• allt och lite till

möbler på avbetalning? ?

hejsan!
    jag är 22 år gammal och har bott hemifrån sen jag var 18år och går på bidrag och jag har inte så jag kan spara pengar till saker... är dålig på det...
    jag tänkte om man kan ta avbetalning på nån möbel internet sida?
    vet ni nån förutom ikea ?
    jag har avbetalningar på 17,000(skaffa det på 2 år) nu men killen ska betala av dom snart :D
    jag ska flytta om 3 veckor och vill ha bokhyllor / hyllor / inredning och små saker...
    men kan inte spara pengar i handen har super svårt.... :/
    mvh//J

• Svar på tråden möbler på avbetalning? ?
  • Shaun the sheep

Ellos kanske? Annars är ju IKEA bäst! Starkredit är toppen! Kan vara värt att kolla upp.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Tinnys

Annars kanske det är bättre att köpa begagnat och billigt så slipper man en massa skulder, du har redan en massa och ska nu ta ännu mer. Köp när du har råd eller köp det du har råd med.

• Jenny Hä

Får du ta en avbetalning om du bara går på bidrag ? Klarar du av att betala det sen om du skulle få det?

• flixflax

Köp inget på avbetalning!!! Köp begagnat p åblocket för pengar du har i handen! Om du inte kan spara hemma ge tex nån släktninga pengarna så de låser in dem under tiden.

• allt och lite till

då kommer det ju ta 1 år innan jag får ens till en möbel!! vill ju ha nu!!
    nej ikea har jag redan 5000 på... så där vill jag inte ta igen då det är så hög ränta.
    sen har jag ellos & HM och klarna... m.m :P
    nej jag vill ha en bok hylla och lite saker... vart finns det???
    jag kan betala av det!
    men kille ville betala alla skulder jag har nu för jag ska komma på fötter men nu vill jag ta ett litet på bara 5000 till möbler...
    ja jag får ta vilket lån / avbetalningar jag vill då jag har en inkomst på 144,000 ca om året. =)

• allt och lite till
    Jenny Hä skrev 2010-08-15 20:57:46 följande:
    Får du ta en avbetalning om du bara går på bidrag ? Klarar du av att betala det sen om du skulle få det?
    ja jag får mellan 10,000-12,000 i månaden =)
  • Mummy

Vad säger killen om att du vill ta nya krediter så snart han betalat av dina gamla?
    Tro mig, det blir mycket billigare om du kan vänta det året och spara ihop till möblerna istället. Tänk om det dessutom uppstår en situation där du kanske är tvungen att ta ett lån, men inte kan pga möbler

• ÄrtanochPärtan

Det är otroligt korkat att börja handla på avbetalning!! Tro mig jag har varit fast i det träsket och det är ett helvete... Man "skall bara" ha en bokhylla, sen vill man ha ett bord,sen en tavla,sen en säng...osv...Många bäckar små blir en stor å,till slut sitter du där med en jätteskuld och en ränta som bara växer och växer.... som du inte klarar av att betala....... Så sluta köpa på kredit genast!

• sextiotalist

Du får göra som många andra, låna, köpa begagnat etc. Man behöver inte ha ett fullt möblerat hem. Jag kom ihåg en inflyttningsfest vi var på, madrass på sängen, bordet bestod av tombackar och vi satt på golvet.

Tänk även på att med att ta på kredit så kostar möblerna nästan dubbelt så mycket.

Titta på blocket, där kan du hitta massor, gå runt på loppisar. Jag köpte mina köksstolar för ingenting, de höll i 20 år (med liten färg blev de ursnygga).
    Bokhyller slänger folk över en så du kan hitta massor.

• allt och lite till
    sextiotalist skrev 2010-08-16 08:12:10 följande:
    Du får göra som många andra, låna, köpa begagnat etc. Man behöver inte ha ett fullt möblerat hem. Jag kom ihåg en inflyttningsfest vi var på, madrass på sängen, bordet bestod av tombackar och vi satt på golvet.

Tänk även på att med att ta på kredit så kostar möblerna nästan dubbelt så mycket.

Titta på blocket, där kan du hitta massor, gå runt på loppisar. Jag köpte mina köksstolar för ingenting, de höll i 20 år (med liten färg blev de ursnygga).
    Bokhyller slänger folk över en så du kan hitta massor.
    nej urs jag vill inte ha gammalt eller begagnat! bläää jag har aldrig haft det och vill inte ha det heller även om jag inte är bortskämd och har aldrig varit så hatar jag bara gammal stil urs....
  • flixflax
    allt och lite till skrev 2010-08-16 14:49:15 följande:
    nej urs jag vill inte ha gammalt eller begagnat! bläää jag har aldrig haft det och vill inte ha det heller även om jag inte är bortskämd och har aldrig varit så hatar jag bara gammal stil urs..

Gammal stil? Allt finns ju på blocket. Nya bokhyllor typ Billy, Expedit m.m. Hyllor är ju gärna inte nerhårade, inrökta heller osv. Soffor är väl värre. Nä du! Tänk om! Du kommer tjäna på det.
  • sextiotalist
    allt och lite till skrev 2010-08-16 14:49:15 följande:
    nej urs jag vill inte ha gammalt eller begagnat! bläää jag har aldrig haft det och vill inte ha det heller även om jag inte är bortskämd och har aldrig varit så hatar jag bara gammal stil urs....
    Det var nästan som jag nu trodde det var en sandlådetråd. Men uppenbarligen inte. Men kom ner på jorden, har man inte råd, så har man inte.
    Men visst, ifall du vill leva på marginalen genom att inte anpassa mun efter matsäck, så är det ditt val. Förhoppningvis har finansinstituten en bra koll, så de inte ger kredit, så slipper du bekymret med ekonomin i framtiden.
    Du skrev att du inte klarade av att spara pengar, då klarar du inte av att ha ytterligare saker på kredit. Så är det bara. Det finns inget skäl att sätta sig på pottkanten ekonomiskt genom att vara osmart och förköpa sig på prylar. för min del tycker jag att 144000 är en ganska låg inkomst för att ta "vilka lån som helst".

Det är trist att du föraktar begagnat, men många med bättre inkomst än vad du har anser att det ofta är smarta val att just handla begagnat.
  • supersötasilversara

Jag tycker att det är ok att ta på kredit om man kan betala av allt under den räntefria tiden. Vi har gjort så på ett antal saker i vårt hem, betalat av på 2-12 månader. dessutom har vi bestämt att vi aldrig får ha mer än en viss summa i månaden på avbetalning (ex 500 kr eller 1000kr), en summa vi vet att vi alltid kommer att ha råd med. För oss fungerar det bra utan att hamna i skuldfälla. Skulle dock aldrig köpa något på kredit om jag vartvungen att betala superhög ränta.

En bekant till mig köpte kläder på en nätbutik för drygt 2000kr och nu, efter säkert 5 år så har skulden knappt minskat då hon endast betalar "Lägsta tillåtna". Helt crazy tycker jag!

Så TS: kolla begagnat på blocket, där finns mycket fint och billigt. Du behöver ju inte välja en bokhylla från 70-talet för 50 kr om du inte vill. Ta inget mer på kredit.

• Svala

Har du inte råd till att spara till det du behöver, så har du inte råd att köpa på avbetalning heller.

Det är inga snälla räntor man betalar för att köpa på avbetalning. Dina möbler kommer att bli fruktansvärt dyra.

• hysteria
    allt och lite till skrev 2010-08-16 07:36:47 följande:
    då kommer det ju ta 1 år innan jag får ens till en möbel!! vill ju ha nu!!
    nej ikea har jag redan 5000 på... så där vill jag inte ta igen då det är så hög ränta.
    sen har jag ellos & HM och klarna... m.m :P
    nej jag vill ha en bok hylla och lite saker... vart finns det???
    jag kan betala av det!
    men kille ville betala alla skulder jag har nu för jag ska komma på fötter men nu vill jag ta ett litet på bara 5000 till möbler...
    ja jag får ta vilket lån / avbetalningar jag vill då jag har en inkomst på 144,000 ca om året. =)
    Vill du ha saker nu kasnke det är en god idé att börja jobba, Eller du tycker det är vettigt att vi med våra skattepengar ska betala din avbetalning på möbler och småsaker? Skärp dig!
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
Svar på tråden möbler på avbetalning? ?