Ni som kan det här med GI (glykemiskt index)
Vad är nyttigast av dessa att äta ur GI-synpunkt; couscous, bulgur eller råris?
Vad är nyttigast av dessa att äta ur GI-synpunkt; couscous, bulgur eller råris?
Couscous och bulgur är ungefär samma så det kvittar. Dom är båda nyttiga iaf
Råris vet jag inget om. Jag kör med fullkornsris och bulgur...
Råris skulle jag tro. Men helst ska man byta ut riset mot qinoa istället har jag för mig...Mamma pysslar med GI, hon rasar i vikt....
bulgur=48
couscous=65
quinoa=35
råris=55
Nä, det är inte jämförbara! Bulgur har, med vitt bröd = GI 100, ett GI på 65, couscous på över 90 och råris på drygt 80. Om man utgår från att 90 är högt så är ju definitivt bulgur att föredra om man vill välja det som har lägst GI.
Vad är quinoa? Har aldrig hört talas om det... Är det gott?
Alicat; de siffror du redovisar är baserade på att man använt glukos som utgångspunkt (dvs glukos=100). I en sådan jämförelse skulle vitt bröd ha GI 73 (se www.gi-tabell.se/articles/view.asp). Det är ju naturligtvis inte fel, men då gäller inte de värden jag angav som riktvärden för vad som anses vara högt resp lågt GI. Vilka värden detta är kan jag inte (lägre förstås och, gissar jag, med mindre intervall), men det spelar ju egentligen inte någon roll i just det här fallet.
Quinoa är enligt en kollega ett argentiskt ogräs . Skämt å sido, det är ett "gryn" som passar alldeles utmärkt att ha i soppor, sallader eller som tillbehör, precis som couscous och bulgur. SJälv föredrar jag nog dock att ha det i en soppa eller sallad och väljer hellre t ex helt dinkel eller bulgur som tillbehör. Quinoa finns förresten att köpa i hälsokosten eller välsorterade livsmedelsbutiker som det brukar heta
Quinoa finns i min Ica butik Tack för lektionen
Alicat; det var inte menat som någon lektion, bara ett litet förtydligande eftersom det kan bli lite tokigt annars Nu tror jag iofs inte att någon skulle må jättedåligt av att äta couscous bara för att man trodde det hade lågt GI, men i alla fall...
Sorry, missade visst vem som svarade...
Tack för era svar! Ska ta och köpa hem lite Quinoa nu.