• Anonym

min dotter har näringsbrist

Hjälp!

Min dotter är 2 år och har länge varit en matvägrare. Alla har sagt "ingen fara, ge henne korv och köttbullar om det är det hon vill ha, ingen i Sverige lider av näringsbrist!".

De senaste veckorna har hennes naglar börjat skiva sig, idag räknade jag till ca 14 av 20 naglar är skivade. ÅNGEST. Jag känner mig så extremt stressad nu att jag mår riktigt dåligt.

Vad kan det vara ett tecken på för brist?
    Vad ska jag göra?

Om jag går till doktorn med henne, vad kan de göra? Kan de ta prover på henne och se vad hon har för brist?
    Kommer soc ta henne? Jag vet att jag är en bra mamma, men dessutom är jag en sån där "ung morsa" och folk kommer tro att jag inte kan ta hand om henne.

Hjälp!

• Svar på tråden min dotter har näringsbrist
  • Tingeling83

Ring BVC eller din Vårdcentral på måndag!
    Be att få komma dit så de kan kolla på henne & prata med er.
    Eller ring 1177 med nu, prata av dig lite & rådfråga!

Du är en bra mamma
    Barn är så olika , ibland vill de inte äta .

♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥www.mammanemma.blogg.se♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥
  • Minomin

Prata med BVC och be om råd där. Hetsa inte upp dig innan du vet med säkerhet att detta beror på näringsbrist, och att det är något du som mamma gjort fel.

• Tingeling83
    Extra D-vitamintillskott behövs under de första åren, men i övrigt får äldre barn och ungdomar som äter en varierad kost i sig tillräcklig mängd av de olika näringsämnena.
  • Minomin
    Tingeling83 skrev 2010-08-14 15:57:44 följande:
    Extra D-vitamintillskott behövs under de första åren, men i övrigt får äldre barn och ungdomar som äter en varierad kost i sig tillräcklig mängd av de olika näringsämnena.
    Men ts skriver ju att barnet äter ensidigt :)
  • Tingeling83

Ge vitaminer kan man ge sina barn ;)
    Jag ger mina barn AD droppar ännu ;M)

de e snart 3 & 9 år

• Tingeling83

min dotter kass på äta & min dotter levde på köttbullar i en vecka tex eller bara välling , ville inte äta de syns på vikten bara ... Pigg / Glad!

• Anonym
    Tingeling83 skrev 2010-08-14 15:57:44 följande:
    Alla i Sverige behöver extra d-vitamin på vintern.
  • Anonym

Ts, skivade naglar beror ofta på uttorkning och inte näringsbrist.

• Rainei

Mamma har berättat för mig att jag också matvägrade i den åldern, fast det var tydligen för att jag tyckte det var en kul grej att jävlas, och liksom du fick hon panik och trodde att jag ALDRIG skulle börja äta igen, efter en stund försökte dom muta mig med jordgubbar och sen gav jag mig :P Har inte haft matproblem sen dess.

Min pojkvän hade ganska mycket näringsbrist när han var runt 14, men han är så bortskämd att han aldrig lärt sig äta allsidig mat för hans mamma lagar bara den maten han vill ha och hans mamma ignorerade alla varningstecken för hon tyckte hon gjorde ett bra jobb som mamma :P Han går idag på vitamin-tabletter, vågar inte äta någon ny maträtt alls och tycker att grönsaker är för kaniner. Bra jobbat...?

Det löser sig ska du se! Testa med jordgubbar som mina föräldrar ;)

Svar på tråden min dotter har näringsbrist