• NiXxI

Hut kan jag hjälpa min 13-åring?

Hej!

Jag har en 13-årig tjej som jag har vv-boende med sedan hon var 2½. Pappan tog henne ifrån mig en veva, så jag fick stämma honom på boendet, så vi har domstolsbeslut sedan 2001 på just vv-boende.

MEN, hon vill inte bo där längre (lång historia med mycket tråkigheter)  och nu undrar jag mer vad hon har för rättigheter.
    Jag vet om att ju äldre barnet är, ju mer tar Tingsrätten hänsyn till hennes åsikt och vilja, men jag vill inte behöva gå så långt.
    Pappan är inte överförtjust i vad han kallar hennes "nyck" och jag vet att han kommer att sätta sig på tvären.
    Jag har försökt med Familjerättens sammarbetssamtal, men han har inte skrivit på papperna än.

Nu börjar det dra ihop sig (då jag haft "mina" 4 umgängesveckor) och hon VILL verkligen inte.
    Han slängde ut alla hennes möbler och packade ner hennes saker när hon skulle till mig. De drabbade ihop och han ringde hem fyra polismän (!!!!????) och jag satt 40 mil ifrån helt maktlös att hjälpa henne.

Nu undrar jag bara, kan jag neka honom att hon ska till honom eller måste jag gå via rättsväsendet (dvs tvinga henne till sin pappa under tiden)?

jahapp
  • Svar på tråden Hut kan jag hjälpa min 13-åring?
  • Konstantine

Kan börja med och säga att jag har absolut ingen aning om hur lagarna o sånt fungerar, men jag skulle gärna vilja dela med mig om vad jag tror :) hoppas det är okej.

Först och främst, vill hon inte bo hos sin pappa så går det inte att tvinga henne. Det är hon för gammal för. Nu tror jag att hennes åsikt spelar roll om nån från rättsväsendet skulle fråga också. Om hon får bo hos dig så låt henne absolut göra det. Men ni måste iallafall ändra om era papper, eftersom hon då inte skulle bo vv. Det handlar väl mest om pengarna och att du har rätt till pengastöd om du har henne hela tiden, när ni ändrar om i papprerna alltså.
    (jag menar inte att du är ute efter hans pengar.)
    Är du orolig att nåt ska hända om hon inte åker till sin pappa eller?

Tvinga henne iaf inte att åka dit om hon verkligen inte vill. Usch, kan bara tänka mig hur det skulle kännas för henne. Finns ju risk att hon blir arg på dig då också :(

Jag hoppas att allting ordnar sig fort för er. Lycka till.

Svar på tråden Hut kan jag hjälpa min 13-åring?