Nyfödd bebis hemma.Hur mycket sömn får ni?
Blev mamma för ganska precis en vecka sen o d e helt fantastiskt! Men blir inte mkt sömn... kanske 3-4 timmar per dygn. Lillen vill gärna amma ofta o mycket o inte ligga själv.
Hur e det för er andra?
Blev mamma för ganska precis en vecka sen o d e helt fantastiskt! Men blir inte mkt sömn... kanske 3-4 timmar per dygn. Lillen vill gärna amma ofta o mycket o inte ligga själv.
Hur e det för er andra?
Låter välbekant . Har inte nyfödd längre, utan en 2½-åring och en 15-månaders. Var tid har sin charm
. Testat sjal? Om inte, gör det
......dagtid alltså.
vår son är nu 2 månader, men jag känner igen mig i det du skriver TS.
Vi hade honom mellan oss i sängen, jag sov med amningsbh eftersom jag läckte, så jag bara kunde amma honom när han började gny.
Efter ett tag så ville han inte ammas liggandes & jag fick då sitta upp x antal ggr varje natt för att amma honom.
En natt kollade jag till på klockan & märkte att jag hade ammat i nästan FEM timmar i sträck!
Då var han ändå inte mätt!!
Efter det började vi med ersättning på kvällar & nätter, eftersom jag helt klart inte räckte till för vår hungriga älskling.
När Leo var 3 veckor gick vi helt över till ersättning, vilket är det bästa vi har gjort!
Han är mycket gladare, sover bättre (& längre!), och jag är inte lika uppstressad över att amma offentligt längre.
(även om jag hade filt över så var det otroligt jobbigt).
vet inte riktigt vad jag ville säga med det här inlägget,
mer än att kämpa på!
pröva att ligga ner & amma? Då kan du halvslumra medans bebisen äter.
annars, klyschigt som det är ; sov när bebisen sover!
Kramar & lycka till,
& hundra gånger med GRATTIS!
Fick nr 3 i början av juni. Sover väl 2 timmar i stöten mellan 23-08, med avbrott för amning som tar typ 15 min åt ggn. Passa på att sov på dagtid när bäbisen sover är mitt tips. Själv har jag en 2-årig och en 4-åring att rodda på dagarna oxå, så det kan jag glömma.
Tack för era svar o tips!
Börjar sakta vänja mig vid den lilla sömn man får...
Jag "fuskar" med ersättning efter kvällsamningen för att slppa amma hela nätterna. Har en på två också så jag prioriterar sömn.
Sover ihop. När hon vaknar byter jag sida o ger henne andra bröstet o somnar om. Får mest sömn på det viset.
Har en 8 veckors liten tjej. Med von rosen skena (höfskena) vilket gör att jag inte kan ah henne i sängen eller amma liggande. Hon äter oftas var tredje timme och då tar det nästan 1 tim åt gången. Måste alltid byta blöja då hon bajsar mycet och sen äter hon minst 20 min och vill sen inte alltid somna om direkt. Brukar dock lyckas få ihop ca 6-7 timmars sömn.
TS - kan du inte försöka sova på dagen när bebisen sover, för hon sover väl mer än 3-4 timmar per dygn antar jag?
Fortsätter du med 3-4 timmar för länge kommer du krascha, I promise, påverkar amningen negativt oxå.
Så försök sova-vila när bebben sover, du kommer inte orka i längden annars.
Och när bebben somnar "för natten", se till att lägg dig du med då, frestande ibland att sitta uppe o kolla TV el vad som, men jag lovar, sömnen är 1000 gånger vitktigare.
De första 2-3 månaderna prioriterade jag sömn o vila framför TV, umgås med maken o praktiska bestyr, kanske lite trist men ändå värt det. Som tur var det första barnet o maken var en klippa som diskade, städade mm.
Nu ska jag få nr. 2 o då lär det bli svårare att vila, men ska göra mitt bästa....
Sätt en skylt på dörren "Stör ej vi sover", dra ur telefonjacket, stäng av mobilen, prioritera BARA sömnen.
Allt annat kan vänta. Det viktigaste är att du får sova.
Men vilken tur att det bara gäller en kort period.
Dottern blir 4 v idag o somnar runt 23-tiden äter en gång vid 04.30-05.00 o sover sen till 8.30-9.00 så har hon gjort sen första natten hemma så vi är väldigt nöjda o utvilade. Men vem vet hur länge det håller i sig...