• Mummy

Smålandsvillan vs Älvsbyhus

Jämför de olika valen av hus. Vi vill ha ett stort hus när vi bygger och har fastnat mest för Smålandsvillans Ljungby och Älvsbyhus Torgrim. I startpris är Torgrim ca 120.000 kr billigare och 15 kvm mindre. 
    Vi vill ha  bl.a takkupa , vilket är ett tillval hos SMV, men ingår hos Ä-hus. Det verkar även som att grund och innetrapp är tillval hos SMV, vilket blir ett par hundratusen dyrare direkt på priset.
    Någon med erfarenhet av dessa två hus? Vad tycker ni om dem? Har ni låga driftkostnader? Vilka tillval gjorde ni och vad kostade dessa?

• Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus
  • Minomin

Läs på lite om Älvsbyhus innan du bestämmer dig. Vet att dom var i blåsväder på Kalla fakta nyligen.

Dom träffade några representanter från företaget och ställde frågor om några byggen som hade blivit fel. Representanterna var allt annat än trevliga kan jag säg... snarare arroganta och oförstående...

Googla på Älvsbyhus så får du upp en massa svar (aftonbladet och massa bloggar bl a) som avhandlar detta.

Jag har ingen personlig erfarenhet av företaget, och kan inte säga om detta stämmer. Men värt att kolla iaf.

• Spiro

Min make tillverkar smålandsvillor så jag kanske är lite partisk men jag tror du får mycket mer kvalité hos dom än hos älvsbyhus. Älvsbyhus är ju även på "svarta listan" (eller vad det nu heter..)

• Mummy

Jag har hört sakerna om Älvsbyhus. Men de är ju ändå Sveriges största husleverantörer (?) och det måste ju finnas en anledning till det, trots det som kan hända. Frågan är ju dock vart problemen uppstår? Om det är i fabrikationen eller om det är när man anlitar deras byggfirmor som är av sämre kvalité.

Vi var inne i en SMV idag (Kalmar) och gillade huset. Dock var vardagsrummet på tok för litet och vi gillar inte att så många fönster går ändå ner till golvet. Undra om man ens kan ändra det?
    Ang fönster så ingår inte det till övervåningen, vilket det gör hos Ä-hus. Då är det alltså; grund, trappa, fönster och kupa som man får lägga ut extra för att få samma som ingår hos Ä-hus

• Gnocchi

Vi funderade på SMV men ändrade oss..( det blev skidstahus istället) SMV var på tok för dyr på grunden tyckte vi.
    100 000:- mer än Ä-hus för samma grund. Vet dessutom att flera har haft problem med just deras grunder-att huset har satt sig och blivit snett, det gäller att ha en bra tomt och mark om ett sånt hus ska byggas. SMV är ett billigt hus i grunden men alla tillval man vill göra gör att priset drar iväg.. kaklat badrum är tex inte standard och i Älvsbyhus går det inte ens att få kaklat!
    Det går inte att göra några ändringar vad gäller fönster eller planlösning. I några av husen kan man dock välja till ex en vägg.

• Rigmor Mortis
    Mummy skrev 2010-08-15 21:31:56 följande:
    Men de är ju ändå Sveriges största husleverantörer (?) och det måste ju finnas en anledning till det, trots det som kan hända. 
    Jag skulle tro att priset är orsaken. 

Ja, SMV blir ganska dyra med tillval, jag har läst om ganska många som börjat titta på LB-Hus Classic-serie istället (och fått platta på mark, trägolv och kaklade badrum som standard utan att det blivit så vansinnigt mycket dyrare än SMV med alla tillval) 
    www.lbhus.se/vara-hus.php 
  • Mummy

Usch, det är svårt. Men vi har kommit fram till att om vi skulle hamna under 2,5 miljoner skulle det inte bli så mycket dyrare än nån 1.000-lapp i månaden för ett nybyggt som ett äldre.
    Men samtidigt kommer vi ha två vanliga arbetarlöner och kan inte bygga ett hus för 3-4 miljoner.

• Daimis

Vi har byggt ett älvsbyhus!  Att grunden ingår är lite luddigt. Visst ingår en del men inte allt, som utgrävning och grus mm
    Jag skulle ALDRIG anlita dem igen!
    De har kassa grunder för det första, du måste ha en luftavfuktare i grunden, hur smart är det då egentligen.
    Sen har de alltid sina egna underentrepenörer som iaf våra var kassa. Tex rökte då de la taket så plasten hade typ 100 brännhål (som bara tejpades sen), när de skulle ställa ner huset på grunden (vi använde inte kranlyft då vi hade plats), då knäckte de en grundbalk på huset, smart va. Den åtgärdades aldrig. Sektionerna sattes inte ihop 100 rakt så tittar man noga på väggen syns det att den svänger! Listen ligger alltså inte emot överallt. Det var en massa småskrapor på bänkar, tapeter, sprucken plastmatta i badrum mm mm MKT skulle inte ha behövt vara om det inte vore för klantiga snickare.
    När vi skulle flytta in saknades takdosorna=inte inflyttningsklart. Vi visste detta långt innan o ringde om det o påpekade det. Nej, det tas på besikningen, fick vi till svar. På besiktiningen såklart fick vi nedslag MEN han erbjöd sig att köpa o sätta upp men han fick inte för älvsbyhus. Dessa skulle skickas från deras fabrik!!! Så vi fick inte flytta in i tid. Vi har ringt dem flera ggr under bygget pga olika saker men det går aldrig att prata ordentligt med dem. Så fort man skrivit under skiter de i sina kunder.

Klart många väljer dessa ändå för de har sjukt billiga hus. Men som sagt, jag skulle inte välja dessa igen. Vi sälde huset efter ett tag....

Jo, en till riktigt irriterande sak. Vi hade oinredd vind och när vi skulle inreda ser vi att de verkligen struntat i att ha cc mått på takstolarna. Det varierade stort! Inte så kul om man tänkt isolera vanligt... Det blev till att spruta!

Ta till dig det som sägs på tv om dem för det stämmer!

• Spiro

"Nybro" är ju ett av SMVs större hus, det vardagsrummet är rejält tilltaget tycker jag. Maken säger att om ni inte vill ha fönstren som går till golvet finns ju "Värnamo".
    Har två vänner som köpt SMV och båda är nöjda men tycker det är lite sniket med alla dessa tillval, precis som du nämner..
    Sen finns det ju fler husbyggare än SMV och Ä-hus att välja på..

Mummy skrev 2010-08-15 21:31:56 följande:
    Jag har hört sakerna om Älvsbyhus. Men de är ju ändå Sveriges största husleverantörer (?) och det måste ju finnas en anledning till det, trots det som kan hända. Frågan är ju dock vart problemen uppstår? Om det är i fabrikationen eller om det är när man anlitar deras byggfirmor som är av sämre kvalité.

Vi var inne i en SMV idag (Kalmar) och gillade huset. Dock var vardagsrummet på tok för litet och vi gillar inte att så många fönster går ändå ner till golvet. Undra om man ens kan ändra det?
    Ang fönster så ingår inte det till övervåningen, vilket det gör hos Ä-hus. Då är det alltså; grund, trappa, fönster och kupa som man får lägga ut extra för att få samma som ingår hos Ä-hus
  • Mummy
    Spiro skrev 2010-08-15 23:05:26 följande:
    "Nybro" är ju ett av SMVs större hus, det vardagsrummet är rejält tilltaget tycker jag. Maken säger att om ni inte vill ha fönstren som går till golvet finns ju "Värnamo".
    Har två vänner som köpt SMV och båda är nöjda men tycker det är lite sniket med alla dessa tillval, precis som du nämner..
    Sen finns det ju fler husbyggare än SMV och Ä-hus att välja på..
    SMV har inget hus på sin hemsida som heter Värnamo
  • Minli

Älvsbyhus kollade vi på. Men deras representationshus var så dåligt byggt att då min man lätt "hoppade" i vardagsrummet så kände han och jag såg (!) hur golvet sviktade. Tapeterna var så amatörmässigt ditsatta att jag själv hade gjort ett mycket bättre jobb. Försäljaren kunde inte svara på sakliga frågor utan talade bara illa om andra företag så fort han fick chansen (vi besökte många företag innan vi bestämde oss och ingen annan sade ett ont ord om sina konkurrenter). Leveranstiden var överlägset längst och ändå kunde de inte garantera ett inflyttningsdatum. Vi bor i Finland och vet inte hur det är i Sverige, men brädfodringen på utsidan håller inte de finska kraven (kommer prövas i höst om Älvsbyhus blir ersättningsskyldig till alla som byggt här om jag minns rätt). I vår kommun rekommenderas det EJ att köpa Älvsbyhus p.g.a. att de inte uppfyller kraven (även om de av någon anledning ändå godkänner dem tillslut om man beslutar sig att bygga/beställa det...)

Ni gör som ni gör, men jag hade ALDRIG köpt ett Älvsbyhus!!

• Spiro
    Mummy skrev 2010-08-15 23:06:59 följande:
    SMV har inget hus på sin hemsida som heter Värnamo
    Hoppsan, den har visst bytt namn! "Emmaboda" heter den nuförtiden..
  • Donum

Jag hade också valt Smålandsvillan av de två. När vi övervägde att bygga hus så låg dock Vårgårdahus, Björklidenhus och LB-hus betydligt bättre till pga både pris och totalentreprenad. Nu hittade vi vårt drömhus utan att behöva bygga nytt, men de som vi till slut bestämde oss för var Onsalavillan. 

Även jag rekommenderar att du besöker www.byggahus.se  

LORD, grant me the strength to accept fucktards I cannot change.
  • Knubbe12

Vi har fått offert på just Torgrim och då ingick inte takkupa, utan det är ett tillval (ca 58 000:- har jag för mig). I Älvsbyhus ingår ju dock trappa, fönster på ovanvåningen osv, vilket det inte gör i Smålandsvillan. I huspriset hos ÄH ingår även avfuktare till grunden. Tror att mycket beror på vilket bygglag man har att göra med och det är viktigt att kolla upp referenser. Har flera bekanta som byggt ÄH och alla är nöjda, men sedan har vi självklart hört talas om rena skräckexemplena, liksom vi gjort med flera andra hustillverkare också... 

Har inte bestämt oss ännu, men det lutar åt att bygga med en helt annan husleverantör med platta på mark. Förutom LB-hus och Björklidenhus som redan nämnts, har t.ex. A-hus en billigare serie ("Basic") med bra utgångsstandard.

• Mummy
    Knubbe12 skrev 2010-08-19 08:34:26 följande:

Vi har fått offert på just Torgrim och då ingick inte takkupa, utan det är ett tillval (ca 58 000:- har jag för mig). I Älvsbyhus ingår ju dock trappa, fönster på ovanvåningen osv, vilket det inte gör i Smålandsvillan. I huspriset hos ÄH ingår även avfuktare till grunden. Tror att mycket beror på vilket bygglag man har att göra med och det är viktigt att kolla upp referenser. Har flera bekanta som byggt ÄH och alla är nöjda, men sedan har vi självklart hört talas om rena skräckexemplena, liksom vi gjort med flera andra hustillverkare också... 

Har inte bestämt oss ännu, men det lutar åt att bygga med en helt annan husleverantör med platta på mark. Förutom LB-hus och Björklidenhus som redan nämnts, har t.ex. A-hus en billigare serie ("Basic") med bra utgångsstandard.

Nä, jag såg sen att den inte ingick. Men trappa och grund blir ju en del extrapengar hos Smålandsvillan som redan är 120.000 dyrare i samma storlek.
    Har inte kollat A-hus, får kolla upp dem
  • kixan

Vi har precis byggt med Älvsbyhus och är nöjda. Vill man ha kaklat badrum kan man säga till att de inte lägger våtmatta/tapet i fabrik och så lejer man ngn som gör det när huset är på plats istället, så har vi gjort, lika med köksväggen.
    Fönster kan man välja till och bort om man vill, vi satte ett extra fönster i köket t.ex., även planlösningen har vi ändrat lite på, det är bara att prata med snickarna när de monterar huset och fråga om det är möjligt, det var inga problem för oss.
    Nu har vi bara bott sen i april, men huset ska inte dra mer än 7500 kWh/år enligt nya energistandarder (men det ska väl iofs gälla för alla nya hus).
    På det stora hela är vi mycket nöjda med vårt hus, men det kanske spelar in också att vi bor rätt nära Älvsbyn och de som monterade har jobbat med Ä-hus i många år, det är väl skillnad med en del av entreprenörerna längre söderut kan jag tänka mig..

• The ant

Vi tittade på  Smålandsvillan, gillade Fasaden och priset när vi tittade på hemsidan, men väl på deras kontor, tillkomm grunden! Och grunden som är plintgrund kostade mer än gjuten platta med golvvärme! Grunden kostade nästan 300 000kr!!  Och de håller mycket låg standard,  precis allt tillkommer om du vill ha högre standard än en byggbarack! samt oinredd vind som kräver mycket jobb och pengar! Och trapp och fönster på övervåningen tilkommer! Och även torktummlare och tvättmaskin. Och husen går inte att förändra det minsta! Braskaminens skorsten hamnar mitt i golvet på övre plan! Så halva övervåningen blir förstörd! Och husen är långa och smala, planlösningen i alla hus blir korridorkänsla. Smålandsvillan har byggt några få hus i denna stad, med stora problem! Husen sätter sig och börjar luta! Så tillslut hissades husen upp, och grund gjöts under! Katastrof! SMV är ett pimpat Älvsbyhus, snyggare fasad och hörnfönster och tegeltak, de har 2 hus som är identiska, enda skillnaden är att älvsbyhus kostar 950' och SMV kostar 1,5miljoner!  Vi köpte ett Skidstahus, de ritar huset exakt som vi vill ha det! Platta med golvvärme, och mycket hög standard! Tjocka väggar och mycket isolering, brutet sadeltak, och nyckelfärdigt med inredd vind, kakel i bägge badrum och hallen och tvättstuga, och de mest otroliga, priset hamnade på samma prislapp som Smålandsvillan! Och med bra service och duktigt folk, det kan inte sägas om SMV! Vill du ha ett billigt hus, köp Älvsbyhus! Hög standard och bra service och valfrihet, Skidsta hus! Otroligt nöjda!  

• jojjen
    kixan skrev 2010-08-20 10:35:04 följande:
    Vi har precis byggt med Älvsbyhus och är nöjda. Vill man ha kaklat badrum kan man säga till att de inte lägger våtmatta/tapet i fabrik och så lejer man ngn som gör det när huset är på plats istället, så har vi gjort, lika med köksväggen.
    Fönster kan man välja till och bort om man vill, vi satte ett extra fönster i köket t.ex., även planlösningen har vi ändrat lite på, det är bara att prata med snickarna när de monterar huset och fråga om det är möjligt, det var inga problem för oss.
    Nu har vi bara bott sen i april, men huset ska inte dra mer än 7500 kWh/år enligt nya energistandarder (men det ska väl iofs gälla för alla nya hus).
    På det stora hela är vi mycket nöjda med vårt hus, men det kanske spelar in också att vi bor rätt nära Älvsbyn och de som monterade har jobbat med Ä-hus i många år, det är väl skillnad med en del av entreprenörerna längre söderut kan jag tänka mig..
    Ja jag tror att som kixan skriver så är det tyvärr måste jag säga beroende på vilka hantverkare som bygger  älvsbyhuset åt dig. Är själv boende i närheten av Älvsbyn (och bott i flertalet älvsbyhus) aldrig några problem. Sen det som varit ett problem är att älvsbyhus inte tagit ansvar för det som blivit fel, inte alltid i alla fall, vilket självklart inte är bra. MEN det är en ny vd nu så tror det är klart förbättrat:)
Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus