• S A

Köksluckor Björk-vilket kakel?

Vi kommer ha Bllingslövs björkluckor i vårt nya kök (rostfria vitvaror och eklackerat parkett på golvet), vilket kakel kan passa till det? Funderar om smuts/beigevita blir för ljust. Vad tycker ni, nån som vill ge lite smakråd?!! Vad har ni som har björk i köket för kakel?

• Svar på tråden Köksluckor Björk-vilket kakel?
  • Mini78

Hej!

Vi har Ballingslöv björk, rostfria vitvaror, svart granit och melerat kakel. Kika in hos mig så får du se! Vi tycker det är jättefint i alla fall!

Mini

• Konvaljen

Jag skulle rekommendera grått kakel, det tror jag blir snygg till den gulaktiga björken. Var noga med att inte ta någon gul eller rödaktig ton, kan lätt bli en enda gegga av varma nyanser.
    Grått är min rekommendation!

• Prinsar

Hej vi har blå melerad mosaik till och det är superfint!

• snutti

Blå eller turkos mosaik är snyggt

• Tjalle

Jag skulle nog vilja hålla med Xyra. Håll er till någon lugn kallare färg som grått. Björk är vackert och varmt men det kan bli för mycket ihop med terracotta, beige och andra varma färger. Beror förstås på vad man är ute efter. Mest stilrent och enkelt blir det med en kall färg.

Lycka till!

• Mini78

Tjalle: Jag tyckte inte att det störde alls med varma färger till björk! Eftersom vi har svart granitskiva så tynger den verkligen ner de varma tonarna i köket.

Men det är väl en smaksak!

• Champagne

www.svenskakakel.se

tyvärr kommer jag inte in i onlinekatalogen, men bläddra dig framåt tills du kommer till en badrumsinteriör där det står en champagneflaska. Det kaklet köpte vi till vårt kök och vi är jättenöjda. Det är inget "vanligt" kakel med "vanlig" form, utan lite annorlunda.

Bild finns på vårt kök i mitt galleri, om du vill se hur det ser ut hos oss.

• väntar o längtar

Allt beror på vad ni ska ha för bänkskiva.

Ska ni ha en grå/svart sten eller laminatbänkskiva så bör kaklet gå i samma skala - inte nödvändigt att vara exakt samma nyans.

Ska ni ha en sten eller laminatänkskiva i varma toner så skulle jag välja ett kakel i den skalan. Det här är ett alternativ jag själv inte skulle välja alls.

Ska ni ha en träskiva - ja, då kan ni nästan välja vad som helst men själv tycker jag att det blir en enda beige geggamojja om man har björkluckor, björkskiva och dessutom nåt beige, brunt, gult kakel till.

Men allt är frågan om vad man har för eget tycke.

Skulle jag göra ett kök i björk skulle jag ta svart granitskiva och ett svart och/eller grått kakel.

Svar på tråden Köksluckor Björk-vilket kakel?