• Pigelinen

Vad har ni för gardiner hemma?

Sitter här och förbereder nya gardiner till vårt nya hus som vi flyttar in i om en månad. Har varit där och mätt fönstrena och i köket samt i matsalen är det 2,5m brett i nya huset vilket gör att jag inte har några som passar.

Jag är inne på någon ljusvariant i köket, längder eller kappa vet jag inte... är det någon som har kappa nu för tiden???
    Vill ha in så mycket ljus som möjligt. Vita väggar och tak. Ekmöbler samt bruna träskåp i köket.

Matsalen är svårare... där har jag mörkek på alla möbler, en rödaktig orientalisk matta samt tavlor med guldramar... vore kul med något ombonat men det får inte skymma utsikten för det är den vi köpte huset för .

Vad har ni för gardiner i era hem? Visa gärna bilder om ni har.

• Svar på tråden Vad har ni för gardiner hemma?
  • Kazeer

Inga gardiner alls. Jag vill ha ljus, ljus, ljus.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Selma1966

Tunna vita genomskinliga linnegardiner, längder i vardagsrum och kappa i köp. Fula fönster som jag inte vill lämna utan gardiner. I sovrummen är det bara rullgardiner utom i barnrummet där det hänger en riktigt tinn genomskinlig bitmkappa med färglada tåg-applikationer som tuffar fram. Ljus ljus ljus, men ombonat också.

• sonen08

har i storarummet en kort rosa kappa och två kanallängder vid sidan av får ändå in mycket ljus I resten av rummen har ja panelgardiner

• Pigelinen
    Selma1966 skrev 2010-08-14 16:11:42 följande:
    Tunna vita genomskinliga linnegardiner, längder i vardagsrum och kappa i köp. Fula fönster som jag inte vill lämna utan gardiner. I sovrummen är det bara rullgardiner utom i barnrummet där det hänger en riktigt tinn genomskinlig bitmkappa med färglada tåg-applikationer som tuffar fram. Ljus ljus ljus, men ombonat också.
    mm det låter fint... hur lång kappa har du i förhållande till fönstrets längd?
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Cornellia

Har hissgardiner i köket, rullgardiner i sovrummet och panelgardiner i vardagsrummet.

• Selma1966

Grymt sa grisen: de är nog en knapp tredjedel på höjden... Men det beror väl troligen på fönsterhöjden och rummet den ska hänga i. Eftersom de är så tunna och släpper in mycket ljus kan det vara hur långa som helst, mkorsör korta blir fånigt. Jag gillar att byta gardiner och har testat alla färger och former... Lätt sätt att variera ett rum när man inte hinner tapetsera om eller råd att köpa ny soffa i vardagsrummet byter jag även lampskärmarna i fönstret så de matchar under julen Trodde jag kom hem till någon annan helt plötsligt. Kul och billigt.

• Pigelinen
    Selma1966 skrev 2010-08-14 16:23:17 följande:
    Grymt sa grisen: de är nog en knapp tredjedel på höjden... Men det beror väl troligen på fönsterhöjden och rummet den ska hänga i. Eftersom de är så tunna och släpper in mycket ljus kan det vara hur långa som helst, mkorsör korta blir fånigt. Jag gillar att byta gardiner och har testat alla färger och former... Lätt sätt att variera ett rum när man inte hinner tapetsera om eller råd att köpa ny soffa i vardagsrummet byter jag även lampskärmarna i fönstret så de matchar under julen Trodde jag kom hem till någon annan helt plötsligt. Kul och billigt.
    ja jag gillar också att förnya. Har haft paneler nu i hundra år men de totalratar jag I köket nu har vi hissgardiner men tror inte att det blir så snyggt i ett så stort fönster. I Dotterns rum ahr vi hissgardiner och i vårt rum så ett par vita luftiga längder i vitt... love!!!
  • Selma1966

Minns ni ballonggardinerna på 80-talet ? Älskade dem då, puffiga och färgglada... Ruggar när jag tänker på dem nu. De har varit många gardiner sedan dess

• Pigelinen
    Selma1966 skrev 2010-08-14 16:47:57 följande:
    Minns ni ballonggardinerna på 80-talet ? Älskade dem då, puffiga och färgglada... Ruggar när jag tänker på dem nu. De har varit många gardiner sedan dess
    ja urk ja... jag hade svarta längder med aprikos ballonggardin som jag hade tidningspapper i JAg var super stolt över dem
  • Svala

Hissgardin som någon sa är ju jättesnyggt!
    Det har ju samma funktion som en kappa, men man kan även fälla ner ifall att solen stör!

Jag har sett på ikea genom åren.... Jag hade en gång en därifrån sov var i vitt linne.
    Men dom är nog inte helt omöjliga att sy själv. Konstruktionerna brukar vara ganska enkla.

• Pigelinen
    Svala skrev 2010-08-15 11:53:44 följande:
    Hissgardin som någon sa är ju jättesnyggt!
    Det har ju samma funktion som en kappa, men man kan även fälla ner ifall att solen stör!

Jag har sett på ikea genom åren.... Jag hade en gång en därifrån sov var i vitt linne.
    Men dom är nog inte helt omöjliga att sy själv. Konstruktionerna brukar vara ganska enkla.
    jo det är ju fint men det går väl inte om man har så stort fönster?
  • tiggercat

Vita tunna hissgardiner i v-rum. Bakom sitter mörkläggningsgardiner.

Svar på tråden Vad har ni för gardiner hemma?