• amadeus78

Vilket är bäst mot långvarig förstoppning

Svara på !

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är bäst mot långvarig förstoppning
  • Sixxty

Annat. Fiberrik icke stoppande kost är bäst mot långvarig förstoppning. Det du föreslår är bara tillfälliga rösningar. Resulax och microlax är annars "snällare". Klyx ska man ta bara om de två inte fungerar.

• Eisa

Man ska absolut inte använda bakväga lavemang under lång tid.

Laktulos t.ex, om man ska säga nåt läkemedel.

• Ragnar

Det som har hjälpt min dotter är laktulos. Det provade vi efter inrådan från läkare. Hon har troligen en sent utvecklad matsmältning och det gick inte att lösa det med kosten eftersom hon kommit in i ond cirkel och inte vågade bajsa för det gjorde ont.

• Selma1966

Katrinplommon (puré, hela, färska eller juice) och mycket vätska om man inte går direkt till apoteket och får kvalificerad hjälp. Se till att alltid dricka mycket vätska oavsett om du är förstoppad eller ej. Fibrer i all ära- det är jättenyttigt - men dricker du fortfarande för lite vatten så släpper det inte...

• Teskedsmamman

Under hela min graviditet har jag ätit yoghurt med psylliumfrön på (1-2 msk) och det har varit perfekt mot stenhård mage! Jag blir nästan helt förstoppade under blandningen av niferex och graviditet, men inte denna gången!

3 killar & pojke BF+2 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • pamilya
    Sixxty skrev 2010-08-14 12:22:37 följande:
    Annat. Fiberrik icke stoppande kost är bäst mot långvarig förstoppning. Det du föreslår är bara tillfälliga rösningar. Resulax och microlax är annars "snällare". Klyx ska man ta bara om de två inte fungerar.
    Min son får helst låta bli att äta för mycket fibrer för då tar det stopp direkt.
  • pamilya

Kan väl tillägga att Klyx är det bästa och snällaste som vi har använt och Movicol har också hjälpt massor eftersom Lactulosen inte hjälpte ett dugg.

När det gäller barn så skulle jag aldrig ge dom microlax eftersom det kan vara väldigt svidande och är betydligt starkare än både klyx och resulax.

• Eligrabbarna
    Sixxty skrev 2010-08-14 12:22:37 följande:
    microlax är absolut inte snällare. både resulax och klyx är mildare än microlax. micorlax är minst mängd men den är väldigt "frätande" mot slemhinnor, speciellt hos barn.
  • CloudBerry 1

Vuxna: Motion, vatten, en dl rapsolja till frukost och sen skulle jag skippat mörkt bröd och fullkorsprodukter i fortsättningen.

Svar på tråden Vilket är bäst mot långvarig förstoppning