• Anonym (Farligt)

Nikotinfritt snus ???

Har snusat fram tills jag fick reda på att jag var gravid och började då med nikotinfritt snus, hur är det igentligen, är det farligt för fostret det oxå? blev osäker nu...

tacksam för svar

• Svar på tråden Nikotinfritt snus ???
  • mammaforever

Ursäkta det tomma inlägget ovan. Men jag har svårt att tro att det kan vara skadligt då det mest är kryddor i nikotinfritt snus. Men det kanske är tillsatser som finns i som kanske inte är så bra. Googla på det så kanske du hittar någon bra sida där allt står :)

• Anonym

Onico är helt ofarligt under graviditet och amning. 

• Anonym

Fråga din bm !!

Men niktonfritt snus är ju bättre än vanligt snus & cigg !

Ä du beroende av de så ta de man ska inte sluta tvärt säger dem för då kan barnet med må dåligt!

• Anonym

ag vill lämna min fulla förståelse! Känner mig som en stoppad korv! Snuset är ju både fantastiskt gott mmmm och dessutom funkar ju magen mycket bättre! Har varit nikotinist i 15 år så kroppen är mycket van.

Fruktansvärt svårt med abstinens och så. Jag har bestämt mig för att en långsam nedtrappning är det mildaste alternativet. Hur reagerar fostret om hela kroppen går i konvulsioner av abstinens? Kan aldrig vara bra.

Självklart måste man ju sluta! Låter det dock ta sin lilla tid. Är också nere i två miniportioner om dan (och får hålla i impulsen hela tiden). Kanske beror det på att jag inte förstått riktigt än, har inte sett eller varit på något BM-besök eller ul/vul än. Sen blir det nog svårare att låta impulsen vinna! )

• Anonym

Hej! Du kan vara lugn :D jag använder Onico, har kollar upp det både med barnmorskan och kollat på internet, att snusa Onico innebär ingen risk att skada barnet eftersom det är helt fritt från både tobak och nikotin

• Anonym

Bra att det är pepparmint!
    Onico har nämligen kommit med en ny dosa, gurana och något annat. Vilket inte är det bästa när man är gravid, råkade själv köpa denna och såg sedan att det stod att varje snus innehöll typ 5 mg koffein! Helt galet. :shock:

• Anonym

Är nu gravid i 14:e veckan. Snusade tills det att jag fick reda på att jag var gravid och det var bra många veckor sedan. Men nu helt plötsligt känner jag så stort behov av att snusa, men skulle aldrig göra det om jag vet att jag skadar mitt barn. Har sett att det finns Onico ett nikotin och tobaks fritt snus och har faktist prövat några stycken. Är det skadligt för min bebis i magen?

• Anonym

Mycket bra att Du slutade snusa. Snuset skulle mycket väl kunnat skada ditt foster. De saker som händer i din hjärna så att du får ökad tolerans till nikotin och avvänjningsbesvär vid snusstopp. Händer också i fostrets hjärna. Detta kan sitta kvar även upp i tonåren och yttra sig så att om nikotin prövas så upplevs det mer positivt, vilket ökar risken att bli beroende.

Vad avser Onico och annat nikotinfritt "snus" behöver du inte oroa dig. Det har inga effekter på fostret men det kan hjälpa dig att avhålla dig från snuset. Så använd på bara!

Lycka till i graviditeten

• Anonym (Farligt)

Tack för alla svar...Det är Onico jag snusar nu men tycker bara det känns så himla fel att ha en prilla under läppen nu när jag är gravid å vet inte om jag vågar riskera med nikotinfritt ens, är inte så fruktansvärt beroende har bara snusat i nån månad men tycker det är himla gott bara

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-13 20:05:46 följande:
    Bra att det är pepparmint!
    Onico har nämligen kommit med en ny dosa, gurana och något annat. Vilket inte är det bästa när man är gravid, råkade själv köpa denna och såg sedan att det stod att varje snus innehöll typ 5 mg koffein! Helt galet. :shock:
    Den höga koffein dosen är för att kroppen ska få den där lilla kicken som den får annars av nikotin. Då blir inte abstinensen så stora för man lurar hjärnan lite =) Men så mycket koffein är ju inte så bra heller kanske =( Men det är bättre än massa riktigt snus =) Snusa Onico, så länge det hjälper att bli nikotinfri =)
  • Anonym
    Anonym (Farligt) skrev 2010-08-13 20:10:33 följande:
    Tack för alla svar...Det är Onico jag snusar nu men tycker bara det känns så himla fel att ha en prilla under läppen nu när jag är gravid å vet inte om jag vågar riskera med nikotinfritt ens, är inte så fruktansvärt beroende har bara snusat i nån månad men tycker det är himla gott bara
    Då kanske det är bättre att skita i snus helt och hållet? En månad hinner man knappast bygga upp ett stort beroende på. Och känns det fel så är det ju ännu en anledning att skita i det =) Lycka till !!
  • Tingeling83

Dra ner på prillorna under läppen ;)

Finns många som röker & snusar ju & har inge problem med graviditet eller barnet.

Men visst är det inte bra !

Men niktotinfritt snus är ju bättre än vanligt anser jag , trappa ner i lugn & ro!

Är du oroad prata med din bm eller ngn på förlossningen!

krama

Kärlek
  • mia8801

jag har också varit snusare, men börjat med onico nu i stället, det är ingen fara för barnet i magen eftersom det inte innehåller nikotin och tobak :) så du kan vara lugn.

• ojjen

Tycker att XQ`S winter och Licorice är kanon bra nikotifritt snus.Hörde även att det kommit ett lössnus nikotinfritt från XQ`S. www.`xqs.se

Svar på tråden Nikotinfritt snus ???