• rosentagg

Jag blir tokig! Min tvätt blir inte ren!

Nu har jag testat lite olika tvättmedel och testat att hälla i olika mycket, och både ui tvätt-trumman och i tvättmedelsfacket. Jag har kört på olika grader, och med olika mycket mängd kläder i tvättmaskinen.
    Ingenting hjälper!!! Gräsfläckarna är kvar (ja, jag vet att de kan va svåra), alla våra vita kläder är numera grådaskiga, spiller lilltjejen lite mat eller har nån fläck från dagis eller annat, så är plagget sen förstört!
    Jag blir tokig! De enklaste fläckarna är helt enkelt kvar!!!!
    Vad tusan ska jag ta mej till?

Har ni något tvättmedel ni tycker är bra?
    Har ni några tips?
    De e ju inte meningen att man ska behöva lägga alla sina kläder i blöt för att de ska bli rena!
    Så himla trist att allt ser smutsigt å förstört ut...

Jag blir snart galen på det här!!!!!
    Hjälp mig!

• Svar på tråden Jag blir tokig! Min tvätt blir inte ren!
  • Icnivad

Vi kör på Ariels flytande tvättmedel, rakt in i maskinen + en skopa vannish i tvättmedelsfacket. Funkar bra för oss.

• Vera80

Köp flytande Galltvål, det tar bort fläckar bra från kläder. Tvålen är dyr, men den räcker otroligt länge.. Jag änvänder den ofta på alla möjliga fläckar... t.o.m fett fläckar, som jag får ofta på mina tröjor

• rosentagg

Ja ibland undrar jag om tvättmaskinen är dålig, men det är ett bra märke å den är högst 8 år gammal å verkar funka bra annars... eller nåt... =)

Ska kanske testa me Ariel+vannish, men undrar om det är så miljösnällt å dundra på me två medel? Jag vill ju va miljömedveten oxå.... Fn känns det som att det får kvitta, jag vill få rent!!!

Ja, galltvål har jag oxå funderat på, men tar man i det i varje tvätt då? Utesluter man vanligt tvättmedel eller hur funkar det? Vart köper man det?

• Stjärnstoft

Solkig ljus tvätt fick vi oftare tidigare när vi var lite slarviga med att sortera.
    Sen vi började sortera noggrannare och förbehandla med Vanish - låt det gärna ligga ett bra tag innan tvätt - så är andelen obotliga fläckar väldigt få jmf med tidigare.
    Galltvål som ngn tipsade om har jag däremot inte så goda erfarenheter av.  Har provat både flytande och fast och tycker inte de ger särskilt mkt renare tvätt.
    Kan det vara så att maskinen behöver rengöras?? Kör en eller två gånger på högsta temperatur utan tvätt i så kanske det blir bättre?

• ingvild01

Innstämmer, flytande galltvål är helt suverent, men du måste bearbeta det in i fläckarna, låta det värka ett tag,sedan in i tvättmaskin!

• Icnivad
    rosentagg skrev 2010-08-15 23:23:09 följande:
    Ja ibland undrar jag om tvättmaskinen är dålig, men det är ett bra märke å den är högst 8 år gammal å verkar funka bra annars... eller nåt... =)

Ska kanske testa me Ariel+vannish, men undrar om det är så miljösnällt å dundra på me två medel? Jag vill ju va miljömedveten oxå.... Fn känns det som att det får kvitta, jag vill få rent!!!

Ja, galltvål har jag oxå funderat på, men tar man i det i varje tvätt då? Utesluter man vanligt tvättmedel eller hur funkar det? Vart köper man det?
    Det har du nog rätt i. Men släng bara in en skopa vannish om du ser tydliga fläckar. Annars är det ganska onödigt. Både på naturens och ekonomins bekostnad ;)
  • Vera80

Jag brukar sätta galltvål på fläcken före jag slänger in kläderna i tvättmaskinen, sen använder jag bara tvättmedel och sköjlmedel som vanligt.... Om jag minns rätt köpte jag min flaska på coop

Svar på tråden Jag blir tokig! Min tvätt blir inte ren!