• Nygift2008

Sempers magdroppar - erfarenhet av om de hjälper?

Hej!
    Min dotter som är 5 veckor verkar ha väldigt ont i magen vissa stunder. Ibland när hon ammar ormar hon sig och blir alldeles röd och släpper bröstet och blir helt förtvivlad och skriker. Även på de tidiga morgontimmarna verkar hon ha rätt ont.

Vi testade Minifom-droppar för ett tag sedan men tyckte inte att det hjälpte, och det verkade inte så illa då heller. Nu verkar hon har mer ont och BVC-sköterskan sa att Sempers droppar brukar hjälpa bättre.

Någon som har erfarenhet? Enligt BVC brukar detta gå över vid 6-8 veckors ålder, så vi hoppas mycket på det!!

• Svar på tråden Sempers magdroppar - erfarenhet av om de hjälper?
  • TheMother

Har inte använt dem själv till sonen, då minifom-droppar hjälpte på honom. Men har läst att sempers magroppar hjälpt många barn till medlemmar här på fl.
    Testa ni att ge det, inte alls säkert magontet ger sig senast när barnet är 8 veckor, för sonen började det först när han var 6 veckor....
    Och börja nu, det kan ta upp till två veckor innan de ger effekt...

Mamma till Anton 080920
  • Caranlachiel

Vi använde först minifom och sedan sempers magdroppar till vår son, och vi upplevde att sempers var bäst - i alla fall långsiktigt.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Teskedsmamman

Om inte minifomdroppar hjälper med 10 dr/gång så kan man öka mde 5 dr/gång var 3-4 dag tills man märker skillnad eller kommer upp mot närmare 50 dr/gång, det fick jag höra från både BVC och barnkliniken när mina killar har haft problem.

Den minste har alltid haft problem med sin mage, men jag har inte testat magdroppar på honom som bebis, då klarade han sig fint på 25 dr/gång med minifom, däremot när han blev äldre har magdroppar hjälpt fint.

Kompisen hade stora problem med en kvällsskrikare och testade magdroppar och fick en helt ny bebis, så hon rekommenderar dem varmt.

3 killar & pojke BF+4 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Caranlachiel

Sempers magdroppar fungerar för övrigt så att det hjälper bakteriefloran i magen att balanseras, så det ger mer långsiktiga effekter (upplevde vi i alla fall) mot minifom som "bara" hjälper så länge man använder det.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • mimmi83

vi körde både minifom o sempers magdroppar samtidigt och det funkade för oss, tösen fick inte alls lika ont i magen som innan vi började köra med båda dropparna.

• lillabebben

Har du testat massera magen, alltså kolikmassage? Har fungerat super på båda mina barn. Tänk bara på att inte massera när det gör ont utan förebyggande. Tyckte även att semperdropparna fungerade bra på äldsta tjejen, har inte testat på minstingen för hon har inte så mycket ont i magen.

• Mymlan80

För vår son funkade Sempers magdroppar jättebra när han hade massa luft i magen som han inte fick ut.
    Dom verkade inte riktigt förhindra att han fick luft i magen (flaskmatad) men gjorde så att det var lättare att få ut den. Han pruttade massor den perioden!

Välkommen Liten 091203
  • Nygift2008

Tack! Då ska vi nog göra ett försök. Det gör ju ont i hjärtat att se henne sådan här...

• johannahietala

I början när våran knodd va "liten"( han e rätt stor) typ 7veckor gav vi honom minfom o det funkade för tillfället men sen så efter någon vecka började vi me sempers o det ger verkligen ett bättre resultat i längden.
    För vi slutade sen me minifom och droppar när vi trodde att allt va återställt o då blev bajset grönt o slemmigt o bara bajs 1 gång om dan, o sen blev det mer skrik, så nu e dropparna framme igen o lillen har bajsat gult o grynigt  o verkar hur cool som helst"!!
    (han ammas inte, slutade med det för 3 veckor sen) Han är 12 veckor nu....
    SEMPERS is the shit..... fast smaken e som baken som man brukar säga hahah

• Nygift2008

Gick till Apoteket i måndags för att köpa Sempers droppar och då tipsade de om att jag istället kunde äta tuggtabletter så skulle dottern få det genom bröstmjölken och så slipper hon få droppar. Tyckte detta lät lite snällare så jag har nu ätit dem i fem dagar utan resultat. Har inte hört något om det från någon annan, det står inget om det i informationen jag fick med tabletterna heller. Har jag blivit lurad?? Hmm, undrar om det ger mer direktverkan att ge henne droppar trots allt? Det var dyrt, men jag funderar ändå på att testa dropparna nu, hon hade en dålig dag igår...

• Ilsa

Tycker du ska prova Sempers droppar istället, och håll inte andan till 8 veckors ålder- det är ju då skriken brukar eskalera, för att sedan avta och för många sluta kring 12 veckor.

Akupunktur har hjälpt väldigt många! 

• Nygift2008

Vi har inte direkt problem med skrik, utan det är mer att hon ormar sig och blir röd och krystar och verkar ha väldigt ont, och detta kan störa henne ibland vid amning och på morgontimmarna. Det är jobbigt att se.... Kör lite magmassage också, det verkar hon tycka är skönt.

• Faile

Magdropparna hjälpte vår första son jättebra. Minifom kräktes av han.

Son nr 2 fick magdroppar från födseln i förebyggande syfte. Om det var dem som hjälpte vet vi ju inte, men han hade aldrig några problem med magen.

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Sempers magdroppar - erfarenhet av om de hjälper?