• tru

Feberkramper, okontaktbar periodvis, yrar och spyr

MIn dotter har nu spytt 5 gånger sedan klockan halv 5 idag.  HOn har skakat hela hon i ca 15 minuter. HOn yrar och går inte att prata med men kanske en 3-4 gånger har de gått att föra ett vettigt samtal med henne under denna tid. Har ringt sjukvårdsupplysningen men de ringer inte upp. De skulle ringa 5 över 5. Men så ringde jag igen och då var de nåt fel på hela systemet.

Just nu sover hon lungt därför kan jag sitta här och fråga. Men ska gå och kolla läget igen. Vad kan de vara för fel, har gett alvedon men de spydde hon upp igen. Hon är inte stel i nacken utan kan röra den åt alla håll. Är så rädd för hjärninflammation då båda mina bröder haft det när de var liten.

• Svar på tråden Feberkramper, okontaktbar periodvis, yrar och spyr
  • mattispadd

feberkramper är inte ovanligt hos barn med mycket hög feber ...men när jag gjrode min praktik som uska på barn och ungdomsavd på sjukhuset så fick vi in flera med just feberkramper...så ring igen!!

• Jajh

Ush, prova sjukvårdsupplysningen igen. Hur mycket feber har hon? Kanske värt att åka akut?

• HelleGbg

testa febernedsättande och ge via rumpan. Tas upp fortare och då vet man att det ej kommer upp igen.

• Majsan70

Misstänker du hjärnhinneinflammation så ringer du ju ambulans.
    Symptom är: Mycket hög feber, ofta nackstelhet, kaskadkräkningar, ljud och ljuskänslighet. På mycket små barn kan man ibland se en svullnad över fontanellen. Inte vid alla tillfällen upplever man nackstelhet.

Å andra sidan kan man få hög feber av andra orsaker och mina barn har ofta spytt när febern hastigt har gått upp. Feberkramper får vissa barn och vid första tillfället bör man då uppsöka läkare. Febernedsättande kan du ge via ändtarmen istället då barnet kräks.

Lycka till nu o vänta inte för länge om du är orolig.

• tru

Nej tror ju inte de är hjärnhinneinflammation egentligen men blir så orolig endå.  Det är inga symptom som stämmer. Sjukvårdsrådgivningen var allmänt knäpp som vanligt. Råd var att få tag på en febertermometer som fungerar då den jag har visar endast 37.5. Och sen att använda alvedonsuppar de är ju de att min dotter är aldrig sjuk. Så jag har inte behövt haft de hemma på evigheter, har i och för sig kvar sedan hon var under 15 kilo för då hade jag alltid alvedon hemma till henne. Så jag har gett henne en sådan men de räcker antagligen inte. Sen att hon ska dricka vatten. Ja hej och hå detta vet jag redan.

Men tack i allafall för snabba svar så här på morgon.

• Jezamine
    bzzzz skrev 2010-08-15 07:01:06 följande:
    Nej tror ju inte de är hjärnhinneinflammation egentligen men blir så orolig endå.  Det är inga symptom som stämmer. Sjukvårdsrådgivningen var allmänt knäpp som vanligt. Råd var att få tag på en febertermometer som fungerar då den jag har visar endast 37.5. Och sen att använda alvedonsuppar de är ju de att min dotter är aldrig sjuk. Så jag har inte behövt haft de hemma på evigheter, har i och för sig kvar sedan hon var under 15 kilo för då hade jag alltid alvedon hemma till henne. Så jag har gett henne en sådan men de räcker antagligen inte. Sen att hon ska dricka vatten. Ja hej och hå detta vet jag redan.

Men tack i allafall för snabba svar så här på morgon.
    Vad ville du ha för råd då?
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Feberkramper, okontaktbar periodvis, yrar och spyr