• Anonym (hur går det till)

Hur går det till med ungdomslägenhet genom socialen?

kanske min son kommer få en ungdommslägenhet genom soc pga att han inte kan bo hemma längre orkar inte gå in på varför-. Men någon som vet hur det går till? Han är 17 år betalar soc hyra mat mm hur länge kan man ha lägenheten? tacksam för svar 

• Svar på tråden Hur går det till med ungdomslägenhet genom socialen?
  • Anonym

Vad är en undomslägenhet?

• Anonym

Soc kollar ekonomin på vårdnadshavarna och sedan får vårdnadshavarna vara med och betala hyra etc.... räcker inte pengarna hjälper soc till med resten....

• Anonym

Hej TS!

Jag fick en soclägenhet när jag var 17, skulle fylla 18.
    Min pappa hade råd att hjälpa till med hyran men han behövde inte.. (ville inte ha mig boende där)
    Min mamma levde själv på socialbidrag så henne diskutera dom inte ens saken med! Du kan själv ta upp frågan med socialtjänsten eller de hyreshus han kommer bo i! Alla tar ju inte emot. Jag vet en del om ungdomslägenhet så fråga gärna mer om något e oklart! =)

• Anonym (K)

Som personen ovan så fick jag också en lägenhet då jag var 17 (var 18 innan allt var klart med flytt och utredning)pga av att jag for illa hemma.
    Är det själva utredningen du undrar över också? Sålänge han är under 18 kommer ni som föräldrar att ha något att säga till om. Dock vet jag inte om hur mycket, för min del så talade soc med mina lärare, kurator, BUP och skölsköterskan och i beslutet står det att alla anser att dem ansåg att det bästa vore att få komma bort från mitt hem. Medans min mamma ej ansåg att något var fel och ett tag var det tal om att jag ej fick flytta för att jag var under 18 (då betämmer ens föräldrar). Hur det där sedan gick till vet jag inte men soc beslutade ändå att jag skulle "få" en lägenhet. Själva utredningen tog ca 6-7 månader.

Min mamma bodde tillsammans med hennes sambo/ min styvpappa. Som jag minns det hade dom hört sig för hos min biologiska pappa som knappt ej visste om att jag fanns om han kunde bistå med lite pengar. Han hörde aldrig av sig. Min mamma är förtidspensionär och dom kollade även om hin kunde bidra med nåot ekonomiskt, blev väl typ 100  kr per månad. Hennes sambo/min styvpappa behövde inte hjälpa mig ekonomiskt.

Först fick jag provkontrakt på en lägenhet. Jag var även tvungen att ta emot en kontaktperson vilket jag tycker var bra. Denne hjälpte mig med räkningar och annat praktiskt som att fixa internetbank och dyligt. Bra eftersom jag inte hade någon annan vuxen att be om hjälp. Kravet för att få bo i en soclägenhet är väl inga fester, sköta skolan, inte ha folk inneboende, inte använda lägenheten som en fritidsgård för alla kompisar etc.
    Efter ett visst antal månader, kan ha varit ett år eller nåt sånt, gjordes en besiktning av lägenheten av hyresvärden för att se så jag inte förstört något, jag hade skött hyran etc och då övergick lägenheten från provkontrakt till att själv stå som hyrestagare.
    Eftersom att jag gick skola fick jag inackorderingsbidrag (tror det hette så), hade även studiebidrag. Resten stod soc för. Hyra, mat, busskort etc.
    Jag fick även flytthjälp av en flyttfirma samt drygt en tusenlapp till möbler/kastruller/tallrik etc.
    Jag bodde kvar i den lägenheten i 6 år, flyttade aldrig hem igen.

• Anonym (Soc.sekr)

För det första finns det inget som heter "soclägenhet". Det är helt vanliga lägenhter.

För det andra är det oftast extremt svårt att få dessa lägenheter när man är under 18.

• Anonym (K)

Absolut det är en helt vanlig lägenhet tagen från hyresmarknaden, hade inte jag bott där hade någon annan vanlig människa hyrt den. Men det var soc som stod på kontraktet så i min värld var det en "soclägenhet". Begreppet har väl mer med att göra att man inte är en "vanlig hyrestagare" än med själva lägenheten att göra.  

tack snälla all för svaren vi har inte fått svar än om hur det går ser svårt ut men min son vägrar bo här hemma han avskyr min man sen vägrar han lyssna på oss han säger att han inte kan det? tvångstankar? Han går två dar i veckan i skolan om han orkar... Han håller på att gå igenom en utredning på ADD Vi är helt slutkörda härhemma allihop vi har liksom kört fast helt... Vi har även småbarn härhemma som blir påverkade av detta. Min son äter inte med oss vill inte göra något med oss han stjäl saker pengar ibland osv

han säger bara allt löser sig han lever inte i verkligheten han vill inte lyssna alls på oss vi har gått i detta i snart 3år nu...

Anonym skrev 2010-08-17 20:09:57 följande:
    Hej TS!

Jag fick en soclägenhet när jag var 17, skulle fylla 18.
    Min pappa hade råd att hjälpa till med hyran men han behövde inte.. (ville inte ha mig boende där)
    Min mamma levde själv på socialbidrag så henne diskutera dom inte ens saken med! Du kan själv ta upp frågan med socialtjänsten eller de hyreshus han kommer bo i! Alla tar ju inte emot. Jag vet en del om ungdomslägenhet så fråga gärna mer om något e oklart! =)
    kändes det bra när du fick lägenhet? min son säger att han kommer må bättre om han kommer härifrån inte pga att vi är våldsamma eller något men vi har gått varann på nerverna vi kommer inte längre helt enkelt... Bor du i en stor stad? Tänkte om det är svårare att få lägenhet då?
  • Anonym (//)

Eftersom din son är under 18 år är du fortfarande juridiskt och ekonomsikt ansvarig för honom tillsammans med sonens far.

Socialtjänsten gör en utredning gällande din och faderns ekonomi och sedan får ni ett beslut utifrån det gällande hur mkt ni får betala och hur mycket socialtjänsten kan ge i bidrag.

Svar på tråden Hur går det till med ungdomslägenhet genom socialen?