• shopgirl80

Svart klänning på bröllop?

Jag och min sambo ska på ett bröllop i oktober. Jag älskar kläder och att klä upp mig och har redan funderat på vad jag ska ha på mig. Hittade en klänning idag som jag riktigt blev kär i. Kruxet är att den är svart. Precis under bysten finns det ett band med lite strass. Färgen på bandet är lila/vitt. När bröllopet är, är jag i styvt vecka 30 så utbudet för mig känns ganska skralt.

Senare under hösten fyller jag 30 och tanken är att jag ska ha samma klänning då,

Nu till min undran är det ok att ha en svart klänning på ett bröllop?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 15:36
    Nu har jag pratat med bruden och det var absolut inga problem för henne om jag vill ha en svart klänning på bröllopet.

• Svar på tråden Svart klänning på bröllop?
  • Winterfresh

Visst är det ok med en svärt klänning på ett bröllop..och den är ju inte helsvart...

• Amazina

Jag är inte så glad för svart klänning på bröllop... Men är man gravid, har en ordentligt färgglad schal, färgglada skor mm så är man väl ursäktad. Annars skiter jag fullständigt i om folk klär sig i vitt eller rött eller bara axlar mm mm.

• Lena

helsvart och helvitt är det som traditionellt sett inte är okej. Men då denna är nästan helt svart så skulle jag pratat med brudparet, de är säkert okej med det.

• Uhngoliant

Självklart!
    Gillar du klännigen så ska du självklart ha den! Svarta klänningar har inte alltid varit ovanligt i slutet av 1800-talet bar de flesta brudar svarta klänningar.

♥IDUN♥
  • Uhngoliant
    Uhngoliant skrev 2010-08-14 22:27:20 följande:
    Självklart!
    Gillar du klännigen så ska du självklart ha den! Svarta klänningar har inte alltid varit ovanligt i slutet av 1800-talet bar de flesta brudar svarta klänningar.
    oops trodde det var du som skulle gifta dig Tyst
    Men jag tycker ändå att det är okej med svart klänning och i oktober kan du ju tex ha någon lite mer färgglad sjal eller kofta till
    ♥IDUN♥
  • Nyfiken gul

som gravid är du ursäktad , det är snålt utbud för gravida så absolut kan du ha den klänningen.

Svart är annars riktigt boring så jag hade nog valt något helt annat men med lite läckra accessoarer till så blir du jättefin!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • shopgirl80

Visst är det tråkigt med svart och jag hade nog inte valt det i vanliga fall. Klänningen finns i syrenlila oxå, men när jag provade den så kändes det inte som om det var jag...

nelly.com/se/mammakl%C3%A4der/mama-licious-100226/new-mento-dress-5100-14/ så här ser klänningen ut.

Ska träffa brudparet i morgon och ska fråga vad de tycker.

Det är inget kyrkbröllop, är det skillnad på regler då?

• Lena
    shopgirl80 skrev 2010-08-14 22:37:00 följande:
    Visst är det tråkigt med svart och jag hade nog inte valt det i vanliga fall. Klänningen finns i syrenlila oxå, men när jag provade den så kändes det inte som om det var jag...

nelly.com/se/mammakl%C3%A4der/mama-licious-10.../ så här ser klänningen ut.

Ska träffa brudparet i morgon och ska fråga vad de tycker.

Det är inget kyrkbröllop, är det skillnad på regler då?
    Nej reglerna är bara tradition.
  • arkeologitjejen

Prata med brudparet och fixa någon färgglad sjal eller liknande som kan väga upp det svarta. Som tidigare skrivits här så är svart på bröllop traditionellt sätt inte ok. Det betyder att du motsätter dig bröllopet (det är en sorgfärg) så du bör nog prata med dem och vara beredd på att kanske få någon kommentar. Samtidigt förstår jag dig till fullo, det är skitsvårt att hitta kläder som gravid.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Marvin

Jag skulle nog inte gillat om någon kom i helsvart och helvitt på mitt bröllop, men om en av mina vänner frågade om det var ok och dessutom sa hur svårt det är att hitta mammakläder så hade det varit ok!!

Andra gäster är kanske dock inte så förstående men testa med sjal/kofta, skor och smycken i färg så blir det säkert bra!!

• Miss Cee

Den där klänningen är så gott som helsvart. Man kan säga att gränsen går vid om man skulle kunna gå på en strikt begravning i klädseln, och det kan du utan tvekan med den.

OM du fixar en kofta/sjal i den lila färgen (alt vit/kräm/grått) och spär på med lila detaljer som några större smycken och skor i färg så är det ok.

Men du måste tillföra en hel del färg för att den klänningen ska vara ok. Om man måste stå precis beredvid för att se att du har en tunnt band med färg under bysten så är det dessvärre för lite... Men den var jättesnygg så jag hoppas att du kan jaga fram lite accessoarer i färg :)

• Nyfiken gul

men det fanns ju andra fina klänningar att välja på?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Minomin
    Marvin skrev 2010-08-14 23:08:17 följande:
    Jag skulle nog inte gillat om någon kom i helsvart och helvitt på mitt bröllop, men om en av mina vänner frågade om det var ok och dessutom sa hur svårt det är att hitta mammakläder så hade det varit ok!!

Andra gäster är kanske dock inte så förstående men testa med sjal/kofta, skor och smycken i färg så blir det säkert bra!!
    Håller med ditt svar.

Tycker inte man kan säga "Du tar den klänning du själv vill!!" när man ska på någons bröllop (elle rbegravning för den delen). Ska man bryta ettikettsreglerna kan man i alla fall höra sig för vilken typ av tillställning dom har tänkt sig. Dom kanske inte bryr sig alls om ettiketten, och välkomnar det nytänkande förslaget.
  • JBC

Fråga brudparet om du träffar dom. Jag hade själv inte gillat att nån kom i svart till mitt bröllop men hade nog inte sagt nåt om nån frågade och du är som sagt lite ursäktad om du är gravid. Hade nån annan däremot kommit i svart så hade jag nog undrat om den inte kände till bröllopsetikett eller ville säga nåt annat. Vitt och svart är jag annars emot på brölopp, om det inte sitter på bruden.

Svar på tråden Svart klänning på bröllop?