• Engfield

Andnöd vid ersättning?

Undrar om någon upplevt något liknande.

Gav min son ersättning igår kväll, han är fem veckor nu. Efter ett tag tyckte jag att ahn började flämta konstigt och verkade nästan kippa efter luft... Han hade det verkligen jobbigt, sambon upplevde det så också. Hursom helst rusade jag in till akuten mitt i natten och fick höra att det inte var några fel på honom alls. Naturligtvis var han precis som vanligt då och inga tendenser till kämpigt med andningen. Fick sen höra av läkarn att det kunde handla om flaskmatningen. Att de blir så glupska och att detta kan bli resultatet...

Någon annan som upplevt det så? Kände mej jättedum när jag satt där men anledningen till att jag åkte in är att han har fått en svullnad på bröstet som vi ombetts hålla koll på och vid minsta förändring eller sådant som ex. andnöd så ska vi åka in direkt. Hade nog faktiskt åkt in iaf men funderar på om det är så här det ska vara med flaskmatning... Han har ju fått förut utan att ha reagerat på det här sättet...

• Svar på tråden Andnöd vid ersättning?
  • Leenda

Jag hade lite samma problem med min buse..
    Jag bytt flaska, te Mam elle va dom nu heter... Å minsta möjliga hål som bara går å få tag på... De hjälpte honom jättemycket... Lycka till=)

• Engfield
    Leenda skrev 2010-08-14 21:42:22 följande:

Jag hade lite samma problem med min buse..
    Jag bytt flaska, te Mam elle va dom nu heter... Å minsta möjliga hål som bara går å få tag på... De hjälpte honom jättemycket... Lycka till=)

Okej, bra att veta att andra upplevt samma sak Man blir så stressad när de ser ut att ha det svårt de små... vet du förresten om det går att köpa med extra små hål? Jag har MAM ni med 1an som jag trodde var minsta... kanske finns andra på apoteket...
  • Leenda

ne ja vet inte, ja har inte hittat mindre än 1an heller... men den funkade för min lille prins iaf=)

• Skogsflickan

Min son beter sig likadant...Oavsett storlek på napp...Han hugger som en varg på flaskan o sen kippar han efter luft m.m.. Inget farligt har hänt utom att han prutar ngt så kolossalt efter det

• Engfield
    Skogsflickan skrev 2010-08-14 22:06:25 följande:
    Min son beter sig likadant...Oavsett storlek på napp...Han hugger som en varg på flaskan o sen kippar han efter luft m.m.. Inget farligt har hänt utom att han prutar ngt så kolossalt efter det
    Haha...känner igen det där pruttandet... Skrattar så jag gråter ibland när han mitt i matandet måste ta pauser för att antingen prutta eller bajsa
    Hur gammal är din son? Ammar du fortfarande? Jag delammar men funderar på att helt gå över till ersättning då jag tycker amningen är fruktansvärt jobbig men tvekar lite eftersom han blev så här igår...
  • pluvdo

Sonen kunde också bete sig så ibland vid matningarna när han var yngre (han är fyra månader nu). Mamma var alltid på mig och sade att jag gjorde något fel som gjorde att han lät så, men jag tror bara det var han som inte lärt sig reglera. Nu har han storlek 3 på napp och i början när han använde den så flämtade han väldigt mycket och sådär, men han har lärt sig att dricka med den nu. Om du precis börjat med flaskmatning så är det nog helt enkelt så att din son inte lärt sig att reglera flödet. Det blir bättre sen när han gjort det. Sedan uppstår samma "problem" när du byter till större napp när han är större, men det är bara under en övergångsperiod. I alla fall för min son.

• Engfield
    pluvdo skrev 2010-08-14 22:19:01 följande:
    Sonen kunde också bete sig så ibland vid matningarna när han var yngre (han är fyra månader nu). Mamma var alltid på mig och sade att jag gjorde något fel som gjorde att han lät så, men jag tror bara det var han som inte lärt sig reglera. Nu har han storlek 3 på napp och i början när han använde den så flämtade han väldigt mycket och sådär, men han har lärt sig att dricka med den nu. Om du precis börjat med flaskmatning så är det nog helt enkelt så att din son inte lärt sig att reglera flödet. Det blir bättre sen när han gjort det. Sedan uppstår samma "problem" när du byter till större napp när han är större, men det är bara under en övergångsperiod. I alla fall för min son.
    Aha okej. Känns så skönt att det är fler som upplevt detta och att det verkar vara ganska vanligt då? Igår fick han klunka på precis som han ville vilket gjorde att han sög i sej hela flaskan med bara små små andningspauser... förut har jag tagit ifrån honom flaskan emellanåt så att han ska "lugna ner sej" lite och då har jag inte upplevt samma problem... hoppas det går över snart iaf
  • Skogsflickan
    Engfield skrev 2010-08-14 22:13:34 följande:
    Haha...känner igen det där pruttandet... Skrattar så jag gråter ibland när han mitt i matandet måste ta pauser för att antingen prutta eller bajsa
    Hur gammal är din son? Ammar du fortfarande? Jag delammar men funderar på att helt gå över till ersättning då jag tycker amningen är fruktansvärt jobbig men tvekar lite eftersom han blev så här igår...
    Haha, ja han skulle kunna sätta igång ett gaslarm. Det bästa är att han lärt sig vända sig liite på sidan när prutten kommer så han inte ligger platt. Han blir fem månader den 19:e.

Jag ammar tyvärr inte då jag aldrig fick igång mjölkproduktionen Rynkar på näsan
Svar på tråden Andnöd vid ersättning?