• UntilTheDark

Vad får tvestjärtar att trivas/inte trivas?

Någon själ här inne som vet? Jag blir galen då jag upptäckt flera stycken inne i vår nya lägenhet. Var kommer de ifrån? Utifrån? Bor på tredje våningen. Vad kan man göra för att få bort dom? Själv alltså.

• Svar på tråden Vad får tvestjärtar att trivas/inte trivas?
  • UntilTheDark

Tack! Intressant, kanske beror på att det regnat mycket nu då, men ingen aning om hur de kommer in fast har ju öppet iofs. Hade en i mitt tangentbord nyss som vägrade komma upp, den hade sprungit ner under tangenterna och jag såg den springa där.....fyyy vad äcklad jag blev! Slängde ut tangentbordet, har fobi för sådant.

• Trasseltroll
    UntilTheDark skrev 2010-08-15 00:41:36 följande:
    Tack! Intressant, kanske beror på att det regnat mycket nu då, men ingen aning om hur de kommer in fast har ju öppet iofs. Hade en i mitt tangentbord nyss som vägrade komma upp, den hade sprungit ner under tangenterna och jag såg den springa där.....fyyy vad äcklad jag blev! Slängde ut tangentbordet, har fobi för sådant.
    Dom är vidriga, ja! Och du slog inte som en dåre på tangenterna för att döda den??Cool haha...usch ja. Har hittat ett antal i bestickslådan och i disktrasan! Absolut inte ställen man vill ha tvestjärtar på...iofs vill man ju inte ha dom någon annan stanns heller! Hoppas du hittar nått sätt att få bort dom...och hittar du något knep, så dela gärna med digGlad
  • UntilTheDark

Haha jo jag slog och slog men den kröp låång ner, jag vet inte fick lite halv panik för jag blev så äcklad så det åkte ut i soprummet. Har nog nått extra tangentbord i skåpen nånstans
    Jepp vi får försöka klura ut nått sätt att få bort dom

• Weyoun

Vill bara berätta att i min förra lgh, så hade vi tvestjärtsinvation! Vi hade till och med Anticimex där för att få hjälp, men de visste inget. Vad jag har hört är att de inte gillar kanel, och om man lägger en ihoprullad fuktad tidning på t.ex. balkongen över natten, så boar de in sig där och då kan man på morgonen, bära iväg tidningen till skogen eller så....

• UntilTheDark

Kanel och blött tidningspapper, värt att prova!

• Weyoun
    UntilTheDark skrev 2010-08-15 01:00:39 följande:
    Kanel och blött tidningspapper, värt att prova!
    Jag önskar dig all lycka. Tyvärr så hade inte "mina" tvestjärtar hört talas om de knepen, så jag flyttade till slut :-/ Det blev bara värre för varje år, och efter 6 år fick jag nog!
    Vi hade tvestjärtar (eller nypstjärtar som ungarna kallar dem) ÖVERALLT! I sängen, i lådorna, i kläderna gah! jag älskar djur i alla former, men kanske inte just där!
  • Erkens mamma

Radar? Det kör jag i brevlådan när de invarderar vår morgontidning. Borde funka i en lägenhet också.

• UntilTheDark

Radar kanske funkar också för tvestjärtar, synd det luktar så illa bara men det kan det vara värt tack.

• Analoga

Men fy vad äckligt!! Nu får jag ju värsta skräcken, livrädd som jag är för äckliga djur typ tvestjärtar!

Bor också ovan markplan, 2 våningar, och trodde inte jag behövde vara rädd för tvestjärtar. Har visserligen en gång sett en som kröp på balkongräcket, men aldrig inomhus. Mitt hjärta skulle antagligen stanna om jag hittade en på tex tangentbordet som du beskriver! *RYSER*

De måste väl antagligen kommit in tilll dig genom någon öppen dörr, eller öppet fönster - eller följt med något som du tagit in, de är ju ljusskygga och gömmer sig ju.

• Ann Nelly

Här är ännu en som avskyr tvestjärtar. Bor i villa och vid denna årstid så får man slänga upp ytterdörrarna först innan man kliver ut för de regnar ner över en annars.
    Kryllar av dem runt hela huset men är noggrann att stänga alla fönster innan skymning så jag får "bara" in en handfull i huset. Dock så ville jag delge er en av mina tvestjärtsfynd.

På natten när jag är kissnödig så brukade jag förr alltid springa in på toa utan att tända lampan, för att inte hinna vakna till för mycket liksom. Men inte nu längre...förra sommaren så strövade jag in i badrummet och lyfte på toalocket och tack och lov så var det tänt i hallen utanför...för det satt en stor fet tvestjärt på TOA-RINGEN!!!
    Jag hade svimmat om jag hade råkat sätta mig på den...så sedan dess så tänder jag lampan.

En liten parantes:
    När jag var liten så hörde vi pappa vråla högt en morgon...när han hade dragit på sig kalsongerna så visade det sig att det var en tvestjärt i kallingarna som nöp honom...

• elsewhere

vi har fått in några stycken genom köksfönstret. Ugh. Så nu är myggnätet heltejpat runt hela kanten, vi kan inte stänga fönstret *s* Men det får det vara värt.

Såg en som smög ner bakom spisen häromdagen och sen var det en i en ugnsvante. Tycker det är så sjukt äckligt att dom gömmer sig I saker istället för att mest ströva omkring du vet. Tar upp posten och däri ligger det en och trycker mellan tidningsbladen *rys*

Svar på tråden Vad får tvestjärtar att trivas/inte trivas?