Sliten mamma, pappa som lägger över ansvar.
Vi har en son på 10 månader. Jag är föräldraledig och kommer nog vara det ett tag framöver. Vi som föräldrar har svårt med fördelning av ansvar.
Problemet är:
Varje gång vår son gråter, blir ledsen, hysterisk, osv så måste jag alltid ta över. Pappan tar honom i kanske 10 minuter sedan är det min tur. Tills jag får sonen att lugna sig. För att jag kan. Ja, jag har ju gått i timmar med ett hysteriskt barn ensam så jag har hittat vissa metoder. Jag delar mer än gärna med mig, men han vill ju inte.
När jag säger att pappan måste lära sig och sluta lägga över ansvaret på mig ger han mig dåligt samvete och säger att jag inte vill att vår son ska må bra så fort som möjligt. Ja, eftersom jag har lärt mig att vissa saker funkerar. Sedan kallar han mig mig saker när jag försöker ge honom tips. I dag var jag visst kaxig. Jag vill att pappan ska kunna lära sig att trösta så vi kan dela. Jag är så sliten!
Lika när vi båda är hemma och jag vill ha lite egentid ropar pappan ofta på mig och vill ha hjälp med det ena enkla efter det andra. "kan du komma med ditt, datt, göra det och det". Det är som om jag aldrig får ro! Alltid ska jag vara där. Alltid ska jag ha huvudansvar. Hans argument är att han ber om hjälp för att han kan, varför ska jag inte kunna hjälpa när vi är två. Men jag sliter ju hela dagarna och gör ALLT när bebis med. Varför kan inte pappan??? Varför ska pappan bara vara där när det är lätt och roligt?
När jag försöker förklara hur jag mår så blir pappan arg. Han vägrar förstå min situation och säger att jag är löjlig etc... Det här är inte roligt! Hur har ni andra det? Tips, råd?