• UntilTheDark

Jag har nästan alltid hög puls, ringer man Vc då? Vad gör dom?

Som det står i rubriken, har alltid haft hög puls och jag känner att det ju inte är direkt bra att gå runt med det. Jag har ingen hjärtklappning eller så men pulsen är somsagt alltid hög. Har normalt blodtryck men ligger ofta runt 120/80-85.
    Ska jag ringa vc? Vad gör dom? Man kanske kan få nån typ av betablockerare. Kruxet är att jag alltid har högre blodtryck när jag är hos läkaren än hemma, har en blodtrycksmätare här som även mäter puls.

• Svar på tråden Jag har nästan alltid hög puls, ringer man Vc då? Vad gör dom?
  • Champagne

Vad har du i vilopuls då?

• UntilTheDark

Mellan 75-80 tror jag när jag tog den. Men den ökar rätt snabbt när jag rör mig.  Den ligger alltid högt när jag mäter hos läkare osv tycker jag.

• Champagne

Testa att låta någon annan ta pulsen på dig när du vilar. Det här med att pulsen går upp när du rör dig, det är just det pulsen ska göra!    

• UntilTheDark

Jo men den kommer rätt högt med en gång, men jag är rätt otränad måste jag säga. Jag är mest orolig det ska slita på mitt hjärta för mycket.

• Champagne

Prova att träna, och se om du märker nån skillnad på pulsen. Det är ju bra mycket bättre än att börja med medicin

• UntilTheDark

Jo ska ta tag i träningen

• mia83

Är du rökare, så höjer det pulsen; jag låg på 80 i vilopuls när jag var rökare, nu är den nere på runt 65 (slutade för ungefär två år sen) Tror pulsen ska vara ganska dramtiskt förhöjd för att man ska få nåt läkemedel för det dock, skulle tro att de föreslår nån tränings/kost/rökning/alkoholreglering innan.

• Anonym
    UntilTheDark skrev 2010-08-15 15:54:52 följande:
    Mellan 75-80 tror jag när jag tog den. Men den ökar rätt snabbt när jag rör mig.  Den ligger alltid högt när jag mäter hos läkare osv tycker jag.
    75-80 är normalt om man är otränad. Själv har jag vilopuls på drygt 100 och måste medicinera för att få ner den trots att jag är ganska vältränad.

Öka konditionsträningen och minska på kaffe och ev. cigaretter.
  • Anonym
    mia83 skrev 2010-08-15 16:07:37 följande:
    Är du rökare, så höjer det pulsen; jag låg på 80 i vilopuls när jag var rökare, nu är den nere på runt 65 (slutade för ungefär två år sen) Tror pulsen ska vara ganska dramtiskt förhöjd för att man ska få nåt läkemedel för det dock, skulle tro att de föreslår nån tränings/kost/rökning/alkoholreglering innan.
    Det kan även bero på andra orsaker än träning/kost/rökning/alkohol att man har förhöjd vilopuls.
  • mia83
    Anonym skrev 2010-08-15 16:11:45 följande:
    Det kan även bero på andra orsaker än träning/kost/rökning/alkohol att man har förhöjd vilopuls.
    Absolut, men jag tycker inte man behöver oroa sig för det det första man gör.
  • Anonym
    mia83 skrev 2010-08-15 16:12:35 följande:
    Absolut, men jag tycker inte man behöver oroa sig för det det första man gör.
    Vem oroar sig? Det bästa ts kan göra är att vända sig till läkaren och få en dygnsmätning av pulsen och få hjälp att sänka vilopulsen på det sätt läkaren anser är lämpligt.
  • UntilTheDark

Nej jag röker inte och dricker inte ofta heller. Jag ska ringa vc och höra vad de tycker bara.

• mia83
    Anonym skrev 2010-08-15 16:15:30 följande:
    Vem oroar sig? Det bästa ts kan göra är att vända sig till läkaren och få en dygnsmätning av pulsen och få hjälp att sänka vilopulsen på det sätt läkaren anser är lämpligt.
    Tror iof inte man orkar skapa en tråd om det, om man inte oroar sig.
  • Söta Nasse

jag har också problem med hög puls. Har haft det länge nu. Den brukar ligga kring 100.
    Jag får även hjärtklappning i perioder och  blodosocker fall

min läkare sa åt mig att dricka mer vatten för hjärtklappningen och vifftade bara bort det, men jag har det fortfarande nu 2 år efter att det kom. startade när jag var gravid.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Anonym (.)

Jag är ganska vältränad och har en vilopuls på 60-70 men så fort jag rör mig, ex springer ett varv i en idrottshall så är pulsen uppe i 180, är detta verkligen normalt? Jag har problem med det då jag även får andningssvårigheter av det lilla.

Jag känner en som är vältränad och har en vilopuls på ca 80, han tränar i snitt 6 av 7 dagar i veckan men sen när han springer osv så går inte pulsen upp lika mycket utan stannar vid 136 när han är som mest aktiv.

• Söta Nasse

anonym(.)
    ansträngningsastma?

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Anonym (.)
    Söta Nasse skrev 2010-08-15 18:34:04 följande:
    anonym(.)
    ansträngningsastma?
    Fick diagnos på både infektionsutlöstastma och ansträngningsastma för ca 3.5 år sen men eftersom att jag har testat en hel del olika mediciner och behöver vid en träning ta mellan 5-7 doser ventoline så tror jag inte så mycket på de då det inte hjälper ens när jag tar så många. Jag tar även två doser innan jag börjar träna. Dagligen så medicineras jag med pulmicort, singulair, areius och nasonex, i snitt tar jag 2 doser ventoline om dagen om jag ska dra ut det, tror tom det blir fler nästa vecka när skolan drar igång igen.
  • Anonym (e j)

Jag har alltid haft hög vilopuls. Tagit arbets ekg + en massa vanliga ekg. Pulsen ligger mellan 80-90, men så länge den är regelbunden och blodtrycket är bra (har 120/80) så ska det inte vara någon fara. Jag kommer dock försöka prata med min läkare igen och få Inderal utskrivet då jag känner mig ofta trött (och orolig) när pulsen rusar iväg för mycket.

Svar på tråden Jag har nästan alltid hög puls, ringer man Vc då? Vad gör dom?