personaltäthet för småbarnsgrupp och lite om genus.
Hej!
Min dotter som är född maj 08 har precis skolats in på en ny fsk, efter en flytt. Hon har tidigare gått på en reggio-emilia förskola och vi har varit mycket nöjda med den.
Nu har jag inte alls samma positiva magkänsla om den nya förskolan. Dels är det 19 barn på småbarnsavdelningen varav 16 är nyinskolningar. De flesta barn är kring 1,5 år. Det är 3 vuxna på dessa barn, varav en är utbildad förskollärare. Alla barnen ska gå heltid. Är min oro befogad? Jag tänker att det måste vara svårt att ge alla barn den uppmärksamhet/ spegling de behöver och dessutom ha ett meningsfullt pedagogiskt arbete?
Sedan är jag orolig över att personalens verkar så heteronormativa. Varje morgon när vi varit där har min dotter blivit visad till dockrummet alternativt blivit erbjuden barbiedockor. Detta sker hela tiden. Hon blir bara presenterad för flickorna och det är bara de jämnåriga flickorna som nämns som potentiella kamrater. Detta sker även om min dotter redan är uppe i leken med. t.e.x. lego eller bollar. Hur kan jag lyfta fram detta utan att verka som en besservisser? Till saken hör att min dotter bara vill ha klänning och säger saker som " Jag inte vacker" osv, vilket jag inte tycker bör uppmuntras ytterligare.
Dessutom upplever jag innemiljön som trång och ostimulerande.
Kan det störa min dotter för mycket om vi försöker byta till en annan förskola eller tycker du att man ska avvakta?
Känner mig kluven.
Tacksam för svar!