• Anonym (Hjälp!)

Första dagen med antidepressiva

Jag är så rädd.. Jätte orolig för dessa tabletter. Har just ätit min första för står verkligen inte ut längre. Jag mår dåligt varje vaken minut och känner inte igen mig själv alls längre.Känns som om jag inte är jag. Det har bara eskalerat och tog nu beslutat att börja medicinera.

Ni som har börjat med antidepressiva snälla ge mig lite positiva tankar. När är biverkningarna som värst och när ska jag må bättre?

Citalopram har jag fått utskrivet.

• Svar på tråden Första dagen med antidepressiva
  • nurseanna

Du behöver inte drabbas av biverkningar alls...
    Räkna med MINST två till tre veckor innan du börjar känna nån skillnad. Tro på medicinen bara, och "tänk" dig bättre.

• Anonym (Hjälp!)

Okej, men hur märker man skillnad? Blir man annorlunda eller man blir sig själv igen? För jag äter ju medicinen för att jag vill vara som vanligt.. inte bli förändrad liksom. Det har jag ju blitt redan av ångest och depression

• nurseanna

Alla är ju olika, för en del kan det ta lång tid, för en del kortare tid att bli "som vanligt".  Jag vill inte låta pessimistisk, men det KAN ju vara så att SSRI inte hjälper för just dig.
    Hur länge har du varit deprimerad och haft ångest?

• Anonym (Hjälp!)

Ja, det är jag införstådd med vilket gör allt ännu jobbigare. Sen samtidigt har man inte testat får man inte reda på om det hjälper.
    Jag har haft ångest i 2 år nu. Sen mitt första barn föddes. Detta har gjort mig hypokondrisk och dem senaste veckorna har jag känt mig totalt galen i skallen. Jag snöar in på olika sjukdomar och nu har jag tänkt mycket på psykoser och schizofreni vilket gör att jag känner mig helt knäpp. detta måste få ett slut för blir bara värre o värre. Jag är väl egentligen inte deprimerad merän att jag är trött och inte ser någon ljusning på problemen.

• Anonym (Känner igen mig)

Jag hade ungefär samma oro som du, speciellt efter att ha läst om biverkningar. Men nu har jag ätit i tre månader och har äntligen hittat mitt gamla jag, helt underbart jag njuter varje dag. Samtidigt är det läskigt att man kan bli så av piller. Jag går samtidigt KBT och det gör mig tryggare att jag kommer kunna sluta med tabletterna en dag utan att rasa tillbaka i samma skit.

Jag mådde lite illa i början och kände mig lite darrig men efter en vecka märkte jag inget. Har eventuellt lite ökad aptit men jag försöker vara sträng med mig där för fler kilon behövs inte. EN stor bieffekt eller bonus om man så vill är en enormt ökad sexlust, men jag har förstått att det kan bli motsatt också. Jag går inte och fnissar åt allt utan blir ledsen och arg som en normal människa, det är skönt att känna.

JAG älskar mina tabletter men längtar till den dag jag kan känna såhär utan dem. Läkaren tror på ung ett års behandling om allt fortsätter i den riktning jag nu påbörjat.

Hoppas du får samma effekt av dem och förvänta dig inte mirakel från en dag till en annan, det tar lite tid men helt plötsligt efter några veckor känns livet helt plötsligt greppbart och meningsfullt igen... man orkar kämpa mer då =)

• Anonym

OM du skulle bli mer deprimerad i början så måste du veta att det är en vanlig biverkning som går över efter 2-3 veckor. Det kan vara jättetufft men det går lättare att ta sig igenom det om man förstår varför man mår sämre och man vet att det finns ett slut på det.

• ingvild01

Hej!

Försök att inte känna efter bivärkningar, inte alls säkert att du får några.
    Om inte just den här medicinen fungerar på dig, så finns det likvärdiga andra sorter att
    prova. Det kommer att bli bra, fast jag skulle nog rekomendera samtals terapi
    i tillägg. Jag är ingen läkare, men vill gissa på att du får en effekt av med. efter 3-6 veckor.

Jag önskar dig lycka till!

• Anonym (Hjälp!)

Har fått biverkningar redan. Känner mig sliten och påverkad. Men på något vis är det inte värre än innan. Hoppas det går över snart och jag blir mig själv igen

• Anonym (jag me)

jag äter oxå ssri (sertralin) och började för snart 3 veckor sen, jag har fortfarande ångest, minskad aptit, skakig, diarre osv, men jag har hört att man kan ha dessa ett tag. det är dock bättre för var dag och bättre på kvällarna än på morgonen

• Anonym

Hej, jag undrar hur det har gått för dig?
    Nu har du väl tagit tabletterna ett tag, har du märkt någon skillnad? Och hur har det varit med biverkningar?

Svar på tråden Första dagen med antidepressiva