• yran

När kan man börja med linser och bönor?

Hej!
    Har ni provat att ge göra puré av linser och bönor till era barn? Min son är drygt 7 månader och jag undrar om hans lilla mage klarar av vegokost? Om han kan äta skinka borde han väl rimligtvis kunna äta linser eller? 

Någon som har något härligt recept att bjussa på?  

• Svar på tråden När kan man börja med linser och bönor?
  • fruis

Mina har fått linser från det att de börjat äta burkmat. Jag blandade helt enkelt i linser i Hipps vegetariska utbud och det funkade utmärkt. De har älskat linser i allmänhet och ett av mina barn åt linser (alltså bara linser) till frukost varje dag i ett helt år, det bästa hen visste.

• Barbabok

Jag introducerade också tidigt 6+mån. Men sojabönor ska man vänta med, linser och övriga bönor går bra. Mungbönor och linser är särskilt milda i början, och blötlägg gärna och byt kokvatten. Helst inte färdigkokta då de är rätt salta.

Vanlig "köttfärssås" på tomat, riven morot, örtkryddor och vitlök, och valfria linser är jättegott för en vegomage Vill man tillsätta fett så är grädde ok i detta. Rapsolja för omegan.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Barbabok

Just ja, hemmagjord hommous är supergott på en bit bröd. Passar också bra till småbarn.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • blinkk

I "Andra mosboken" finns några recept. Bra bok som jag kan rekommendera. Där står förresten att bebisen kan äta linser och bönor från 8 månader.

Svar på tråden När kan man börja med linser och bönor?