• filuran5

4 år och blöja dygnet runt. är det "normalt" eller?

jag trodde att barn blev blöjfria iaf på dagtid senast runt 3 år, men denna killen är 4 och har fortfarande blöja dygnet runt. han pratar oxå väldigt dåligt och jag ser att han har napp i munnen väldigt ofta oxå.
    tror ni det är nåt som är fel eller är det bra slappa föräldrar?

när slutade dina barn med blöja på dagen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 20:40
    detta barnet är nu över 5 år och går fortfarande med blöja dygnet runt och napp i munnen mest hela tiden. pratar gör han mer nu, men så otydligt så ingen hör vad han säger. jag tycker faktiskt synd om honom. andra yngre barn frågar om han är bebis och alla frågar alltid va? när han säger nåt.

• Svar på tråden 4 år och blöja dygnet runt. är det "normalt" eller?
  • missteddy

endel barn är inte mogna min son har just slutat med  blöja på bvc sa de att det kommer endel tar det längre tid än andra inget att oroa sig för

• LJF

Min yngsta slutade med blöja här i sommar hon blev 4 i mars, vi har provat med jämna mellan rum utan blöja men det har inte alls fungerat, helt plötsligt så är det inga problem. Mina andra barn har slutat vid 3,5 och 2,5 år och i övrigt har det inte varit något "fel" på mina barn.

• Maria222

Det behöver såklart varken bero på slappa föräldrar eller att det skulle vara något "fel" på barnet.
    Min son slutade med blöja när han precis fyllr 2 år, men han var otroligt enkel och blev blöjfri utan "olyckor" nästan direkt.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Tuffen

Det är nog ganska sent att sluta med blöja efter 4 års ålder.

• Aphjärnan

Det är väl bara att titta på vilket dagis som helst och se hur många barn som inte är blöjfria när de fyllt 3 år,
    skulle vilja påstå att du "trodde" helt fel......

• Finesse

Min dotter är 2½ och kommer garanterat inte att vara blöjfri när hon är 3 år eftersom hon varit helt livrädd för pottan.. vi har försökt å försökt men det funkar inte. Nu har hon kissat några ggr på pottan men vägrar fortfarande vara utan blöja. Napp har hon oxå.. men slappa föräldrar är vi inte.. ts, har du själv barn??

Ebba 071228
  • Ullio

Normalt är väl att olika barn "lär" sig olika saker, olika fort, så jag skulle chansa på att det inte är konstigt alls..

• filuran5

jag har 5 barn själv och alla har varit blöjfria långt innan 4 års ålder. den av dom som var senast var 2 år och 10 månader.
    jag undrade eftersom jag aldrig varit med om att en 4 åring har blöja mer än möjligtvis på natten. ingen i min närhet eller bekantskapskrets, därför trode jag det var väldigt ovanligt.

och finesse: det är stooor skillnad på att vara 2½ och att vara 4. om jag inte mins fel så fyllde han 4 i vintras, så jag kanske tom skulle skriva 4½...

• Disela

Kan ju vara så att barnet har någon form av diagnos. Kanske autistisk, med tanke på den "senare" utvecklingen. Men man ska komma ihåg att alla barn är olika, precis som det sägs i tråden. Det kan även bero på slappa föräldrar som du säger TS. Det är jättesvårt att avgöra då man inte varken sett pojken eller föräldrarna i fråga.
    Min dotter slutade med blöja nattetid då hon var ganska exakt två år, var sedan helt torr när hon var 2 år och 3 månader. Visst händer det en olycka då och då, men det är inget att bry sig om.

• Finesse
    filuran5 skrev 2010-08-14 21:59:55 följande:
    jag har 5 barn själv och alla har varit blöjfria långt innan 4 års ålder. den av dom som var senast var 2 år och 10 månader.
    jag undrade eftersom jag aldrig varit med om att en 4 åring har blöja mer än möjligtvis på natten. ingen i min närhet eller bekantskapskrets, därför trode jag det var väldigt ovanligt.

och finesse: det är stooor skillnad på att vara 2½ och att vara 4. om jag inte mins fel så fyllde han 4 i vintras, så jag kanske tom skulle skriva 4½...
    Fast som hon håller på nu kan hon lika gärna ha blöja när hon är 4 år oxå.. jag ser ingen utväg på det hela..
    Ebba 071228
Svar på tråden 4 år och blöja dygnet runt. är det "normalt" eller?