• Gojtan

När började ni pott-träna ert barn?

Hejsan!

Jag har en nu nio månader gammal liten kille som har blöja dygnet runt - så klart, känns det som eftersom han är så liten. Men när började ni pott-träna era barn? Hur lång tid tog det att få dem blöjfria?

• Svar på tråden När började ni pott-träna ert barn?
  • Bess

Min son var ca 2 år då vi börade. Kändes som ett bra tillfälle för det var då sommar, och han verkade medveten om då han kissade och bajsade. Potträningen tog bara ca 2 veckor. Så var han torr både på dagen o på natten.

• kodoktorn

Vi köpte en pottstol när hon var knappt 1 år och så fick hon sitta på den när hon kände för det bara för att få det som en vanlig del i vardagen. Blöjfri hemma sen ca 2,5 års ålder, ej nattetid.

• Dr Mupp

ca 6 månader var de när debörjade sitta på pottan. det var torra dag som natt vid 2 års ålder.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • SophiaM

Vid ett år så började jag sätta dom på toan. Blöjfria dagtid vid 1.5 års ålder, nattetid året senare...

• vittra

Vi skaffade faktiskt potta redan när dottern var 4 månader, hon visade så tydliga tecken på att hon hellre ville kissa någon annanstans än i blöjan så därför tog vi det beslutet. Strax innan hon blev 1½ tog vi bort blöjorna helt, men majoriteten av allt hade då hamnat på pottan under flera månader. Det var ju en lång process för oss, mest kanske eftersom vi inte hade någon bråtska utan tyckte det fungerade bra och det var väldigt behändigt att knappt behöva byta blöja på henne ens när hon var bebis Även om hon hade blöjan på allt som oftast.

Tycker absolut ni kan skaffa en potta nu om ni vill och se hur det fungerar!
    Det känns bättre än man tror när man börjar samspela med barnet på en sådan nivå, eftersom så små inte kan förmedla via ord så sker ju samspelet på ett mycket mer diffust plan. Det är nog det jag tyckte var mest givande med att hon faktiskt kissade och bajsade på pottan redan som bebis

• Gojtan

Herre gud vad tidigt! Är detta verkligen det normala????

• sonen08

Sonen visar intresse nu för pottan o är 2½ år och han får gå på pottan när han själv vill kissa. Han kissar på potta på dagis med men har blöja på sig.. säger han nej till potta så tvingar ja inte han..

• iconic
    Gojtan skrev 2010-09-11 17:26:35 följande:
    Herre gud vad tidigt! Är detta verkligen det normala????
    Jag tror att det är ganska vanligt att man skaffar en potta tidigt och låter barnet sitta där ibland, kanske med en bok, att man gör pottan till något bekant för barnet. Vi gjorde så, köpte en potta när sonen var ett år. Provade när han var 2 år att låta honom vara blöjfri, men det funkade inte alls då. När han precis fyllt tre började han vara blöjfri dagtid. Mellan 2-3 års ålder är det nog vanligast att man "pottränar" med målet att bli blöjfri om jag får gissa. De allra flesta barn är torra dagtid vid 3,5 års ålder. Men det är olika från barn till barn, finns ingen anledning att stressa tycker jag, men att introducera potta och toalett tidigt är ju heller ingen nackdel.
  • Ragnar

Sonen började vi sätta på toaletten då han behövde bajsa då han var 7- månader. Han var så hård i magen att det gick lättare utan blöja. Han fattade snabbt var det gick ut på och att det var skönare att bajsa utan blöja, men började inte kissa där förrän han var 1,5 år och var helt blöjfri vid 2 år. Känns inte som vi pottränade direkt utan vi bara introducerade pottan/toaletten tidigt och den skötte han resten själv med, hjälp från oss så klart.
    Lillasyster provade vi att göra det samma med då hon var runt 6 månader men hon tyckte inte alls det var roligt så vi hoppade över det istället. Nu när hon snart är 1 år har det hänt ibland att blöjan är torr efter att hon sovit och då har vi hållt henne på toaletten och hon har kissat där vilket hon verkar vara nöjd med. Kommer att fortsätt med det lite smått om hon är med på det själv och förhoppningsvis går det lika smidigt att få henne blöjfri som storebror.

Svar på tråden När började ni pott-träna ert barn?