• JessiWill

Göra utekatt till innekatt- Tips!

Hej.
    Jag och min sambo har tillsammans 2 st katter som vi i dagsläget har som utekatter (givetvis inne med). Men nu har vi fått en lägenhet där vi helst inte vill ha katterna ute, så vi har tänkt ha dom inomhus.
    Den största katten på 2 år vart inne katt hans första 8 månader och har sedan dess vart ute, den minsta katten är 1 ½ år och har vart ute hela tiden, dock är han extremt gosig och är hellre inne med oss.

Men nu undrar jag om det finns några tips på hur vi lättast vänjer dom, om det är något som är bra att vi har hemma första tiden? Jaa alla tänkbara tips.

Någon som själv har erfarenhet ang detta? Hur gick det osv?

Våran Prins beräknad till den 13 september =)
  • Svar på tråden Göra utekatt till innekatt- Tips!
  • BuoBä

Om ni flyttar samtidigt så tror jag inte det blir något problem. Vår ena katt, som nu är ca 5 år, har varit omväxlande ute- och innekatt beroende på var vi har bott. Den kräver såklart mer aktivering när den är inne jämt men annars har det gått bra.

En klätterställning kan vara bra. Om de blir oroliga finns Feliway och liknande produkter. Om ni har balkong så sätt upp nät så de kan sitta där ute och sniffa och spana på fåglar.

• JessiWill
    BuoBä skrev 2010-08-13 14:10:04 följande:

Om ni flyttar samtidigt så tror jag inte det blir något problem. Vår ena katt, som nu är ca 5 år, har varit omväxlande ute- och innekatt beroende på var vi har bott. Den kräver såklart mer aktivering när den är inne jämt men annars har det gått bra.

En klätterställning kan vara bra. Om de blir oroliga finns Feliway och liknande produkter. Om ni har balkong så sätt upp nät så de kan sitta där ute och sniffa och spana på fåglar.

Tack så mycket för svar :)
    Vi flyttar båda katterna samtidigt, och vi med självklart :) Hade tänkt köpa en klätterställning med små "bo" i eller vad man kan kalla dom, så de kan mysa ner sig där :)
    Nät tänkte vi med sätta upp, så man kan sitta ute på balkongen och även dom :)
  • HJ83

En bekant till mina föräldrar köpte en katt som hon ville ha som innekatt. Han hade varit ute endast ett par gånger innan hon fick honom men han höll på att bli deprimerad när han inte fick gå ut. Hans päls blev matt och sträv och han var jättehängig.
    När mina föräldrar tog över honom och han fick gå ut igen så mådde han mycke bättre.

Min syster tog en katt från en katthem som en gammal dam hade haft innan. Hon var både ute och inne men trivdes ganska bra med att va inne.

En jobbarkompis hade två katter som hon ville ha som både ute och innekatter men de ville inte gå ut över huvud taget. Hon kunde ha fönster och dörrar öppna men de gick ändå inte ut.

Tror att det kan va ganska individuellt från katt till katt. Men jag har fått uppfattningen att har de en gång fått va ute hur mycke de vill så kan det va svårt att få de till innekatter. Men prova Glad

• JessiWill
    HJ83 skrev 2010-08-13 14:17:16 följande:
    En bekant till mina föräldrar köpte en katt som hon ville ha som innekatt. Han hade varit ute endast ett par gånger innan hon fick honom men han höll på att bli deprimerad när han inte fick gå ut. Hans päls blev matt och sträv och han var jättehängig.
    När mina föräldrar tog över honom och han fick gå ut igen så mådde han mycke bättre.

Min syster tog en katt från en katthem som en gammal dam hade haft innan. Hon var både ute och inne men trivdes ganska bra med att va inne.

En jobbarkompis hade två katter som hon ville ha som både ute och innekatter men de ville inte gå ut över huvud taget. Hon kunde ha fönster och dörrar öppna men de gick ändå inte ut.

Tror att det kan va ganska individuellt från katt till katt. Men jag har fått uppfattningen att har de en gång fått va ute hur mycke de vill så kan det va svårt att få de till innekatter. Men prova Glad
    Ah okej, tack så mycket. jo prova måste vi ju göra, hoppas verkligen att det kommer gå bra! Rynkar på näsan
  • JessiWill
    Kinya skrev 2010-08-13 14:35:31 följande:
    Gå till kattforum.se och fråga. Där finns en massa duktiga kattmänniskor!
    Tack så mycket! Skall genast skriva frågan där :)
  • JessiWill

Nu har jag gjort ett inlägg, hoppas det inte dröjer för svar Glad

Svar på tråden Göra utekatt till innekatt- Tips!