• UntilTheDark

Jag har nästan alltid hög puls, ringer man Vc då? Vad gör dom?

Som det står i rubriken, har alltid haft hög puls och jag känner att det ju inte är direkt bra att gå runt med det. Jag har ingen hjärtklappning eller så men pulsen är somsagt alltid hög. Har normalt blodtryck men ligger ofta runt 120/80-85.
    Ska jag ringa vc? Vad gör dom? Man kanske kan få nån typ av betablockerare. Kruxet är att jag alltid har högre blodtryck när jag är hos läkaren än hemma, har en blodtrycksmätare här som även mäter puls.

• Svar på tråden Jag har nästan alltid hög puls, ringer man Vc då? Vad gör dom?
  • Champagne

Vad har du i vilopuls då?

• UntilTheDark

Mellan 75-80 tror jag när jag tog den. Men den ökar rätt snabbt när jag rör mig.  Den ligger alltid högt när jag mäter hos läkare osv tycker jag.

• Champagne

Testa att låta någon annan ta pulsen på dig när du vilar. Det här med att pulsen går upp när du rör dig, det är just det pulsen ska göra!    

• UntilTheDark

Jo men den kommer rätt högt med en gång, men jag är rätt otränad måste jag säga. Jag är mest orolig det ska slita på mitt hjärta för mycket.

• Champagne

Prova att träna, och se om du märker nån skillnad på pulsen. Det är ju bra mycket bättre än att börja med medicin

• UntilTheDark

Jo ska ta tag i träningen

• mia83

Är du rökare, så höjer det pulsen; jag låg på 80 i vilopuls när jag var rökare, nu är den nere på runt 65 (slutade för ungefär två år sen) Tror pulsen ska vara ganska dramtiskt förhöjd för att man ska få nåt läkemedel för det dock, skulle tro att de föreslår nån tränings/kost/rökning/alkoholreglering innan.

• Anonym
    UntilTheDark skrev 2010-08-15 15:54:52 följande:
    Mellan 75-80 tror jag när jag tog den. Men den ökar rätt snabbt när jag rör mig.  Den ligger alltid högt när jag mäter hos läkare osv tycker jag.
    75-80 är normalt om man är otränad. Själv har jag vilopuls på drygt 100 och måste medicinera för att få ner den trots att jag är ganska vältränad.