• Peztis

Vitlasera furuväggar och -tak?

I vårt hus från 1960 så är det furuväggar i hallen, bröstpanel i allrumet, alla luckor i arbetsköket i furu. Dessa utrymmen går ihop och alla har furutak. På golvet ligger det en plastmatta i imiterad kork.
    Det hela blir ju väldigt mörkt eftersom furu ju mörknar med åren. Dessurom så är de flesta möblerna i furu så det passar ju ihop.

Jag funderar på att vitlasera (jisses vilket jobb) men låta köket vara i första taget. Men tror ni det blir snyggt med vitlaserat och sedan låta möblerna vara i furu?

Golvet funderar jag på sådant där laminat som ser ut som klinker, troligen i beige färg.

Här ser ni LITE av hur det ser ut om ni tittar på bilden med vaggan längst ned till höger. www.familjeliv.se/krypin/peztis/galleri.php&cur_album=Standard

Tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Vitlasera furuväggar och -tak?
  • Lola Jämtland

Jag gillar ju färg så jag skulle nog lasera bröstpanelen iaf...i nån grön ton....o lasera resten vit tror jag.....

• Peztis

Hmm, nä...jag är inte mycket för färg, direkt. Men tack för idén! Man kan ju ta en mildare färg eller bruten vitt eller så.

• Karisma

Är det bara taket du vill vit lasera???? Jag är lite seg idag känner jag

__KRAM K__

• Lola Jämtland

O jag avskyr vitt o beige...

Men ta vitt överallt då...det blir ju ljust iaf.

• Karisma

Så här säger jag...Jag skulle vitlasera alltihop då jag inte tycker det är snyggt m furu annat än på möbler...Själv har vi tänkt ha vitlaserat panel på halva köksväggen..

En kompis till mig just byggt nytt hus och de har vitlaserat trä i taket..Och det är jättesnyggt..De har furumöbler...

I deras förra kök hade de ljusgult panel halva köksväggen och tapet resten.. Supersnyggt..Skåpluckorna var vita....

__KRAM K__

• Peztis

Vi har ju bröstpanel i allrummet, det är där köksbordet står, och sean är där idag en vit tapet med tunna blå ränder och något blommönster.

Tapeten är väldigt sliten och det behöver göras om radikalt, känner jag.

• Pepsie

Är panelen lackad idag? Isf kan ni inte bara vitlasera den direkt på lacken, utan jag tror det krävs något annat medel först då. Annars blir vitlasyr snyggt!

• Peztis

Vet faktiskt inte om den är lackad, ser inte ut så. Nä, den är nog obehandlad!

• Peztis

Vi skulle behöva köpa nytt köksbord också.

Om man vitlaserar all furu, låter furumöblerna vara, då skulle det kanske bli snyggt med ett bord sohar träfärgad bordsskiva men vitt underrede. Sett lite varianter på det, t ex MIOs Wilma.

Haha, såg just på en sida: Dust is a protective coating for fine furniture

Det MÅSTE jag lägga på minnet!

• kakan77

Hej, Vi har vitlaserat alla tak och väggar i sommarstugan som vi tidigare bodde i året om. Jag älskar vitt och tycker att det är supersnyggt. Om furun inte är behandlad tidigare måste man ha något medel på kvistarna, annars gulnar dom och det ser nästan ut som dom läcker kåda el. liknande. När vi laserade våran furu bröt vi den vita färgen i svagaste tonen av grå. Annars blir det lätt att väggen ser rosa ut. Men vi målade ett par gånger för det blir en rosa känsla annars. Lycka till!

• kakan77

Frågade sambon, Skrev visst fel i går vi bröt ej den vita färgen utan målade i stället ett par-tre gånger för att det inte skulle se rosa ut....

Svar på tråden Vitlasera furuväggar och -tak?