• Ms M

Om man blivit stucken av en geting....

ser man då alltid om gadden sitter kvar?

Jag tror jag blev stucken innan idag. hade kjol på mig o satt i trädgården och kände ngt som kröp på benet o samtidigt som jag skuylle ta bort det så stack det til ngt ordentligt. Såg inget djur dock.

Det sved som satan i 5 min o det var en röd prick, med vitt omkring och sen rött runt det. Nu är det bara lite rött, med en miniprick (tror jag blev stucken där) o det svider hela tiden.  Gör man ngt åt det eller bara låter det vara?

Dum fråga kanske, men om man skulle vara allergisk, då märks det väl direkt. inget som kommer timmar efter eller? Tror aldrig jag blivcit stucken innan, därför undrar jag...

• Svar på tråden Om man blivit stucken av en geting....
  • ragatan

Prova att spraya nezeril på, det är avsvällande. Eller smörj med cortinsonsalva om du har.

• Teskedsmamman

Du ser gadden om den sitter kvar, getingar lämnar inte sin gadd kvar som bin gör.

Om du aldrig har blivit stucken innan så kan du inte utveckla allergisk symtom nu, men om du däremot blir stucken igen så ska du vara lite mer vaksam, allergisk reaktion kommer nästan alltid inom 20 min men har man inte reagerat inom 1 timma är det lugnt.

Har du t ex xylocain hemma så kan du stryka på det för att dämpa smärtan, annars kan is i en handduk hjälpa.

3 killar & pojke BF+2 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Viggo och pyrets mamma

Hade du varit allergisk hade du märkt det ganska omgående, det låter ju som att det kan ha varit en geting.
    Jag brukar spraya på Salubrin (fins att köpa på sprayflaska) så fort det bara går och sen försöka låta bli att klia och då har det gett sig ganska fort men det beror lite på hur mycket gift man fått i sig. Det kan inte varit en blinning/klägg då? För det låter lite konstigt om du blivit stucken helt oprovocerat, getingar brukar ju inte sticka om de inte känner sig hotade.

-Mammas älskling 080425-
  • Teskedsmamman
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-08-14 18:34:21 följande:
    Hade du varit allergisk hade du märkt det ganska omgående, det låter ju som att det kan ha varit en geting.
    Jag brukar spraya på Salubrin (fins att köpa på sprayflaska) så fort det bara går och sen försöka låta bli att klia och då har det gett sig ganska fort men det beror lite på hur mycket gift man fått i sig. Det kan inte varit en blinning/klägg då? För det låter lite konstigt om du blivit stucken helt oprovocerat, getingar brukar ju inte sticka om de inte känner sig hotade.
    I år är de hemska, de sticker hej vilt utan provokation....
  • UntilTheDark
    Teskedsmamman skrev 2010-08-14 18:33:27 följande:
    Du ser gadden om den sitter kvar, getingar lämnar inte sin gadd kvar som bin gör.

Om du aldrig har blivit stucken innan så kan du inte utveckla allergisk symtom nu, men om du däremot blir stucken igen så ska du vara lite mer vaksam, allergisk reaktion kommer nästan alltid inom 20 min men har man inte reagerat inom 1 timma är det lugnt.

Har du t ex xylocain hemma så kan du stryka på det för att dämpa smärtan, annars kan is i en handduk hjälpa.
    Fast jag vet en som blev getingstucken för första gången i sitt liv och fick en kraftig allergisk chock. Så jo, det går visst.
  • Teskedsmamman
    UntilTheDark skrev 2010-08-14 18:35:27 följande:
    Fast jag vet en som blev getingstucken för första gången i sitt liv och fick en kraftig allergisk chock. Så jo, det går visst.
    Inte enligt läkare.... många kan ha blivit stuckna som små utan att komma ihåg det... men är man superallergisk så kan man t ex reagera om man är väldigt allergisk mot något annat som är liknande getingars gift.
  • Ms M

Tack för svar.. Har inget av det hemma som ni tipsa om så får bli lite is i handduk sen då. Nu bara svider det. Har inte sett ngn gadd o kännt på sticket o det känns inte som att det sitter ngt där heller. Så jag hoppas inte den sitter kvar.

Jag skulle ju känna på vad det var som kröp på mitt ben o skulle fösa undan den, råkade nog trycka till den o sen stack det till.

Det kliar ingeting..

• Cia o krabaten

Man ska ha på socker direkt så "drar det ur" lite av giftet liksom.

Jag blev stucken härom dagen och då satt gadden kvar och pumpade lite liksom.
    Lade på en sockerbit och band om så fick det sitta.
    Efter 30min så hade det blivit ett hål i sockerbiten just över sticket liksom!

• Eddam
    UntilTheDark skrev 2010-08-14 18:35:27 följande:
    Jag säger detsamma, jag blev stucken första gången i mitt liv i fjol i lilltån, hela foten och en bit på benet svullnade upp.. I år blev jag stucken vid handleden och hela armen blev svullen, så absolut kan man få en reaktion första gången..
Svar på tråden Om man blivit stucken av en geting....