Vilket är bäst mot långvarig förstoppning
Svara på !
Svara på !
Annat. Fiberrik icke stoppande kost är bäst mot långvarig förstoppning. Det du föreslår är bara tillfälliga rösningar. Resulax och microlax är annars "snällare". Klyx ska man ta bara om de två inte fungerar.
Man ska absolut inte använda bakväga lavemang under lång tid.
Laktulos t.ex, om man ska säga nåt läkemedel.
Det som har hjälpt min dotter är laktulos. Det provade vi efter inrådan från läkare. Hon har troligen en sent utvecklad matsmältning och det gick inte att lösa det med kosten eftersom hon kommit in i ond cirkel och inte vågade bajsa för det gjorde ont.
Sviskon har hjälpt mig mycket nu när jag går medicin som stoppar.
Katrinplommon (puré, hela, färska eller juice) och mycket vätska om man inte går direkt till apoteket och får kvalificerad hjälp. Se till att alltid dricka mycket vätska oavsett om du är förstoppad eller ej. Fibrer i all ära- det är jättenyttigt - men dricker du fortfarande för lite vatten så släpper det inte...
Under hela min graviditet har jag ätit yoghurt med psylliumfrön på (1-2 msk) och det har varit perfekt mot stenhård mage! Jag blir nästan helt förstoppade under blandningen av niferex och graviditet, men inte denna gången!
Kan väl tillägga att Klyx är det bästa och snällaste som vi har använt och Movicol har också hjälpt massor eftersom Lactulosen inte hjälpte ett dugg.
När det gäller barn så skulle jag aldrig ge dom microlax eftersom det kan vara väldigt svidande och är betydligt starkare än både klyx och resulax.
Vuxna: Motion, vatten, en dl rapsolja till frukost och sen skulle jag skippat mörkt bröd och fullkorsprodukter i fortsättningen.