• Venna

Går det att måla på korkmatta?!

Om några år ska vi renovera köket med allt vad det innebär, men jag skulle vilja göra en liten allmän uppfräschning av köket tills dess för att överhuvudtaget stå ut.

Istället för kakel så sitter det rutig korkmatta i en beige-brun nyans, samma som köksgolvet. Supersnyggt...i slutet av 80-talet

Istället för att kakla så undrar jag om det finns någon färg som fäster på korkmatta och som inte släpper efter ett tag?

GÅR det överhuvudtaget att måla på korkmatta, eller är jag korkad (haha   ) som ens tänker tanken?!

• Svar på tråden Går det att måla på korkmatta?!
  • HSB Lund

Lägg ett snygg och billigt laminatgolv över korkmattan istället. Färg håller inte i längden och blir dessutom smutsigt. Alternativet är ett snyggt plastgolv, som också kan läggas över befintligt golv.

Jävlas du med mig, så mosar jag dig...
  • Venna

Oj, jag ser nu att jag var lite otydlig. Det är alltså inte själva golvet som ska målas, utan korkmattan som sitter ovanför diskbänken istället för kakel. Jag antar att det var 80-talets variant av kakel- rutig korkmatta!

• HSB Lund

Du kan säkert måla det, men problematiken med missfärgning kommer så småningom i alla fall. Du kan även sätta mosaik direkt på korkmattan. Finns kakelklister med bra vidhäftning och det bygger inte mycket i tjocklek heller. Se bara till att det är rent och du kan tom rugga upp ytan innan med grovt sandpapper eller slipduk, typ korn 50. Det hade jag gjort om jag var som du. Färg ger ingen direkt textur och blir ganska tråkigt  i längden.

Jävlas du med mig, så mosar jag dig...
Svar på tråden Går det att måla på korkmatta?!