Frysa barnmat
Min undran är; Ni som lagar egen barnmat, vad fryser ni in i??
Har burkar från ica som jag fryser in i nu, en dessa rymmer bara 1,7 dl och behöver ha lite större men hittar inte...
Min undran är; Ni som lagar egen barnmat, vad fryser ni in i??
Har burkar från ica som jag fryser in i nu, en dessa rymmer bara 1,7 dl och behöver ha lite större men hittar inte...
Jag fryste oftast in i vanliga barnmatsburkar, men annars tog jag de som behövdes från skåpet med plastburkar/matlådor och även plastpåsar för tex strimlad kyckling.
Jag frös in lagoma portioner i bullformar i aluminium.
När det hade fryst o blivit hårt stoppade jag dessa i en påse o klämde dit en påsförslutare.
Var de glasburkarna som du frös maten i?? Har funderat på detta klarar glaset att gå från frysen till micron eller måste de tina och sedan värmas??
Tror att bullformarna blir för små, då de är mer mat jag behöver frysa...
Vill gärna kunna frysa portionsvis. Just nu fryser jag potatis, morot, brocoli, ärtor, kyckling, grytbitar var för sig. Gjorde nämligen krov stroganoff med ris och frös in och han åt lite mer än de som fick plats i burken... Har en riktigt stor ätare...
Använder fryspåsar numera. Köpte jättefina små tupperwareburkar för ändamålet....men sedan räckte de inte till!
Använder fryspåsar numera. Köpte jättefina små tupperwareburkar för ändamålet....men sedan räckte de inte till!
Jag har alltid använt mig av plastpåsar då burkar tar så väldigt stor plats!
jag fryser ner barnmat i iskuber,när dom har frusit,så lägger jag kuberna i en fryspåse,skriver vad det är i och datum,jag tar fram så många som jag tror att min dotter äter,3st mat +1 grönsak,då har jag alltid mat till henne i frysen. Hon är snart 9 månader.
Geleburkar från ÖoB, fyrpack (tror jag det var) för typ 20 kr
De rymmer 3 dl och funkar utmärkt att ta direkt från frysen till micron (men jag brukar försöka låta dem stå och tina innan, litet mer energismart)
Tackar för alla jättebra tips. 
För tillfälllet har lillkillen gått ner i maten lite och nöjer sig nu med en burk mat och någon iskub med grönsaker.
Veh; geleburkar från ÖB är det i plast? Så jag vet vad man skall kika efter 

jag fryser i barnmatsburkar eller plastpåsar. Tar upp maten ngn timme innan måltid så det tinar till lite innan jag kör den i micron.