• Anonym

Mögel i huset- hur vet man egentligen?! Snälla, läs!

Ja, som rubriken lyder!

Vi köpte vårt hus för fyra år sedan, o enligt besiktningsmannen så var det lite mikrobiell påväxt på taket på vinden. Vi har inte gjort nåt åt detta ännu, det har inte känts så akut eftersom han sa att det inte var nån större fara. Då.
    De andra husen på gatan har antagligen samma problem o de som bor där har bott där i 30 år o det har inte varit nåt akut fel med deras hus så vi har helt enkelt inte prioriterat det. Grannarna vi talat med har också sagt att "äsch, det är ingen fara, vi har säkert det på vår vind med o vi märker inget".  Korkat...

Ja, nu till anledningen till varför jag skriver här då.
    Egentligen har jag inte så mycket att gå på i min mögeloro.
    Men jag skriver det jag kommer på o hoppas att nån kan hjälpa mig lite iaf.

Ventilationen i huset är dålig, det är sån där självdragsfläkt i badrummen (2 st), det är allt. Har installerat fuktstyrd fläkt i stora badrummet nu o börjat sätt in friskluftsventiler i huset.
    Men när man varit borta ett par timmar o inte har luftvärmepumpen igång så luktar det instängt när man kommer hem.
    I äldsta sonen rum luktar det konstigt ibland, inte jämt. Mest när dörren varit tillskjuten. Lukten är svår att beskriva, det luktar ungefär som om det är nytapetserat.
    I vardagsrummet har vi en öppen spis med kasett. Ibland kommer det en lukt från spisen, luktar typ betong...

Vi ser inget nånstans o det luktar inte konstigt om kläder o textilier. Det luktar inte från garderober eller från väggar eller nåt.

Jag blir så orolig att det är mögel i väggarna som gör att vi o barnen blir sjuka! 
    Fast borde man inte märkt nåt efter fyra år? 

Vad kostar det att mögelsanera?  Det känns som att det är dyrt o vi har inga marginaler för det just nu... O försäkringen täcker väl inte eftersom vi vet att det finns mögel på vinden?
    Usch, är så ledsen! varför prioriterade vi inte detta före "finrenovering" av huset?!
    Det är lätt att vara efterklok...

Så snälla, finns det nån därute som är kunnig inom området mägel o skulle vilja dela med sig av det ni vet, skriv ett inlägg!
    Jag skulle bli väldigt tacksam!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-14 15:28
    Vill bara tillägga att ingen av oss i familjen mår dåligt eller är sjuk på nåt sätt som skulle kunna bero på mögel.

• Svar på tråden Mögel i huset- hur vet man egentligen?! Snälla, läs!
  • Pimpinellan

Ta dit en mögelhund och kolla. Då får ni veta direkt. Mögel behöver varken synas eller lukta.

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2010-08-14 20:09:19 följande:
    Ta dit en mögelhund och kolla. Då får ni veta direkt. Mögel behöver varken synas eller lukta.
    Jo, tanken har slagit mig. Vad kostar det?
  • loujac

Anticimex, kostar från 1500kr och uppåt, bara att ringa och fråga.
    Tror inte att hemförsäkringen täcker, men jag är ingen expert.

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2010-08-14 20:15:49 följande:
    Jo, tanken har slagit mig. Vad kostar det?
    Ingen aning,men om man betänker vad en mögelsanering kostar när det nästan gått för långt och huset knappt går rädda är det nog värt det. Och hittar hunden inget var det ju också värt det för då vet ni ju och kan lugna ner er. Glad
  • Anonym
    loujac skrev 2010-08-14 20:18:41 följande:
    Anticimex, kostar från 1500kr och uppåt, bara att ringa och fråga.
    Tror inte att hemförsäkringen täcker, men jag är ingen expert.
    Det var ju inte så dyrt, tack! Ska ringa dem!
    Pimpinellan skrev 2010-08-14 20:19:28 följande:
    Ingen aning,men om man betänker vad en mögelsanering kostar när det nästan gått för långt och huset knappt går rädda är det nog värt det. Och hittar hunden inget var det ju också värt det för då vet ni ju och kan lugna ner er. Glad
    Vad klok du är Du har helt rätt. Ska ringa Anticimex på måndag!
  • Anonym (Ja, hur gick det?)

Ja, hur gick det? Länge sen men blir ju nyfiken.

Svar på tråden Mögel i huset- hur vet man egentligen?! Snälla, läs!