• lisadragon

    Hur ofta kissas er 8 månaders, finns det blöjfria barn under 1 år+ fler frågor.

    Jag har kört EC-light med dottern sen hon var runt 4.5 månad och det går väldigt bra!
    Ena dagen är hon torr hela dagen för att sen nästa dag så missar vi båda tajmingen flera gånger när det gäller kiss.

     Jag har nästan alltid pottan med under utflykter, till vänner och med bilen.

     Hon har mest tygblöja (vikis) eller kryper med naken bak eller med trosor.
     Hon bajsar och kissar i pottan men det kan vara svårt att hinna med alla kissningar, speciellt på förmiddagen, då är det kissningar minst var 30:e minut under 1-2 timmar.
     Hon vill helst inte bajsa i blöja utan håller sig och säger till med ljud, om jag inte är i närheten kan det bli mkt ljud men jag kör att sätta henne på rutin så hon väntar nästan alltid på att jag sätter henne på pottan.
     Om vi är ute och flänger så håller hon sig trots att jag ser behovet i hennes ögon, hon tvärvägrar, vi går raka vägen till pottan när vi kommer hem och hon verkligen stornjuter och suckar av lättnad..
     Då har hon ändå blivit erbjuden pottan flera ggr under var flängfärd.
     Jag tvättar 3 st vikisar om dagen, och då har jag missat ca 3-6 kissningar, dom är knappt våta igenom.
     Hon håller sig under sina sovstunder och kissar mindre o mindre under natten för att kissa mer under fm.

     Jag använder pappersblöja när jag vet att jag inte kan erbjuda henne pottan på lång tid, ex. bilfärd.

     Nej, nu ska jag sluta skryta Foten i munnen!

     Jag undrar hur ofta ni sätter er 8 månaders på pottan för att h*n ska slippa kissa/bajsa i blöjan?
     Undrar hur många tygisar ni tvättar/dag?
     När missas det oftast under dygnet?

     Finns det barn under 1 år som är torra dag/natt, här i sverige alltså?!
     Utomlands finns det säkert men i sverige.

     Tack för era svar!
     Kram // Lisa & Milia

  • Svar på tråden Hur ofta kissas er 8 månaders, finns det blöjfria barn under 1 år+ fler frågor.
  • kixan

    Minns inte hur ofta hon gick på toa eller så, men min nu snart 5-åring var nattorr när hon var 3-4 månader och helt blöjfri när hon var 6-7 månader max, så det finns såna barn här i Sverige också. :)

  • Pocahontas

    Vad roligt att höra att det går så bra för er! Precis börjat med tygblöja, så jag kan inte svara, undrar samma saker som TS...

  • Alexe

    Nu är sonen bara 5 1/2 månad, men jag räknade till 14 pottningar det enda dygn jag lyckats ha honom heltorr. En är under natten (efter amning) och vid två tillfällen brukar han bajsa.

    Annars missar jag kanske 2-6 st/dag, beroende på hur man räknar. Han "läcker" gärna lite i samband med att han gnäller eller börjar bajskrysta. Då blir det lite vått i blöjan, men kommer ändå mer sen på pottan. Så byter lika många blöjor (kör pappers tyvärr, men med en liten tvättlapp i så att han känner när det blir blött).

    Missarna sker nog mest under förmiddagen och tidiga eftermiddagen för då kissar han tätast. Men sen blir det en del lathetsmissar också när jag bara inte orkar kasta mig upp ur sängen på morgonen, eller in på toa en gång i halvtimmen hos kompisar eller när man är och fikar eller så.

    På natten är han egentligen torr, men vi kör blöja fortfarande ändå eftersom jag som sagt inte alltid kommer upp riktigt så snabbt som behövs. Och utan egen tvättmaskin vill man inte behöva stå där med kissiga lakan 2-3 ggr i veckan.

  • Woodgrove

    Vi började ha vår dotter utan tygisar ute när hon var 9 månader. Innan dess var hon alltid utan hemma. Började med EC när hon var 12 timmar. 

  • Kliff

    På frågan om det finns barn under 1 år som är torra dag/natt så var vår lilla tjej (nu fyra år) blöjfri dagtid när hon var 11 månader.
    Lycka till!

  • annbom

    Jag har inte ec:at alls utan märkte att hon var nattorr vid nyss fyllda 9 månader. Troligtvis var hon torr tidigare också men vi för lata. Sedan så är det en fördel att hon kan sitta på pottan och gillar det också


    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • vittra

    Vår tjej var precis så också, kissade väldigt ofta på förmiddagen! Framförallt periodvis var hon så att hon kissade väldigt ofta helt plötsligt, men har för mig att det blev betydligt bättre när hon blev runt året. Tänk på att det är väldigt omfattande utvecklingsfaser och framförallt just kring 8 månader, och det brukar tendera att påverka kissandet också. Vi tog dock inte bort blöjan förrän hon var 17 månader, men då hade vi länge haft den bara som säkerhet när vi var ute

    Just nu känns det som att hennes lillasyster kommer bli blöjfri betydligt tidigare, men så började vi med EC redan när hon var 6 veckor (stora tjejen började vi med när hon var drygt 4 månader) och redan nu kan hon gå torr en hel dag, hon är 3 månader. Hon är dessutom tvärtom åtminstone än så länge, att hon är lättast att pricka på förmiddagarna och svårare under kvällen (då ammar hon ju också betydligt oftare så det är väl därför..) men det kan ju vända senare när hon börjar med riktig mat osv.

Svar på tråden Hur ofta kissas er 8 månaders, finns det blöjfria barn under 1 år+ fler frågor.