4 hål i tänderna på dottern.