• Anna Paulita

Skönhetstävlingar för barn?

Det är väl inget, mig veterligen som finns i Sverige. Och jag tror att det hade blivit ett "djävla liv" om någon försökte skapa en sådan typ av tävling. Men i tex USA och England är det ganska vanligt och även om det kanske inte är helt rumsrent även där så är det ju helt klart mycket mer accepterat. Generellt känns det som om skönhetstävlingar i överlag är mer accepterade där, även för vuxna.

Jag försöker komma på varför, är de mer ytliga där eller är det för att vi bor i landet lagom och att man inte får "skryta" över sina barn på det sättet? Jag har inga svar alls, utan är mest nyfiken på vad ni andra tycker?

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Svar på tråden Skönhetstävlingar för barn?
  • Lillsnufflan

Jag tror det beror på att vi i Sverige under längre tid problematiserat bilden av kvinnan som sexobjekt. Tittar man historiskt så har en av kvinnans viktigaste egenskaper varit just skönhet (den allra viktigaste har väl varit förmågan att producera många barn). I Sverige har man länge jobbat för att kvinnor ska få vara kompletta människor snarare än vackra barnaföderskor (eller misslyckade om de nu inte levde upp till normen). Detta har nog lett till att folk vänt sig mot fenomen som bekräftat den gamla normen. (Och då i synnerhet vad gäller utseendefixeringen, att vilja ha barn är ju en naturlig drift och inte särskilt många skulle nog komma på tanken att propagera för att vi ska sluta med det). Ett exempel på det är ju att fröken Sverige-tävlingarna minskat kraftigt i popularitet med åren.

Vad gäller just skönhetstävlingar för barn så tror jag att det hänger ihop med synen på skönhetstävlingar för vuxna. Fast här reagerar man ännu starkare eftersom folk tycker att barn ska vara barn med allt vad det innebär och inte fylla en gammal förlegad kvinnoroll. Man är väl helt enkelt orolig för att skönhetstävlingar för barn riskerar att vara ett steg tillbaka mot en kvinnoroll där kvinnans värde sitter i hennes skönhet. Medan en vuxen kvinna förväntas kunna göra ett självständigt val (att t.ex. marknadsföra sig genom sitt utseende) så oroar man sig för att barn är extra påverkbara (de påverkas ju mer av reklam t.ex. än vuxna) och därför är mer benägna att lägga en stor del av sitt värde i sitt utseende om det är det de får uppmärksamhet för. Även i USA där fenomenet är relativt stort (i England är det väl knappast vanligt? Junior Miss British Isles är väl egentligen den som finns och den startade 2006 och har blivit utsatt för massiv kritik redan från dag 1) förekommer ju mycket kritik mot skönhetstävlingarna av denna anledning. Så även där är fenomenet ju i högsta grad omstritt. En annan anledning till kritiken är att tävlingarna och framför allt de foton som tas i samband med dem riskerar att dra till sig pedofiler.

Det finns säkert fler infallsvinklar, men det var lite tankar jag fick när jag läste din TS...

• pluvdo

Det har nog en del med "skrytfaktorn" att göra. I USA är ju allting väldigt elitistiskt så där är det bra att vara störst, bäst och vackrast och verkligen visa det. Här lever vi mer enligt jantelagen och då är det ganska fult att fläka ut sig på det sättet.

Sedan har det säkert med annat att göra också. För hela USA är elitistiskt så vitt jag förstått, men skönhetstävlingarna för barn förekommer mest i södern.

Jag hade inte tyckt det var så farligt om liknande tävlingar infördes i Sverige om föräldrarna och barnen inte tog det på så stort allvar. I USA kan man ju vinna flera tusen dollar och då blir det automatiskt så att föräldrar driver sina barn väldigt hårt så barnen knappt har tid att vara barn. Inte alla, då, men för vissa är det så. Man skulle i så fall tävla av sådana skäl som den där Sasha i dokumentären som gick häromdagen. För att boosta barnets självförtroende så denne känner sig mer säker i sig själv. Inte för att boosta föräldern och ge den chans att vinna pengar om dess barn är duktiga.

Så skall man inte utseendemässigt ta det lika långt som USA heller, tycker jag. Där är ju barnen fruktansvärt sminkade och får ha löständer och grejer så de inte ser ut som barn längre. Så är det dåligt att barnen bland annat bedöms utifrån vad för/hur dyra kläder de har på sig. Jag såg en amerikansk dokumentär och där satt domarna och pratade om att en flicka i västern-kläder skulle få mindre poäng än en annan för det var sååå uppenbart att den flickans kostym var billigare. Men liksom... man måste väl få en chans även om man har ont om pengar?

Dessvärre är det nog ofrånkomligt att ta det för långt om man väl börjar med sådana tävlingar, eftersom någon förälder kommer beställa exempelvis löständer åt barnet för att munnen skall se "vinare" ut och sedan kommer andra göra likadant... Om det inte varit så hade jag inte sett något större problem med sådana tävlingar här eftersom det nog är många barn som tycker det är roligt att klä upp sig och visa sig på scen och så.

Fast alla bör få priser i så fall. :) Så de inte blir ledsna.

• Dr Mupp

Landet lagom där ingen ska tro att hen är bättre än nån annan.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lillsnufflan
    Dr Mupp skrev 2010-08-16 00:32:58 följande:
    Landet lagom där ingen ska tro att hen är bättre än nån annan.
    Jag ifrågasätter inte Jantes inflytande, men vi tävlar ju i så mycket annat. Allt från simning till matlagning. Nu har det t.o.m. gått SM i SMS. Så något speciellt är det ändå med skönhet som gör att det skiljer sig från andra grejer. Kanske tycker man att skönhet är medfött och det är mer OK att vara stolt äver något man kämpat sig till?
  • Houdini

Det går en serie på  dicovery  travel and living om heter Toodlers and Tiaras se den sen är man garanterat inte för skönhetstävlingar för barn längre kan jag lova.

Jag ser det programet med skräck alltså, dom börjar med barnar när de är i halvåårs åldern.
    Och det är löständer, löshår, feejktan och massor av smink, och oj vad du är vacker nu men i vanliga fall är du inte vacker. Hur sunt r det?

Sen finns det några få tävlingar som inte är sk glitter, där barnen är a'naturell de var inte fullt så jäkliga, framför allt som den som dom visade var det barnen som var naturell som van inte dom som var sminkade till oigenkänlighet

Svar på tråden Skönhetstävlingar för barn?