• FrökenCarlsson

Överviktig hund - tips på bra dietfoder?

Har en liten norfolkterrier hemma som efter kastrering inte längre är så liten.
    Har fått lite hjälp från veterinären o har dessutom köpt två olika foder därifrån. Eftersom jag har köpt 12 kilossäckar o gett honom ca 100 gr om dagen så har säckarna alltså räckt ganska länge (eftersom det kanske tar ett tag för att gå ner). Men av dessa två omgångar har stackars endast gått ner sammanlagt två hekto..
    Dessutom kostar veterinärfodret ganska mkt, o utan mer resultat blev jag inte riktigt nöjd.

Är det någon som har testat nåt, kanske från en djuraffär eller liknande?
    Behöver alla tips jag bara kan få..
    O ja, självklart motioneras hunden mkt, men av ålder o övervikt orkar han inte gå riktiga långpromenader heller..

Hjälp mig o min bebis!!

• Svar på tråden Överviktig hund - tips på bra dietfoder?
  • Jezamine

Ger du han något annat än bara dietfodret?

Avstängd tills vidare
  • Lathundarna

Min cavalier går på ett specialfoder, Hill's nånting. Minns inte exakt vad det heter (hunden är ute på foder just nu), men det är effektivare än lightfoder. Han gick upp till 10 kg 4 månader efter sin kastrering och efter att ha ätit det fodret (och inget som helst annat, de har varit otroligt duktiga på att vara konsekventa på den punkten) har han gått ner till 8 kg. Det är inte gjort över en natt, men det fodret och ökad motionering har verkligen funkat super på honom.

• FrökenCarlsson

Vi har oxå testat Hills utan nån större framgång..
    Nä, han får absolut ingenting annat än fodret, och eventuella smulor som ramlar ner o han hinner äta upp innan dammsugaren gör det.. =)

• dezibel

Både Royal Canin & Hills har "bantningsfoder" som vet. säljer. Min ena tik fungerade jättebra på Hills och syrrans kastrerade hane gick ner med RC.
    Låter underligt att hunden inte går ner med tanke på att han inte fått något annat, ibland tar det ju tid innan man märker nån skillnad fast en hund ska man ju banta långsamt.
    Han har inte fått för stor fidergiva då? Min 7kg tik som motioneras rätt hårt fick 1 dl/ 2ggr per dag.

• FrökenCarlsson

Nä, det jag tänker med att jag kanske inte har försökt tillräckligt länge. Men han fick bara ca 100 gr om dagen (det minsta man kunde ge av det fodret) så säcken räckte ju typ tre månader. Fattar inte heller, skittråkigt är det, vill ju inte att han ska få några följdsjukdomar..

• dezibel

Läste nu att du hållt på länge med bantningsfodter utan resultat. Jag skulle prata med foderkonsulenten hos Vet. för  hunden verkar ju inte ha någon förbränning alls. Så lång tid ska det ju inte ta även om man ska ta det försiktigt. Lycka till!

• insatiable08

Hundar fungerar precis som människor när det gäller kosten. Att ge hunden ett foder av lighttyp innebär att den får för lite av det den behöver och oftast för mycket av det den inte behöver alls.

Lightfoder innehåller mindre fett och protein. Du ska också minska ner på fodergivan enligt rekommendationerna, vilket i sin tur leder till att hunden inte blir mätt. En överviktig kropp som får för lite mat håller hårt i fettreserverna.. den uppfattar det som att det är svättider på gång och då släpper den inte gärna på lagrat fett.
    Det finns inga vilda djur som blir feta... detta pga att dom äter sin naturliga föda. Om våra tamhundar får rätt sorts mat så går dom inte upp i vikt oavsett om dom blivit kastrerade eller ej.

Många hundfoder innehåller hög halt av majs- och sädprodukter, dvs kolhydrater (socker) som ger fettinlagring. Hunden är en köttätare, i vilt tillstånd äter den inte säd och majs, va?
    Hundfoderproducenterna tjänar otroliga summor på att trycka in allt möjligt onaturligt i fodret, för att det är billigare att tillverka.

Mitt råd är att ge hunden mat som i huvudsak innehåller det som är naturligt för hunden att äta, dvs KÖTT.

Låter detta logiskt?

Din lille vän är ju inte av så stor ras, så kanske skulle du kunna i alla fall någon gång i veckan kunna erbjuda honom en festmåltid på rent kött... han skulle må super av det! :)

Det finns ett foder (och nej, jag har inga kopplingar till företaget)... som åtminstone inte innehåller spannmål och massa onödiga tillsatser, förmodligen det torrfoder som är det bästa på marknaden när det gäller vad hunden bör äta. Ordentligt med protein och fett som din bästa vän behöver.
    Fodret heter Orijen.
    Googla på det och fundera på om det kanske är ett alternativ för din jycke.

Lycka till! :)

Svar på tråden Överviktig hund - tips på bra dietfoder?