• Klara med familj

Semester på Öland

Hej!

Tänkte hyra stuga på Öland nästa sommar, någon som kan tips om ett bra boende?
    Vart på ön är det bäst att bo med en då  4-åring och en 6-åring.

Tacksam för alla tipsSkrattande

• Svar på tråden Semester på Öland
  • Cizzie

Boende kan jag inte hälpa dig med eftersom vi bor hos svärfar när vi är där.

Men jag trivs bäst på norra delen av Öland. Alltså Borgholm och uppåt. Titta vad ni ska se och göra och välj var ni ska bo efter det. Det finns mycket att se och göra. Då blir inte resorna inte så långa om man vilol åka och titta på saker.

VI brukar ta en sedvärdet om dagen och ta med lunch och badkläder sedan letar vi reda på närmsta badplats som ligger i när heten av sedvärdheten. Då blir det lite av varje och inte så träkigt för barnen.

För oss shoptokiga så finns det lite affärer (outlet) lite här och var på ön. för oss glasstokiga rekomenderar jag nyöppnade glassbaren i Källa på norra öland. Stora häftiga glassra och en kanon bra lekplats både inne och ute för bran så man kan njuta av glassen och fikat.

• Cizzie

För de kaffetokiga rekomenerar jag Böda och deras kondis. De gör och maller sitt eget kaffe.

• Ekan10

Hej

Vi har ett litet hus på södra Öland.
    Huset består av två lägenheter och en relaxavdelning.
    En stor altan med jacuzzi.

Se mer på
    www.gronhogenresort.se

• Solen77

Kolla på blocket, där finns både stugor/villor och husvagnar att hyra på Öland.

Sen håller jag med om att norr öland är härligast på sommaren och närheten till Borgholm är ju ett plus, men det kanske räcker med en dag i Borgholm och sedan närheten till tex sandstränderna kring BÖda. Böda camping är toppenfin!

Sen finns det fina små bya och outletter lite här och var och loppisar i nästan alla små byar.. så det är bara att ta en tur och man hittar lite allt möjligt här. (jag bor själv på öland..)

Lådbilslandet är nog uppskattat av din 6 åring och även ölands djurpark. Kamelridning och i norra öland. Två lekländer (lekland) finns det för regninga dagar men då i Kalmar, dvs på andra sidan bron.

Välkomna till Öland!

• Jigge

Böda camping är fint men stugorna är svindyra och brukar bli fullbokade snabbt. Jag har varit på öland åtta somrar i rad, alltid norra delen. Sist bodde vi på grankullaviks fritidsby som är en liten stugby med ett litet bad. Vi betalar 7300:- för en stor stuga på 53 kvm med 6 bäddar. Vi brukar då bada vid Homrevet som som är samma strand som böda men mkt lugnare, på böda ligger man som packade sillar på stranden. Åker ni inte i värsta högsäsången rek jag böda, det finns massor att göra där.

• skoladan

Vandrarhemmet i Böda har stugor man kan hyra. Inte dyrt. Sen kan man, om man har bil, åka till Böda camping och vara där och bada hela dan, sen åker man tillbaka till vandrarhemmet på kvällen. Så gjorde vi sommaren 2006. De var härligt!

Svar på tråden Semester på Öland