• 82an

SSK-studenter eller sjuksköterskor, hjälp! (Katie Erikssons hälsokors)

Jag sitter med Lena wiklunds bok Vårdvetenskap i klinisk praxis och misstänker att det är ett tryckfel. Eller så är jag ute och cycklar. Det gäller när hon refererar till Katie Erikssons "hälsokors". I position A och B är jag med men i Wiklunds text skriver hon att i position C är verklig ohälsa men skriver att "Här kan man inte iakta några objektiva dysfunktionella yttringar men personen upplever sig ändå som sjuk. Borde det inte vara så att i denna position (C)borde man kunna iakta objektiva dysfunktionellayttringar. Sen står det att I position D (upplevd ohälsa) att här återfinns däremot diagnostiska kriterier. Men med tanke på vart positionerna befinner sig så undrar jag om inte position C och D har blivit omkastade i beskrivningen av positionerna. Jag har inte Kati Erikssons bok utan har ritat av korset från Wiklunds bok i paint.
    Hoppas ni kan förstå min fråga även om det blev gör rörigt nu.

• Svar på tråden SSK-studenter eller sjuksköterskor, hjälp! (Katie Erikssons hälsokors)
  • helenen

Du har helt rätt utifrån hur ditt hälsokors ser ut.
    Däremot avbildas det ofta med bokstavsmarkeringarna medurs (så att C och D byter plats), så det har nog bara blivit fel där. Slarvigt av författare/förlag!

• 82an
    helenen skrev 2010-08-16 21:17:51 följande:
    Du har helt rätt utifrån hur ditt hälsokors ser ut.
    Däremot avbildas det ofta med bokstavsmarkeringarna medurs (så att C och D byter plats), så det har nog bara blivit fel där. Slarvigt av författare/förlag!
    Tack snälla!
  • lindalake

jag googlade lite och hittade hälsokorset. Precis som helenen skriver så går bokstavsmarkeringarna medurs bra att veta, ska läsa wiklunds bok sen

• Lattemorsa

Hahahah vad komiskt, precis det där i DEN boken hängde vi också upp oss på minns jag, när jag läste till syster Drömmer

Helenen har naturligtvis rätt. Lycka till med vidare studier TS och ha så kul med gamla goa Katie!

♥☆° Mamma till ljuvliga prinsessan E - 091208 °☆♥
  • 82an
    Lattemorsa skrev 2010-08-16 22:18:35 följande:
    Hahahah vad komiskt, precis det där i DEN boken hängde vi också upp oss på minns jag, när jag läste till syster Drömmer

Helenen har naturligtvis rätt. Lycka till med vidare studier TS och ha så kul med gamla goa Katie!
    Mycket Katie har det blivit och mer lär det bliDrömmer
Svar på tråden SSK-studenter eller sjuksköterskor, hjälp! (Katie Erikssons hälsokors)