Som personen ovan så fick jag också en lägenhet då jag var 17 (var 18 innan allt var klart med flytt och utredning)pga av att jag for illa hemma.
Är det själva utredningen du undrar över också? Sålänge han är under 18 kommer ni som föräldrar att ha något att säga till om. Dock vet jag inte om hur mycket, för min del så talade soc med mina lärare, kurator, BUP och skölsköterskan och i beslutet står det att alla anser att dem ansåg att det bästa vore att få komma bort från mitt hem. Medans min mamma ej ansåg att något var fel och ett tag var det tal om att jag ej fick flytta för att jag var under 18 (då betämmer ens föräldrar). Hur det där sedan gick till vet jag inte men soc beslutade ändå att jag skulle "få" en lägenhet. Själva utredningen tog ca 6-7 månader.
Min mamma bodde tillsammans med hennes sambo/ min styvpappa. Som jag minns det hade dom hört sig för hos min biologiska pappa som knappt ej visste om att jag fanns om han kunde bistå med lite pengar. Han hörde aldrig av sig. Min mamma är förtidspensionär och dom kollade även om hin kunde bidra med nåot ekonomiskt, blev väl typ 100 kr per månad. Hennes sambo/min styvpappa behövde inte hjälpa mig ekonomiskt.
Först fick jag provkontrakt på en lägenhet. Jag var även tvungen att ta emot en kontaktperson vilket jag tycker var bra. Denne hjälpte mig med räkningar och annat praktiskt som att fixa internetbank och dyligt. Bra eftersom jag inte hade någon annan vuxen att be om hjälp. Kravet för att få bo i en soclägenhet är väl inga fester, sköta skolan, inte ha folk inneboende, inte använda lägenheten som en fritidsgård för alla kompisar etc.
Efter ett visst antal månader, kan ha varit ett år eller nåt sånt, gjordes en besiktning av lägenheten av hyresvärden för att se så jag inte förstört något, jag hade skött hyran etc och då övergick lägenheten från provkontrakt till att själv stå som hyrestagare.
Eftersom att jag gick skola fick jag inackorderingsbidrag (tror det hette så), hade även studiebidrag. Resten stod soc för. Hyra, mat, busskort etc.
Jag fick även flytthjälp av en flyttfirma samt drygt en tusenlapp till möbler/kastruller/tallrik etc.
Jag bodde kvar i den lägenheten i 6 år, flyttade aldrig hem igen.