• Hexx

Är parmesanost pastöriserad eller inte?

Skulle köpa parmesanost idag. På den ena osten stod det att den innehöll opastöriserad mjölk och på den andra sorten ingenting annat än att den innehöll mjölk....
    Är gravid och undrar om jag kan äta den elelr inte.

• Svar på tråden Är parmesanost pastöriserad eller inte?
  • ladyhawk

Dessertostar och opastöriserad mjölk

Skadliga bakterier kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Undvik mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar, såsom mögelostar (t ex Brie, Camembert och Gorgonzola) och kittostar (t ex Vacherol och Livarol). Vanlig hårdost och smältost kan du äta som vanligt. Drick inte opastöriserad mjölk (se Skadliga bakterier och parasiter).

Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

• Hexx

Tack, men vad betyder det? Är parmesanost en "vanlig" hårdost eller......

• ladyhawk

Om det står opastöriserad mjölk i innehållsförteckningen, ska du inte äta den. Står det bara "mjölk" så skulle iallafall inte jag chansa.

• Hexx

Ok. Då hoppar jag över! Tack snälla!

*Lite trög*

• noClue

Varför äter man Parmesanost?? Det är ju äckligt ju....

• ladyhawk

Känner igen fenomenet. Du blir ännu trögare när du ammar.

• Hexx

ladyhawk- Är dert möjligt????
    noClue- Det är asagott på köttfärssås!!!!

• ladyhawk

Smaskens nyhyvlad färsk (ej på påse) på sallad med kyckling, tomater och ceasardressing också!

• ladyhawk

De Hex: jag har aldrig varit så spånig... otroligt men sant, ja ännu spånigare än när jag var gravid...

• listo

ladyhawk: Du missade SLV's text om just parmesan:

"Likaså anses en väl lagrad Parmesanost inte utgöra någon risk ur
    listeriasynpunkt även om den har tillverkats av opastöriserad mjölk.
    Eventuella bakterier har dött under den långvariga lagringen"

Parmesan är alltså okej oavsett om den är pastöriserad eller inte.
    Om det inte står något specifikt, utan t.ex. bara "mjölk", så kan
    man dock utgå från att den ÄR pastöriserad. Enligt Livsmedelslagen
    så måste det framgå om en produkt inte är tillverkad av pastöriserad
    mjölk, även om det är en importerad produkt.

• Inka

jag äter parmesanost ganska ofta och igår tog jag en pyttebit brie, parmesan ska vara ok ialla fall.

• Hexx

Okkkkeeeeeejjjjj.... Då tänker jag äta parmesan iallafall! Sååå gott juh!

Svar på tråden Är parmesanost pastöriserad eller inte?