Det har nog en del med "skrytfaktorn" att göra. I USA är ju allting väldigt elitistiskt så där är det bra att vara störst, bäst och vackrast och verkligen visa det. Här lever vi mer enligt jantelagen och då är det ganska fult att fläka ut sig på det sättet.
Sedan har det säkert med annat att göra också. För hela USA är elitistiskt så vitt jag förstått, men skönhetstävlingarna för barn förekommer mest i södern.
Jag hade inte tyckt det var så farligt om liknande tävlingar infördes i Sverige om föräldrarna och barnen inte tog det på så stort allvar. I USA kan man ju vinna flera tusen dollar och då blir det automatiskt så att föräldrar driver sina barn väldigt hårt så barnen knappt har tid att vara barn. Inte alla, då, men för vissa är det så. Man skulle i så fall tävla av sådana skäl som den där Sasha i dokumentären som gick häromdagen. För att boosta barnets självförtroende så denne känner sig mer säker i sig själv. Inte för att boosta föräldern och ge den chans att vinna pengar om dess barn är duktiga.
Så skall man inte utseendemässigt ta det lika långt som USA heller, tycker jag. Där är ju barnen fruktansvärt sminkade och får ha löständer och grejer så de inte ser ut som barn längre. Så är det dåligt att barnen bland annat bedöms utifrån vad för/hur dyra kläder de har på sig. Jag såg en amerikansk dokumentär och där satt domarna och pratade om att en flicka i västern-kläder skulle få mindre poäng än en annan för det var sååå uppenbart att den flickans kostym var billigare. Men liksom... man måste väl få en chans även om man har ont om pengar?
Dessvärre är det nog ofrånkomligt att ta det för långt om man väl börjar med sådana tävlingar, eftersom någon förälder kommer beställa exempelvis löständer åt barnet för att munnen skall se "vinare" ut och sedan kommer andra göra likadant... Om det inte varit så hade jag inte sett något större problem med sådana tävlingar här eftersom det nog är många barn som tycker det är roligt att klä upp sig och visa sig på scen och så.
Fast alla bör få priser i så fall. :) Så de inte blir ledsna.