Min 7½ månaders dotters dag ser ut ungefär så här (beror ju på dagsformen och vilka aktiviteter som sker under dagen)
Vaknar mellan 5-6 och ammar litegrann. Somnar ibland om men oftast inte.
Ca Kl 7 frukost Sempers risgröt med mango och äpple
Ca 9-11 sover ute i vagnen
Ca 11.30 Lunch: Havregrynsgröt, oftast med någon fruktpuré i
Ca 13.30 sover en stund. Allt mellan 30 min upp till 2 timmar. Även denna lur ute i vagnen
Ca 15 mellis: antingen egenmixad fruktsmoothie/hemmagjord kräm alt något mellanmål från burk
Ca 17.30 Middag: Spaghetti och köttfärssås står på menyn varje kväll än så länge eftersom hon vägrar äta något annat
Ca 19 välling och godnatt. Sover oftast hela natten numera
Melanie skrev 2010-08-18 11:16:07 följande:
Såg att många ger sina barn riktig mat enbart mot kvällen och inte vid lunchen... Lunchen är ju den viktigaste måltiden för barn, så ger man dem bara mat en gång om dagen är ju rekommendationerna att man ger det vid lunchtid... Ingen nedklankning, bara en notis. ;)
Anledningen för vår del är att dottern är fullständigt tokig i gröt och välling medan vi fortfarande kämpar på med smakisar av varm mat. Som jag nyss skrev är spaghetti och köttfärssås det enda hon vill ha. Den varma maten ligger på kvällen eftersom gröten tidigare låg där, innan den flyttades till lunch istället. Upplevde att dotterns iver att stoppa i sig gröt innebar att magen fick mycket att jobba med och att hon vaknade på nätterna/mycket tidigare mornar av att det körde i magen på henne. Jag kopplade ihop det med gröten och vällingen som är mycket tung mat, men det behöver ju inte vara så... Tror att var och en får prova sig fram vad som funkar bäst för sitt barn.
Till TS: Försök att inte fundera så mycket i termer av "scheman" och de olika måltiderna som ska hinnas med per dag. Din son är säkerligen väldigt duktig på att reglera detta själv. Om han sover över någon måltid innebär det sannolikt att han inte behöver påfyllning just då. Det beror ju helt och hållet på vad han har fått och hur mycket energi han har gjort av med, Precis som vuxna. Jag var fram tills helt nyligen väldigt fokuserad på att få till alla målen men följden blev att jag missade dotterns signaler då hon sa ifrån att hon inte var helt redo att äta ännu. Vad gäller sömnen kan jag varmt rekommendera (om ni har förutsättningar utifrån hur ni bor) att sonen får sova utomhus. Min dotter har alltid haft svårt med sömnen men nu sover hon riktigt långa sovpass och sover riktigt gott. Friskt luft gör underverk för sömnen!!!;)