• Lonicera

Snyggaste vita kulören?

Funderar på att måla väggarna hemma vita, men har insett att det finns massor av vita kulörer att välja mellan. Tar man fel vit kulör till väggen så kan det hända att vitmålade snickerier som t ex lister ser gråaktiga ut. Och av någon annan vit kulör kan man få intrycket att väggarna är inrökta...

Vilken är den snyggaste vita kulören? Finns det något "säkert kort" när det gäkker vitt?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • Svar på tråden Snyggaste vita kulören?
  • Lena

varma vita kulörer är en god ide för det gör rummet "gladare". Dock kan det betyda du även får måla om lister. Men det brukar ändå bli snyggast om man gör det.

• Elsans

Jag tycker att vit-vitt ärr snyggast. Alltså färgkoden 0500-n, bara bruten med grått.

• Lonicera

Målar man taket i samma vita kulör som man väljer till väggarna?

• Elsans
    Lonicera skrev 2010-08-15 21:49:49 följande:
    Målar man taket i samma vita kulör som man väljer till väggarna?
    nej, takfärg är en obruten vit. Den heter takfärg.
  • Deiia
    Elsans skrev 2010-08-14 22:30:35 följande:
    Jag tycker att vit-vitt ärr snyggast. Alltså färgkoden 0500-n, bara bruten med grått.
    Det håller jag med om och 0502 är den fulaste (läs mest inrökta )!

Oavsett vilken man använder så måste man tänka på vad man har för andra färger till. T.ex så kan 0500-n ge ett väldigt kallt intryck om man har en kall färg på golv och möbler.

Färg är svårt!
  • SoStylish

Vi har vitt-vitt i taken och antikvitt på väggarna. Man ser ingen skillnad om man inte kollar riktigt ordentligt, men det blir en fin kontrast ändå!

• Suzy QX

Tycker nog vanilj eller krämvit. Ser varmare och hemtrevligare ut.

• Mynta

Jag har äggskal på väggarna. Taket är kritvitt, och möblerna är vita (mycket från LACK- och MALM-serien). Ser jättebra ut, ingenting ser guldassigt ut, utan det är bara fint!

• Marie IE B

Nordsjö har en färg som de kallar Nordsjövit som är jättefin, jag är osäker på numret men det kan vara S-0500-N

• Lonicera

Tack för tipsen! Jag får väl gå och hämta färgprov och försöka förställa mig vilken som blir bäst. Det är mörka trägolv i ek, så vita väggar kommer att ljusa upp ordentligt tänker jag mig.

Svar på tråden Snyggaste vita kulören?