• Elliots gosemamma

Hur ser era 7-månaders mat- och sovscheman ut?

Min 7-månaders kille har väldigt konstiga mat- och sovvanor. Han kan sova mellan 2-5 gånger varje dag och det gör att maten blir väldigt konstig. Han ammar inte så mycket längre, någon gång om dagen bara. Och han somnar varje kväll ca 19-19.30- tack och lov för EN bra rutin. Han vill inte ta välling tyvärr, men nätterna verkar funka matmässigt ändå även om han bökar litegrand.

Hur ser era 7-månaders vanor ut? Hur sover de? Hur långa pass och hur många gånger. Och hur äter de och VAD äter de? Tycker det är jättesvårt med mellanmål, hur mycket man kan ge då. Och ni som har bebisar som vägrar välling, vad ger ni istället? Har försökt med allt möjligt, alla sorters välling, ersättning etc.

• Svar på tråden Hur ser era 7-månaders mat- och sovscheman ut?
  • xXMaLoXx

Våran son sover och äter ungefär såhär:

Mat:

09-tiden ersättning 100-160ml
    12-tiden samma lika
    15-tiden 3/4 - 1 stor burk mat plus en bägare frutti eller youghurt till efterrätt
    18-tiden 1 portion gröt och rikligt med fruktpuré på den
    21-tiden välling 160-220ml (vägrar ersättning här, lite tätt på gröt men så vill han ha det)
    01-tiden ersättning 200-230ml

Han vaknar oftast mellan 8-9 på morgonen och är vaken ett par timmar innan han vill sova en skvätt igen. Han brukar kunna köra ett par pass på förmiddagen då han sover 1 1/2 - 2 timmar. Sen om det vill sig väl så kan han ta en 40 minuters mot kvällen. Sen är han vaken lääänge och somnar inte förräns efter vällingen.

Vi har ju tänkt att flaskan med ersättning på natten ska försvinna så småningom, men han äter den ju med god aptit så han får bestämma själv. Vi har försökt att vända på det och få honom att äta tätare och mer på dagen, men det har han inte godtagit än.

• teec

vårt schema är såhär:

07.00 vaknar + frukost: ersättning 7 skopor sempers
    ca 10.15-11.15 sover
    ca 11.15 lunch: sempers gröt 1,5 portion
    ca 14.00 mellis: egengjord fruktsmoothie på t.ex kiwi + banan
    ca 14.45 -15.00 sover
    16.00 middag: en burk sempers barnmat
    20.00 kvällsmål: sempers välling 2 dl + sover för natten

vår unge älskar mat/välling/i-stort-sett-allt-som-ges. nu är det inte jag som är hemma men såhär gör min man.

sovtiderna har vi för att hon ska sova bättre på natten. av någon anledning tycker Willa det är superkul att vända sig till mage (kan ej vända sig tillbaka) och sen ligger hon och skriker och vill ha hjälp över till rätt sida. 

willa är 6 mån

• blinkk

Jag är också nyfiken på hur 7-månaders äter och sover, så  jag puffar...

• Coulis

Min sons mat- och sovrutiner varierar också jättemycket tycker jag. Men om man ändå ska försöka säga hur den vanligaste dagen ser ut så är det nog så här:

06.30 vaknar och får 200 ml ersättning
    09.00 1 portion gröt och lite smörgåsrån med leverpastej
    10.00-10.30 sover
    12.00 210 ml ersättning
    12.30-13.00 sover
    15.00 210 ml ersättning
    17.00-17.30 sover
    17.30 1/2 stor burk mat och 1/2 burk fruktpure
    19.30 100 ml välling (vi gör alltid 200 ml men han äter sällan mer än hälften)
    20.00 somnar för natten
    23.00 200 ml ersättning
    02.30 200 ml ersättning

Han är sju månader och ett par dagar.

• Melanie

Min son sover och äter så här:

7.00 - vaknar och äter välling (började med det i måndags istället för ersättning som tidigare)
    9.30 - äter fruktmos med turkisk yoghurt
    10.00 - sover ca 1-2 timmar
    12.00 - äter lunch, en stor 6-mån burkmat
    15.00 - äter en portion gröt
    15.30 - sover ca 1 timma
    18.00 - äter middag, hemlagat eller burkmat
    19-20 - somnar för natten, ibland med välling, ibland utan, men då vaknar han efter nån timma och får välling då

Såg att många ger sina barn riktig mat enbart mot kvällen och inte vid lunchen... Lunchen är ju den viktigaste måltiden för barn, så ger man dem bara mat en gång om dagen är ju rekommendationerna att man ger det vid lunchtid... Ingen nedklankning, bara en notis. ;)

• virre85

På ett ungefär ser det det så här för Elin som är 7 mån och 10 dagar.

Kl 6, Vaknar leker lite.
    Kl 7, Frukt gröt- aprikos, päron äpple.
    Kl 9, Välling 200ml sen sova i ca 2½ timme
    Kl 12, Välling 150-200 ml
    Kl 15, En halv stor burk mat sen välling
    kl 16, Sova ca 1 timme
    Kl 18.30, Gröt lr välling
    Kl 19.30, Sova
    Kl 00, ibland 200 ml välling i sömnen. Inte alltid hon vill ha.
    Kl 05, välling 200 ml

Min dotter är dålig på att äta mat utan vill helst ha välling, försöker så gott det går att ge henne vanlig mat.
    Hon älskar Ellas kitchen morgon mums i mango, yoghurt och fullkornris så den brukar hon äta ibland som lite myspys

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Utopia

kl 6 amma i sängen somnar om
    kl 9 vaknar och får gröt ca 1 dl samt ammar efter det
    kl 11 ammar
    kl 12 ca lunch 1 dl mat samt amma
    kl 14 ammar
    kl 15 mellanmål bestående av frukt
    kl 16.30 middag 1 dl mat samt amma
    kl 19 ca 1 dl gröt
    kl 21 ammar och sen sova
    vakar sen 1-2 ggr på natten för att ammas

Min tjej sover ca 3 timmar om dagen och är olika från dag till dag

021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Jessie Foxx

I det stora hela ser det ut så här hos oss :)

5.00 vaknar, får en flaska välling & somnar för det mesta om.
    08-09 en portion gröt med katrinplommonpuré
    10 ca sover i ca en timma
    12-13 lunch, en halv stor burk med mat samt vatten att dricka
    (16 en halv flaska välling att sova på) behövs dock inte alltid
    17-18 middag, fyra istärningskuber med puré samt efterätt
    19-20 en flaska välling att sova på

Olivia är sju månader gammal, var tvungen att sluta med ammningen samt med ersättningen tidigt för att hon kräktes hela tiden av det, därför äter hon mycket mat :)

Olivia 100117
  • LinnH

06.00 vaknar, välling
    09.00 gröt med fruktpuré
    11.00 sover
    12.00 stor burk mat
    14.00 sover
    15.00 stor burk mat
    16.30 sover
    18.00 gröt
    19.00 sover hela natten

• Coulis
    Melanie skrev 2010-08-18 11:16:07 följande:
    Såg att många ger sina barn riktig mat enbart mot kvällen och inte vid lunchen... Lunchen är ju den viktigaste måltiden för barn, så ger man dem bara mat en gång om dagen är ju rekommendationerna att man ger det vid lunchtid... Ingen nedklankning, bara en notis. ;)
    Var har du fått det ifrån? Livsmedelsverket säger i en broschyr jag har fått från BVC att tidpunkten på dagen inte spelar så stor roll så länge barnet inte är alltför trött eller alltför hungrigt.
  • Sirling

Melanie: Rekommendationen är ju när man börjar med smakisar för att man då slipper få problem med sömnen om barnen reagerar negativt på ngn mat man serverar, ont i magen eller liknande...

• OHs mamma

Min son blir 7 månader imorgon, så här ser hans dagar ut på ett ungefär.

6,20 - vaknar + frukost: får fullkornsgröt med päron, äpple, persika på 2 dl vatten
    9,00 - mellanmål: 1 stor burk med frukt eller frukt med fullkorn eller grötpuré eller yoghurt eller smörgås
    12,00 - lunch: 1 stor burk mat (8 månaders) eller liknande mängd hemlagat
    15,00 - mellanmål: 1 stor burk med frukt eller frukt med fullkorn eller grötpuré eller yoghurt
    17,00 - middag: 1 stor burk mat (8 månaders) eller liknande mängd hemlagat
    19,00 - kvällsmål: Gör välling på 250 ml vatten, ibland äter han allt, ibland äter han hälften

Efter vällingen borstar vi tänderna och byter blöja och sen somnar han gott.

Under dagen sover han 3-6 pass på allt mellan 30 min till 2 timmar.

• Carkat

Min 7½ månaders dotters dag ser ut ungefär så här (beror ju på dagsformen och vilka aktiviteter som sker under dagen)

Vaknar mellan 5-6 och ammar litegrann. Somnar ibland om men oftast inte.
    Ca Kl 7 frukost Sempers risgröt med mango och äpple
    Ca 9-11 sover ute i vagnen
    Ca 11.30 Lunch: Havregrynsgröt, oftast med någon fruktpuré i
    Ca 13.30 sover en stund. Allt mellan 30 min upp till 2 timmar. Även denna lur ute i vagnen
    Ca 15 mellis: antingen egenmixad fruktsmoothie/hemmagjord kräm alt något mellanmål från burk
    Ca 17.30 Middag: Spaghetti och köttfärssås står på menyn varje kväll än så länge eftersom hon vägrar äta något annat
    Ca 19 välling och godnatt. Sover oftast hela natten numera

Melanie skrev 2010-08-18 11:16:07 följande:
    Anledningen för vår del är att dottern är fullständigt tokig i gröt och välling medan vi fortfarande kämpar på med smakisar av varm mat. Som jag nyss skrev är spaghetti och köttfärssås det enda hon vill ha. Den varma maten ligger på kvällen eftersom gröten tidigare låg där, innan den flyttades till lunch istället. Upplevde att dotterns iver att stoppa i sig gröt innebar att magen fick mycket att jobba med och att hon vaknade på nätterna/mycket tidigare mornar av att det körde i magen på henne. Jag kopplade ihop det med gröten och vällingen som är mycket tung mat, men det behöver ju inte vara så... Tror att var och en får prova sig fram vad som funkar bäst för sitt barn.

Till TS: Försök att inte fundera så mycket i termer av "scheman" och de olika måltiderna som ska hinnas med per dag. Din son är säkerligen väldigt duktig på att reglera detta själv. Om han sover över någon måltid innebär det sannolikt att han inte behöver påfyllning just då. Det beror ju helt och hållet på vad han har fått och hur mycket energi han har gjort av med, Precis som vuxna. Jag var fram tills helt nyligen väldigt fokuserad på att få till alla målen men följden blev att jag missade dotterns signaler då hon sa ifrån att hon inte var helt redo att äta ännu. Vad gäller sömnen kan jag varmt rekommendera (om ni har förutsättningar utifrån hur ni bor) att sonen får sova utomhus. Min dotter har alltid haft svårt med sömnen men nu sover hon riktigt långa sovpass och sover riktigt gott. Friskt luft gör underverk för sömnen!!!;)
Svar på tråden Hur ser era 7-månaders mat- och sovscheman ut?