• Jackie85

Föda på Varbergs sjukhus, hinner man från Göteborg?

Jag bor i Göteborg men planerar att föda på Varbergs sjukhus. Det är en biltur på lite mer än 1 timma när det är sommar. Bebisen är däremot beräknad till december /januari då det med stor risk är snökaos eller slask och halt på vägarna. Kommer vi hinna till förlossningen och ifall man kommer in och de anser att jag inte är tillräckligt öppen etc skickar de då tillbaks mig 10 mil för att sedan köra tillbaks igen senare eller hur funkar det? Finns det patienthotell på Varbergs sjukhus?

• Svar på tråden Föda på Varbergs sjukhus, hinner man från Göteborg?
  • Jezamine

Kontakta Varbergs sjukhus för info ang pat hotell

Avstängd tills vidare
  • Anatha

Jag bor också i Göteborg och funderar på Varberg. De skickar inte hem en utan tar mycket bättre hand om en än de stora sjukhusen som jag har förstått. Jag födde mitt första barn i Malmö och blev hemskickad två gånger. När de släppte in mig tog det bara 5 timmar och hade de släppt in mig från början hade jag varit där 16 timmar innan jag födde inte ens så länge fick jag vara där sen dagen efter ville de att vi skulle lämna vilket iof gick bra för oss. Det känndes lite som man födde på det löpande bandet.

Problemet är att jag inte tror jag pallar att sitta i en bil en timme med värkar. Jag tyckte det var hemskt att åka bil bara den korta sträckan vi hade till MAS. Det gjorde fruktansvärt ont att sitta så vid värkarna och alla gupp m.m. var hemska. Så jag tror inte det blir så.

• Jackie85
    Jezamine skrev 2010-08-16 18:09:06 följande:
    Kontakta Varbergs sjukhus för info ang pat hotell
    Skall göra det tror jag. Det borde ju finnas.
  • clio75

Jag bor i Mölndal och åkte till Varberg. Dottern är född 30 sept-08. Småler lite idag när jag tänker på våran bilfärd ner dit i ösregn och mörkt ute.

För mig gick det hela ganska fort, kände de första svaga värkarna ca 01.30 och dottern är född 07.40. Jag var öppen 7 cm när jag kom in.

Även om bilfärden ner var jättejobbig, vet inte hur många gånger jag skrek att f*n vad långt det är kvar så tycker jag att det var värt resan. Sista biten med rondellerna var vi tvungna att stanna för jag klarade inte att ta dem med värkarna.

Sambon ångrade att han inte tog med öronproppar för jag lutade mig bakåt och skrek honom i örat flera gånger

Åk i tid så är det nog ingen fara, Lycka till!!

• Jackie85
    clio75 skrev 2010-08-16 20:10:30 följande:

Jag bor i Mölndal och åkte till Varberg. Dottern är född 30 sept-08. Småler lite idag när jag tänker på våran bilfärd ner dit i ösregn och mörkt ute.

För mig gick det hela ganska fort, kände de första svaga värkarna ca 01.30 och dottern är född 07.40. Jag var öppen 7 cm när jag kom in.

Även om bilfärden ner var jättejobbig, vet inte hur många gånger jag skrek att f*n vad långt det är kvar så tycker jag att det var värt resan. Sista biten med rondellerna var vi tvungna att stanna för jag klarade inte att ta dem med värkarna.

Sambon ångrade att han inte tog med öronproppar för jag lutade mig bakåt och skrek honom i örat flera gånger

Åk i tid så är det nog ingen fara, Lycka till!!

Ja det är ju inte närmsta vägen, men den största delen av vägen är ju en 120 väg med bra vägbana. Däremot dom där rondellerna är ju hemska, det håller jag med om. Det är verkligen hur många som hellst också. Hur tätt hade du värkar när du väl satte dig i bilen och åkte ner?
  • clio75

Det var ca 4 min mellan värkarna som varade i ca 30-40 sek. när vi åkte. Eftersom det var 3 veckor för tidigt och även mitt i natten förstod vi nog inte allvaret först utan jag somnade om mellan värkarna i början. Det var först när jag kollade på klockan som jag märkte att det började bli regelbundet.

Vi satte oss i bilen vid femtiden på morgonen efter det att vi ringt ner och de sa att vi skulle åka. Som tur var hade jag redan packat väskan.

Jag tror att vi hade åkt ner tidigare om det hela hade varit på dagen och man hade varit vaken och pigg. Så här i efterhand fattar jag inte att vi vågade vänta så  länge innan vi åkte.

Jag åker gärna dit igen om det blir aktuellt även om det är en bit att åka. Sista biten var det verkligen kör kör! nej nej! stanna stanna nej kör kör kör!

• Renoveringsobjekt

Första barnet hade jag absolut vågat åka dit. Nu väntar jag andra barnet och eftersom det då brukar gå betydligt fortare skulle jag inte göra det nu.

Svar på tråden Föda på Varbergs sjukhus, hinner man från Göteborg?