• smulis 87

Borsta ilsken katt

skulle behöva alla tips som finns..
    vi har 2 st perser här hemma och som ni säkert förstår så kräver dom ju en massa pälsvård..
    men nu är de så att våran ena katt HATAR att bli borstad sen vi fick hem den andra katten..
    ändå har de gått 1 1/2 år sen hon kom in..
    hon morrar, bits och rivs när jag ska borsta henne..
    så jag blir ju livrädd för henne när hon håller på så här..
    samma sak vi kloklippning..blir ju dyrt att gå iväg och få henne borstad och klippa klor hela tiden..
    men någon där ute kanske har varit med om samma problem?

(har lejonrakat henne förut, vilket håller på och växer ut nu, men då har jag klorna som är ett problem om vi skulle ha henne nedklippt hela tiden)

vad ofta ska klorna klippas?

hoppas ni kan hjälpa mig..
    vill inte behöva göra mig av med henne eftersom hon är hur go som helst annars..

• Svar på tråden Borsta ilsken katt
  • Jossan90

vi har också en perser och hon hatar också borsningen och även kloklippningen

• TjockKatt

Prova att borsta/klippa katten i ett avskilt rum utan den andra katten närvarande. Helst kan katten vara därinne en stund själv så den ser att den är ensam. Fungerade för min kisse när den andra kom.

• smulis 87
    TjockKatt skrev 2010-08-16 01:01:43 följande:
    Prova att borsta/klippa katten i ett avskilt rum utan den andra katten närvarande. Helst kan katten vara därinne en stund själv så den ser att den är ensam. Fungerade för min kisse när den andra kom.
    de är testat för länge sen flera gånger..
    tänkte att de kunde få henne att slappna av eller släppa kontrollen på den "lilla" men inte :(

jossan90 : hur gör du då?
  • Kinya

Borsta och klipp klorna när katten har ätit och är lite sömnig och avslappnad. Här har det funkat bra att gå fram till katten när hon ligger och vilar och klappa lite sen klippa klorna lite försiktigt utan att hålla för mycket i tassen. Då accepterar hon det. Ofta gillar inte katter när man tvingar dom till något och håller fast dom. Ja, och jag håller med TjockKatt: stäng in dig med katten i ett rum där den andre inte är så ni får lugn och ro. Att klippa katten sitället för att bråka med borsten tycker jag är en jättebra idé!

• smulis 87
    Kinya skrev 2010-08-16 08:33:54 följande:
    Borsta och klipp klorna när katten har ätit och är lite sömnig och avslappnad. Här har det funkat bra att gå fram till katten när hon ligger och vilar och klappa lite sen klippa klorna lite försiktigt utan att hålla för mycket i tassen. Då accepterar hon det. Ofta gillar inte katter när man tvingar dom till något och håller fast dom. Ja, och jag håller med TjockKatt: stäng in dig med katten i ett rum där den andre inte är så ni får lugn och ro. Att klippa katten sitället för att bråka med borsten tycker jag är en jättebra idé!
    tack de ska jag testa..
    efter hon har ätit..
    vart jag sitter med henne spelar ingen roll.. lika aggressiv ändå.. men klart jag håller den andra borta..

har svårast för att klippa "tummen" och baktassar..
    va ofta ska man klippa?
  • Kinya

Baktassarnas klor behöver inte klippas lika ofta som framtassarnas klor. Börja klippa en klo en dag och klipp nästa dagen efter så behöver du inte bråka med katten så länge. Lite i taget tills katten vänjer sig vid det.

• smulis 87
    Kinya skrev 2010-08-16 09:19:17 följande:
    Baktassarnas klor behöver inte klippas lika ofta som framtassarnas klor. Börja klippa en klo en dag och klipp nästa dagen efter så behöver du inte bråka med katten så länge. Lite i taget tills katten vänjer sig vid det.
    de vet jag :)
    tur är väl de :P
    katten är 3 1 /2 år och har klippt klorna på hnne som liten men problemetb uppstod när våran andra katt flyttade in.. :/
  • Jossan90
    smulis 87 skrev 2010-08-16 08:30:39 följande:
    de är testat för länge sen flera gånger..
    tänkte att de kunde få henne att slappna av eller släppa kontrollen på den "lilla" men inte :(

jossan90 : hur gör du då?
    Jag försöker borsta ändå, men inte ofta men hennes päls är ändå helt ok men vet att det kan vara mycket finare, men hatar hon borstningen så vill jag inte borsta henne varje dag. När jag ska klippa hennes klor så måste någon annan hålla henne annars går det inte. Hur gör du dushning?
  • smulis 87
    Jossan90 skrev 2010-08-16 15:01:17 följande:
    Jag försöker borsta ändå, men inte ofta men hennes päls är ändå helt ok men vet att det kan vara mycket finare, men hatar hon borstningen så vill jag inte borsta henne varje dag. När jag ska klippa hennes klor så måste någon annan hålla henne annars går det inte. Hur gör du dushning?
    att duscha henne är inga som helst problem :)
    som tur är..
    utan då sköljer jag noga genom hennes päls sen så shamponerar jag endra med kattshampoo eller med vanligt yes..sen så sköljer jag noga..och så shampoonerar jag ytterligare en gång och sedan sköljer jag i ca 20 minuter..så jag vet att allt har försvunnit..
    därefter är de hårblåsen som gäller.. vilket inte är så uppskattande..men har accepterats..
    nu är de ett tag sen jag bada/duschade henne..
    om jag skulle ta och göra de nu måntro?! :)
  • Jossan90
    smulis 87 skrev 2010-08-16 19:54:10 följande:
    att duscha henne är inga som helst problem :)
    som tur är..
    utan då sköljer jag noga genom hennes päls sen så shamponerar jag endra med kattshampoo eller med vanligt yes..sen så sköljer jag noga..och så shampoonerar jag ytterligare en gång och sedan sköljer jag i ca 20 minuter..så jag vet att allt har försvunnit..
    därefter är de hårblåsen som gäller.. vilket inte är så uppskattande..men har accepterats..
    nu är de ett tag sen jag bada/duschade henne..
    om jag skulle ta och göra de nu måntro?! :)
    att dusha min katt är heller inga problem, men hon hatar också när hårfönen kommer fram haha. Men vi dushar henne max 2 ggr om året. Men lycka till med borstningen :)
  • smulis 87
    Jossan90 skrev 2010-08-16 21:46:23 följande:
    att dusha min katt är heller inga problem, men hon hatar också när hårfönen kommer fram haha. Men vi dushar henne max 2 ggr om året. Men lycka till med borstningen :)
    okej..aahh jag badar henne efter behov..
    just nu är de ett sånt läge..

ja tack..

men hoppas på fler tips där ute ..
  • dotty

har du testat att borsta och klippa i samband med dusch? typ klippa klorna  medan du sköljer henne.

• smulis 87
    dotty skrev 2010-08-17 11:37:28 följande:
    har du testat att borsta och klippa i samband med dusch? typ klippa klorna  medan du sköljer henne.
    nej de har jag aldrig testat ..
    de ska jag verkligen testa.. hon blir väl hur halkig som helst men hon accepterar ju att bli duschad så..kanske vore nått..tack :DD
Svar på tråden Borsta ilsken katt