• Binan

bästa maten för att öka mjölkproduktionen

Som rubriken lyder behöver ja tips om mat som ökar mjölkproduktionen. Har börjat sina pga att ja inte äter tillräckligt (tror ja de beror på) Och ja har problem med att få i mig den mängd som är bäst (kan ja tänka mig) hinner inte äta på dagarna av olika andledningar. Så när ja väl äter vill ja äta de som är bäst för amningen.

Tack på förhand!

• Svar på tråden bästa maten för att öka mjölkproduktionen
  • pigglet

Lagad, näringsriktig mat i erdentlig dos.

Tex köttbullar och makaroner/potatis
    Lax och potatis
    köttgryta och potatis/ris... ja, det du brukar äta.

Grönsaker till. Tex morotsstavar, rivna morötter med krossad ananas, riven vitkål men lingonsylt... Paprika, kokt broccoli...

Vanlig mat helt enkelt.

Laga extra mat till middag, så värmer du rester till lunch.
    Matlådor i frysen är perfekta, ta fram en dagen innan, eller när du nu har tid, så tar det vara ett par minuter att värma i micron.

Och så frukost, mellanmål och kvällsfika.
    Drick ordentligt med vatten!!!

• Binan

Ja de är nog den bistra sanningen att de bästa är att äta regelbundet och inte en gång om dagen...
    Men kanske färdig köpe-mat är bättre än inget... ;)

Jag får helt enkelt ta mig tiden för lillens skull.

• pigglet

Någon gång kanske du har tid? Tex göra ett storkok eller två under helgen? Så har du snart flera olika rätter att välja bland i frysen.

Vad åt du innan du fick barn?

De vanligaste råden för att få upp mjölkproduktionen:
    * Amma, amma, amma!! Ju oftare desto bättre. Gärna på natten!
    * Drick ordentligt med vatten. Minst 1 glas varje amning.
    * Ät ordentligt
    * Vila så mycket du kan

Sedan finns det ju speciella amningsteer. Amningsnapp kan också göra att det produceras mindre mjölk.

• Binan

Jag har många munnar att mätta när ja lagar mat så de tar alltid slut (Byggjobbare) Hur mycket ja än gör så blir det inte alltid över till mig när ja ska äta. annars hade ja gjort massor med lådor :) jag ammar varje timme men de kommer inte igång och lillen äter även på natten men inte lika ofta.. när ja pumpar en måltid till honom får ja bara ut ca 50 cl från båda brösten och då har ja tåtit de gå två timmar sen senaste amningen..

• pigglet

Pumpar jag så får jag knappt ut något alls - ändå har barnen gått upp massor i vikt. Pumpen är inte lika effektiv och säger inget om hur mycket barnet får i sig om det ammar...

Äsch - du får se till att prioritera dig själv och bebisen nu! Det låter ju helkonstigt, äter alltså någon karl upp all  mat som du lagar så att du som ammar inte får något själv? Skumt...
    Laga mat som du märker upp med ditt namn då... Karln får väl laga mat själv! Sno dessutom lite av den maten till dig själv...

• Binan
    pigglet skrev 2010-08-15 22:26:04 följande:
    Pumpar jag så får jag knappt ut något alls - ändå har barnen gått upp massor i vikt. Pumpen är inte lika effektiv och säger inget om hur mycket barnet får i sig om det ammar...

Äsch - du får se till att prioritera dig själv och bebisen nu! Det låter ju helkonstigt, äter alltså någon karl upp all  mat som du lagar så att du som ammar inte får något själv? Skumt...
    Laga mat som du märker upp med ditt namn då... Karln får väl laga mat själv! Sno dessutom lite av den maten till dig själv...
    Tack ja behövde lite boosting att ta för mig mer bland alla karlar som ränner här ;) de tänker inte ju inte på mig direkt. idag prioriterade ja min frukost före deras fika och massa vatten!
  • ZJN

är de bara mat som ökar mängden ? ja har testat att pumpa ofta men tycker de ej hjälper :/ vad somnar dom best av ? ersättnig eller ammning?

• Binan
    ZJN skrev 2010-08-16 15:39:51 följande:
    är de bara mat som ökar mängden ? ja har testat att pumpa ofta men tycker de ej hjälper :/ vad somnar dom best av ? ersättnig eller ammning?
    Jag har samma problem med pumpningen, förut hade ja massor att pumpa men efter den extrema värmen mata ja honom så ofta att ja inte hann pumpa ut sen dess äter han ofta men lite och de e hur svårt som helst att få till större mängd och längre mellan måltiderna.
    Nu äter han ju även på natten flera gånger. Då e han jätte hungrig!
  • pigglet

Nattamning är det som stimulerar mjölkproduktionen bäst, så det är bra att han amma på natten om du vill öka mängden.

Kom att tänka på att han säkert vill amma oftare pga värmen också, han är säkert törstig!

• ZJN

jag ammar helt på nätterna o då o då på dagen. Men tycer inte ja får mer :s

• pigglet
    ZJN skrev 2010-08-16 21:48:26 följande:
    jag ammar helt på nätterna o då o då på dagen. Men tycer inte ja får mer :s
    Då och då låter ju för sällan. Amma så ofta det någonsin går om du har svårt att få i gång produktionen! Helst varje timme, från båda brösten. Amma, amma, amma är tips nr1. Drick mycket vatten är nr2.
Svar på tråden bästa maten för att öka mjölkproduktionen